PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Monday, 13 August 2012

    Lafaz Cinta Yang Kucari




    Ekspres Rakyat meluncur laju, meredah hutan batu Kota Metropolitan selepas meninggalkan KL Sentral tadi. Matahari yang meninggi tadi sudah berlabuh sedikit, walaupun bahangnya masih terasa. Asyraf masih terasa silau dengan terik matahari walaupun kedinginan sudah mula meresap ke segenap inci tubuhnya di koc berhawa dingin. Kedinginan yang sepatutnya memberikan rasa nyaman itu gagal menghapuskan rasa gelisah yang menular di dalam hatinya. Semua itu bermula setelah dia terlihat seseorang di stesen tadi.

    Kata-kata Firdaus rakan sekursus dan juga sahabat karib Asyraf mengungkap segalanya suatu masa dahulu. “Aku hairanlah Asyraf. Kelantangan bicara kau memang tiada tandingan. Kata-kata yang keluar dari mulut kau umpama bayu aspirasi yang boleh mengesankan siapa saja yang mendengar. Karisma kau, Subhanallah! Tapi ...,” Kata-kata Firdaus pada mulanya membuahkan sekuntum senyuman menawan di bibir Asyraf. Namun hilang apabila dia terdengar perkataan ‘tapi’. Seolah-olah ada berita buruk yang ingin disampaikan.

    “Tapi apa Daus?” Asyraf tidak sabar. Dahinya berkerut.

    “Aku memang dah kenal kau lama. Aku sedikit sebanyak dah boleh baca isi hati kau. Dan kau tak boleh lindung perasaan kau daripada aku ...” Firdaus mengatur ayat umpama teka-teki yang masih belum boleh ditanggap oleh Asyraf.

    “Perasaan? Eh, apa yang kau merepek ni?”

    “Hehe, merepek ya? Kalau aku sebut nama ni, mesti kau tahu sama ada aku merepek atau tidak. Nurul Mardiah.”

    Nama yang disebut oleh Firdaus sudah cukup membuatkan hati Asyraf berbunga, tetapi pada masa yang sama percikan peluh sudah mula mengintai keluar dari rongga-rongga di kulitnya.

    Asyraf terdiam. Dia faham apa yang ingin disampaikan oleh Firdaus.

    “Asy, dalam hidup kita memang akan ada kawan dan musuh. Itu lumrah kehidupan. Tapi ada satu perkara yang boleh jadi kawan baik atau musuh ketat kita. Benda tu adalah masa. Kalau kita guna ia sebaiknya, ia akan jadi kawan rapat kita. Tapi kalau kita bazirkan, ia akan jadi musuh kita yang paling ketat. Ketika itu kita akan rasa ia terlalu suntuk untuk sesuatu.”

    “Apa masalah kau ni? Awal-awal pagi lagi dah nak berceramah!” Asyraf mula terganggu dengan ‘leteran’ Firdaus, kerana dia faham mesej yang ingin disampaikan.

    “Masa kita di universiti ni dah semakin tiba ke penghujung. Kita tak tahu bila kita akan ke sini lagi atau berjumpa dengan seseorang yang ...,” kata-kata Firdaus pantas dicantas oleh Asyraf.

    “Sudahlah Daus, aku tak ada mood nak bincang pasal ini lagi!” kata-kata Asyraf sebelum dia beredar. Firdaus yang hanya memerhatikan sahabatnya berlalu.

    Bukan kata-kata Firdaus yang merungsingkan Asyraf, tetapi kebenaran yang cuba disampaikan itu yang menjengkelkan. Dia lemas dalam dilema yang sedang dihadapi.

    Bersambung...


    Cerpen ini telah dimuatkan dalam antologi cerpen LEBIH INDAH.
    Kesinambungan kisahnya dimuatkan dalam antologi cerpen 1 WANITA 10 LELAKI.





    Friday, 10 August 2012

    Certot: Angpau Wang Kertas Merah Cekudin

    Certot (cerita kontot) ini telah mendapat tempat ketiga di dalam Sayembara Certot Humor Idul Fitri anjuran TulisNovel.com.

    Kepada yang telah sudi membaca dan mengundi, saya ucapkan jutaan terima kasih.. : )

    Klik di sini untuk membaca certot Angpau Wang Kertas Merah Cekudin.


    Wednesday, 8 August 2012

    Trilogi Di Ambang Raya


    Pagi-pagi lagi Ringo sudah bersiap. Beg pakaiannya sudah dikemas. Baju selepas latihan ragbi pagi tadi telah dibasuh. Sebaik sahaja selesai menyejukkan badannya, dia terus membasuh pakaiannya sebelum mandi membersihkan badannya yang melekit setelah dibasahi peluh dengan comot tanah dan daun rumput.

    Hari ini hari terakhirnya di kolej sebelum pulang bercuti sempena Aidilfitri. Walaupun berpuasa, dia masih sempat menjalani latihan pasukan menjelang kejohanan ragbi antara kolej selepas cuti nanti.

    Dia sudah siap mandi dan menyapu pewangi pada tubuhnya. Pipi dan dagunya yang baru dicukur disapu kolon dengan haruman Calvin Klein CK. Dia menyarung baju T putih ke tubuhnya yang berkulit cerah bersama seluar jeans Levi’s berwarna putih juga. Dia melihat wajahnya yang mirip seorang pemuda cina di cermin buat kali terakhir untuk memastikan rambutnya dan misainya tersisir kemas dan rapi. Dia telah sedia untuk meninggalkan bilik asrama kolejnya.

    Ringo menutup pintu biliknya. Selamat tinggal bilik, dua minggu lagi aku akan kembali, bisik hatinya.

    ***

    Bidin melompat turun dari trak yang dicoreng dengan corak yang sama seperti celoreng yang dipakainya. Dua bulan telah dihabiskan bersama anggota pasukannya di hutan,  meredah lumpur dan belukar dalam operasi yang ditugaskan kepada skuad mereka. Menjaga keamanan negara adalah tugas yang tidak boleh diambil mudah, walaupun negara dalam keadaan aman ketika ini.

    Bidin telah bersiap untuk pulang bertemu isterinya, Zuraidah. Terasa seperti sudah bertahun tidak pulang bertemu dengan isterinya yang amat dirindui. Sudah beberapa minggu dia tidak mandi sehingga aroma tubuh dan peluhnya telah sebati dengan celoreng askar berwarna hijau dengan corak-corak seperti dedaun hutan itu. But hitam paras betisnya hanya dibuka sekali sekala untuk kakinya bernafas. Sehari suntuk dia meredah hutan belantara menjalankan tugas.

    Dia membayangkan kerehatan, keselesaan dan keseronokan. Dia tidak sabar untuk menanggalkan uniform tebalnya yang sesak dan melekit dan membiarkan air dingin membasahi tubuh bersama daki dan peluh yang sudah lama bermastautin. Hatinya bagai dijentik-jentik untuk duduk bersantai bersama isteri dan anak-anak yang amat dirindui.
      
    ***

    Dari subuh awal pagi tadi Hafiz telah keluar ke pasar borong untuk meraih ikan dan makanan laut untuk dijaja dengan motosikalnya. Sayur-sayuran juga telah diambil dari pekebun di kampung untuk dijaja bersama hasil tangkapan yang diborong.

    Sudah beberapa rumah dia singgah dan jualan ikan nampaknya sungguh baik hari ini. Dia memakai baju lengan panjang biru muda dan berseluar kanvas lusuh. Dengan tenang dia menunggang motor  dari rumah ke rumah, lorong ke lorong. Selesai memborong ikan di pasar pagi tadi, dia terus menjaja ikan dan sayur. Kebanyakannya adalah suri rumah yang tiada masa untuk ke pasar. Harga yang ditawarkan lebih mahal beberapa sen, tetapi jauh lebih murah berbanding dengan kos minyak dan masa yang terbuang untuk ke pasar.

    Hafiz memang sudah biasa berniaga. Setelah tamat persekolahan, dia sudah bekerja dengan pakciknya di sebuah kedai runcit. Kemudian dia bekerja sebagai penghantar bermotosikal sebelum mula berniaga sendiri menjual ikan dan sayur. Pemuda jati kampung itu memang tidak percaya dengan lulusan ijazah dari universiti. Baginya itu bukan penentu rezeki. Dia berpendapat ijazah bukan penentu rezeki kerana memang telah terbukti ramai siswa dan siswazah yang menganggur. Baginya pokok pangkal adalah usaha dan kerajinan. Dia berpegang dengan tamsilan bahawa ulat dalam batu pun boleh hidup. Jika ada sesiapa mahu berhujah dengannya, dia akan menghuraikan pendapatnya sambil diselit dengan tamsilan tersebut.

    "Kau ni memang pandai bercakaplah Hafiz. Baik kau masuk bertanding jadi wakil rakyat." Perli Pak Long, ketua kampung di situ semasa dia datang berhari raya ke rumah orang tua itu suatu masa dahulu. Hafiz bertubuh sawo matang dan segak tinggi dengan wajah yang berkarisma dan menarik. Mendengar sindiran ketua kampung itu, dia hanya tersipu dengan baju batik dan songkok hitam, memang persis seorang wakil rakyat.

    Tetapi Hafiz lebih selesa bekerja dengan baju dan seluar lusuh menjual ikan dan sayur. Yang penting rezeki halal dan tak payah pening kepala, cukup untuk menyambut hari raya bersama keluarga tahun ini. Bisik hati Hafiz setiap kali dia mendengar kata-kata cemuhan dengan usaha yang dibuat.

    Hafiz tenang menyusuri jalan tanah merah menuju ke rumah Pak Andak Dolah sambil membunyikan hon motosikal di hadapan rumah orang tua itu.

    ***

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?