PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Wednesday, 16 December 2015

    MELYA (BAH.4)


    Siapakah yang bertanggungjawab mendedahkan rahsia sebenar Melya?
    Apakah motif kedatangan mereka di kabin Tasik Constance, Jerman?
    Siapakah pasangan dari Asia yang dilihat oleh Melya?

    Jawapannya ada di grup Facebook

    MELYA (BAH.3)



    ~ Drei ~

    Tiga tahun yang lalu

    Melya berbaring sambil memerhatikan cahaya mentari di celah dahan pohon yang merimbun. Bau dan tekstur rumput segar yang menjadi alas pembaringannya begitu ketara.

    Hanz meniarap di sebelahnya sambil mengelus lembut rambut Melya. Dia mengunyah umbut rumput dalam mulutnya. Mata kelabu kebiruan lelaki itu membalikkan wajahnya yang ayu pada permukaannya yang licin bersinar.

    Tiada yang lebih indah ketika ini, selain daripada peluang berada di sisi lelaki yang amat dicintai. Lelaki yang telah dia pilih untuk menghabiskan sisa hidup bersama. Dalam susah atau senang, sakit atau sihat, selagi masih ada hayat.

    Segalanya sirna dengan suara kasar di belakang mereka, "Jangan bergerak!"

    MELYA (BAH.2)


    ~ Zwei ~

    Melya tersedar dengan riuh suara manusia di dalam rumah kabin itu. Jantungnya berdegup kencang seperti akan meletus bila-bila masa.

    Kali ini suara itu bukan sekadar bisikan seperti yang biasa dia dengar. Begitu jelas, patah demi patah. Juga bunyi manusia memijak lantai kabin yang dibuat daripada kayu.

    "Melya, kau ada di sini?" suara perempuan yang agak parau dan berumur.

    Melya ketakutan hingga tidak sanggup menjengukkan kepala di ruang tamu.

    MELYA


    ~ Eins ~

    Tasik Constance, Jerman.

    Sinar purnama berbayang pada permukaan tasik nan tenang. Sesekali refleksi itu bergoyang dek sapaan bayu malam dan serangga yang melintas di permukaannya. Dalam suasana malam yang suram, irama di pinggir hutan seakan menguasai suasana hingga bergema dan begitu ketara. Nyanyian cengkerik, geseran dedaunan dan deruan angin bersatu menjadi orkestra malam yang begitu mendamaikan.

    Melya memandang dari celah tingkap bersama langsir polos yang melambai-lambai disisir bayu malam. Suasana suram yang mendamaikan itu gagal memadamkan keresahan di hati. Umpama bara yang terus membara biarpun air telah berkali-kali disimbah. Masih berbahang di lubuk hati.

    Malam-malam hangat yang telah lama berlalu menyapa ingatan. Bagaikan kapsul memori yang pecah dan melayangkan semerbak aroma silam yang pernah bertamu. Membangkitkan rindu kepada insan bernama Hanz.

    Friday, 20 November 2015

    PARFUM D'ARA




    PARFUM D'ARA
    Sebuah cerpen oleh Salleh Kausari


    ~ UN ~

    Dewan utama hotel Swiss Carlton riuh rendah. Kelihatan kelompok manusia di merata ruang sedang hangat berbincang. Muzik dance hip hop yang melatari majlis gilang-gemilang dengan lampu terang beraneka rona beberapa jam tadi kini sepi.

    Kelihatan beberapa buah kereta polis dan van pakar forensik terpakir di pekarangan lobi. Bahagian terlibat dirintangi tali plastik kuning bersama beberapa anggota polis sedang menjalankan tugas dengan teliti.

    Sekujur tubuh terbujur kaku dengan gaun labuh merah jambu berlabuci. Rantai berlian Habib Jewel bergemerlapan di leher gadis bersama subang dengan tema yang sama. Matanya terbuntang memandang kosong ke siling. Dadanya berlumuran cairan pekat merah yang terpalit sedikit di bahagian rantai berlian. Bahagian dadanya terkopak seperti dirobek oleh tangan buas berkuku tajam. Bahagian yang pernah berisi dengan jantung gadis itu lompang. Hilang tanpa kesan.

    Thursday, 1 October 2015

    KEMBARA MENCARI ENTITI (BAH.1)

    I



    Qalif garu kepala. Mahu rasanya dihentakkan kepala ke dinding.

    "Hadoi... masalah kecik je. Lima orang student nak siapkan projek subjek Ekonomi. Bukan susah mana pun!"

    Sambil itu matanya melilau di sepanjang koridor, mencari sesuatu berwarna perak.

    "Inilah masalahnya kalau lima kepala dengan macam-macam ragam kena bergabung dalam satu kumpulan. Havoc!"

    Benda yang dicari masih tidak kelihatan.

    Friday, 25 September 2015

    HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

    HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

    A. PUISI
    1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
    Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

    2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
    Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

    B. CERPEN
    1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
    Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
    Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan MaisaraSumpahan Cinta Kohinoor | Elle Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

    2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

    Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
    Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer MukhlisASAD Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA Nash Azly - TIGA BALA

    3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)
    Sedutan cerpen: Lafaz Cinta Yang Aku Cari

    4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
    Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

    5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
    Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

    6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
    Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan

    C. NOVEL


    1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)












    2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)

    Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah. 

         


        Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
    [Komen Pembaca] [Sinopsis[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23[24][25][26]


    3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
    Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
    [PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6[7[8[9[10] [11] [12] [13] [14] [15][16[17[18] [19[20[21[22[23[24[25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



    4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
    Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
    [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]




    5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI 
    Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
    [Prolog[1] [2] [3[4] [5] [6[7] [8] [9] [10] [11] [12[13] [14] [15] [16] [17[18] [19] [20] [21] [22[23] [24] [25] [26] [27]

    6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
    Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


    D. NOVELET

    1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
     [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

    2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X 
    Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan  di Ilham Karangkraf.
    [Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]


    E. LAMAN FACEBOOK
    1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
    Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

    2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini. 
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    3 Mac 2016

    Tuesday, 22 September 2015

    Antologi Cerpen Sarkas (Santai Tapi Sentap)


    Komplot  "Santai Tapi Sentap" bersama geng Tuan Khairy Tajudin Novelis dengan projek Antologi Cerpen Sarkas. Memuatkan lebih 20 cerpen bertema sarkastik humor. Cerpen Facebook, Sebiji Epal dan Senaskhah Novel mengetengahkan isu yang panas tidak lama dulu, baru-baru ini dan mungkin juga tidak lama lagi. Isu apa? Hehe.. dapatkan naskhah anda ^__^
    Sedutan cerpen ini: Klik di sini

    Friday, 18 September 2015

    SAYANG MUSTIKA (BAH.1)



    Sayang Mustika
    Sebuah cerpen oleh Salleh Kausari


    I

    ADHAM termenung di salah sebuah bangku logam yang berderet di platform itu. Derum enjin bas dan hiruk-pikuk suara manusia berbaur dalam bahang dan bau asap. Sesekali matanya menjeling jam di tangan. Kadang-kadang dia membelek tiket yang tersemat di dalam poket baju. Keresahan menanti ketibaan bas yang akan membawanya pulang ke kampung.

    Sebenarnya bukan bas itu yang menjadi punca keresahannya. Banyak lagi. Segulung ijazah yang baru dimiliki. Tempoh beberapa bulan yang dihabiskan kerana menganggur dan gagal mendapatkan kerja yang sesuai. Lelah naik turun bangunan dan masuk keluar pejabat untuk temuduga masih terasa. Namun belum ada satu pun yang menyangkut.

    'Apa lagi yang boleh aku buat? Apa guna ijazah kalau tak boleh digunakan? Bukan aku memilih sangat. Tapi kalau boleh biarlah yang menjanjikan masa depan yang baik dengan apa yang aku ada. Sayang kalau aku terpilih yang bukan dalam bidang aku.' Celoteh hatinya setelah apa yang berlaku.

    Setelah penantian belum membuahkan hasil, dia buat keputusan untuk pulang ke kampung.

    'Baik aku tenangkan fikiran sekejap sebelum menyambung usaha mencari kerja. Mudah-mudahan ada kekuatan untuk fikirkan strategi baru memikat hati bakal majikan. Manalah tahu kali ni ada yang berminat ambil aku.' Dia menyedapkan hati.

    Dia melihat jam. Bas sudah hampir tiba.

    "Nak, nak beli gambar. Cantik. Pak cik jual murah je." Suara lelaki dalam separuh abad di sebelahnya. Wajahnya kusam dibakar mentari. Baju kemeja lusuh yang dipakai tidak bergosok dan nampak sudah dimakan usia. Songkok hitam yang dipakai juga nampak lusuh. Jambang putih yang mengintai keluar dari dagu jantannya nampak selekeh.

    Monday, 24 August 2015

    SUMPAH QURAISHAH (BAH.1)

    SUMPAH QURAISHAH



    I

    Asap kemenyan memenuhi ruang kamar berlantai dan berdinding kayu dengan aroma yang menyesakkan nafas dan memabukkan. Angin menerjah lesu dari tingkap, mengibarkan kain polos yang digunakan sebagai langsir.

    Seorang wanita di hujung dua puluhan memegang sebuah foto Polaroid. Darah menitis dari jari yang baru dihiris ke dalam mangkuk. Pedih torehan pada jarinya tidak dapat menandingi kepedihan yang dia rasa dalam hatinya. Mulutnya terus kumat-kamit membaca mantera. Foto itu kemudiannya dilalukan pada asap kemenyan yang berkepul-kepul keluar.

    Selesai ritual itu, dia memandang foto dengan jelingan yang menjengkelkan. Gambar dirinya sendiri sedang berkebaya bersama kelubung kepala di sebelah meja solek antik kayu jati. Senyumannya yang melebar menambahkan kejengkelan yang tergambar pada wajahnya.

    "Hari ini aku puas. Aku telah berjaya memperdaya manusia yang hanya pandai menghukum orang seperti aku. Mereka sewenang-wenangnya menghina aku semasa aku melarat dan dalam kesusahan. Bertahun-tahun aku berendam tangisan kerana perbuatan mereka.”

    Thursday, 16 July 2015

    MENGINTAI DARI JENDELA SYAWAL (BAH.1)


    MENGINTAI DARI JENDELA SYAWAL


    Allahu akbar Allahu akbar Allahu akbar
    Lailahaillahu Allahu akbar
    Allahu akbar walillahilhamd

    Syahdu gema takbir di malam itu menandakan berakhirnya Ramadan dan bermulalah lembaran Aidil Fitri.

    Alqaff Jufrie membelek isi sebuah tin biskut Danish Cookies yang sudah kosong. Biskut di dalamnya kini berisi memorabilia yang menyentuh hati. Sebuah gelang manik dengan nama Qarmiela adalah di antara isinya. Begitu juga sehelai kertas bertulis resepi kek pelangi yang dia minati. Kek pelangi tradisional itu bukan seperti kek pelangi berlapis yang menjadi kegilaan pada masa ini.

    Gelang itu sengaja tidak diserahkan kepada anak tunggalnya. Melihat Qarmiela memakai gelang itu sama seperti menikam belati ke jantungnya. Merasa perit kehilangan wanita yang pernah hadir dalam hidupnya dan menyerikan setiap malam dan siang.


    Dia begitu rindu dengan kek pelangi yang pernah dibuat oleh isterinya. Dia berharap Qarmiela akan mewarisi kebolehan itu. Malangnya jiwanya terasa terbelenggu dek malapetaka yang melanda hidupnya.

    Terngiang di telinga Alqaff Jufrie perbualan dengan ibunya sebentar tadi.

    Friday, 10 July 2015

    MENDAKAP SALJU SURATAN (BAH.1)




    MENDAKAP SALJU SURATAN

    I
    Nurul Aini merengus sambil menanggalkan helmet. Mentari dirasakan seperti api pemanggang gril yang berada tepat di atas kepala. Sambil menanggalkan jeket dia mengomel sendirian.

    "Kenapa aku bodoh sangat pilih bidang ni. Tengok, dapat kerja wartawan cabuk je. Hari-hari kena kerja luar. Ke sana-sini naik motor dalam keadaan tak kira cuaca. Nak meredah trafik jem yang tak habis-habis di KL ni. Kena pulak panas terik dalam bulan puasa ni. Sampai muka aku dah tak ada rupa pompuan lagi dah. Kusam semacam je. Member yang ambil jurusan lain syok bekerja di ofis dengan aircond. Bukan macam aku."

    Dia melangkah dengan hati yang panas. Ditambah pula dengan tekak yang kering dan perut yang berkeroncong sebab terlepas bersahur awal pagi tadi.

    Tuesday, 16 June 2015

    CERPEN: MANUSKRIP - BAHAGIAN 1




    CERPEN: MANUSKRIP

    I

    DEMI merenung skrin kosong. Lama. Sesekali matanya berkelip. Kemudian dia renung lagi. Dia garu hidung. Dia sambung renung skrin dengan kursor berkelip-kelip menunggu aksara disusun berderet menjadi ayat.

    “Ah! Sampai bila aku nak terus macam ni?”

    Jemarinya menari di atas keyboard.

    Sunday, 24 May 2015

    MANTERA CERMIN PUAKA BAHAGIAN 1


    MANTERA CERMIN PUAKA

     [ I ]





    Kelas Profesor Riyaz gamat setelah kelas selesai.

    "Nanti dulu. Saya ada satu pengumuman." Katanya.

    Kelas kembali senyap. Profesor Riyaz menulis di papan putih.

    "Projek kursus untuk semester ni, saya bagi tugasan untuk kamu semua siapkan video dengan tempoh lima minit. Skopnya adalah tentang urban legend yang ada di sekeliling kita. Buat dalam bentuk drama pendek dengan elemen saspens dan teknik yang telah kamu pelajari selama ini."

    Kelas kembali riuh apabila pelajar-pelajar tidak sabar memulakan sesi brainstorming.

    "Nanti dulu. Ada berita baik untuk dijadikan pembakar semangat kamu. Konsep video terbaik mungkin akan digunakan oleh sebuah syarikat penerbitan untuk dijadikan drama atau filem."

    Kelas kembali gamat. Lebih gamat lagi.

    "Untuk projek kali ini saya nak kamu pecah dalam grup empat atau lima orang. Boleh pilih partner kamu sendiri. Sebelum bersurai, saya nak senarai kumpulan kamu. Boleh bentuk grup sekarang. Pilih ketua kumpulan sekali."

    Kedengaran riuh bunyi kerusi ditarik ke merata tempat. Akhirnya empat kumpulan terbentuk. Cuma kumpulan yang terakhir masih belum berkumpul dalam kelompok mereka sendiri.

    Tiga kumpulan lagi sudah mula rancak berbincang. Kumpulan keempat kelihatan tidak bersemangat.

    "Nampaknya kita terpaksa jadi kumpulan keempat." Suara lesu Efrad, jejaka bertubuh sasa. Dia bersandar dengan malas.

    Thursday, 23 April 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 15

    BAB 15

    "Menyesal aku ikut cadangan Hazrel. Duduk dalam bas lagi bagus." Rungut Khair.

    "Sudah, tak payah nak fikir lagi. Benda dah jadi." Bidas Mael.


    "Entah-entah semua dah berkumpul dalam bas. Pak Maun pun dah jalan. Habis kita kena tinggal kat sini. Silap haribulan polis datang cari kita tapi tak jumpa. Kita pun disahkan sebagai hilang macam penerbangan MH370. Hilang macam tu saja. Ada yang kata kita kena sorok dengan..."

    Monday, 20 April 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 14

    BAB 14




    Kawasan yang dilalui oleh Syed dan gengnya tidak rata. Mereka mendaki dan menuruni cerun kawasan berbukit itu sebelum tiba di banglo usang yang tersergam. Pagar besi berwarna putih yang merintangi laluan ke banglo itu sudah mula berkarat di sana sini.

    "Kau rasa ada orang tinggal di sini?" tanya Arjun.

    "Entah. Nak tahu kenalah ketuk pintu." Syed buat selamba.

    "Hei Syed! Jangan berani sangatlah. Kita tak tahu apa ada dalam rumah tu." Lim protes.

    Namun sudah terlambat. Syed sudahpun menarik selak pintu pagar dan membukanya.

    Kreeeeeek!

    Bunyi pagar yang sudah lama tidak disapu gris di bahagian penyambung memecah kesunyian.


    Belum sempat Syed mengetuk, pintu depan sudahpun dibuka. Lim dan Arjun bersembunyi di belakang Syed.

    Wednesday, 15 April 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 13

    BAB 13
      


    "Ke mana hilangnya perempuan tadi?" Melilau mata Hazrel. "Mustahil dia boleh hilang macam tu aje."

    "Rel, apa kena dengan kau? Jom baliklah. Risau aku menengok perangai pelik kau ni." Rungut Aqim.

    "Kau tak nampak perempuan tadi? Ada perempuan lalu kat kawasan ni." Matanya terus melilau.

    "Jom kita balik Rel. Aku pernah dengar, ini semua kerja benda dalam hutan yang cuba nak sesatkan kita." Jojo cuba memujuk.

    "Aku pasti apa yang aku nampak tadi. Memang ada."


    "Dalam hal ini aku setuju dengan Jojo. Baik kita balik sebelum..." Aqim turut risau.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?