PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Sunday, 31 March 2013

    Certot: Kerana Kunci Kereta




    Adakala kita cuba membuat kesimpulan hanya berdasarkan apa yang kita lihat atau dengar. Tetapi sejauh manakah kebenaran apa yang kita sangka itu?

    Sebuah kisah tentang Din dan sangkaannya dalam certot "Kerana Kunci Kereta".

    Klik di sini untuk membaca certot "Kerana Kunci Kereta" di Tulisnovel.com.

    Nota: Certot ini adalah kuota untuk pemenang tempat ketiga dalam Sayembara Menulis Certot Humor Tulisnovel.com pada tahun 2012.

    Wednesday, 27 March 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 22


    Bab 22



    "Syukur alhamdulillah, semuanya dah selesai. Abang dan Qiarra dah kembali ke rumah dengan selamat." Suara Datin Maznah lega setelah dia menanti di rumah dengan rasa cemas dan risau.

    "Kita bernasib baik sebab Qiarra belum sempat diapa-apakan. Kalau tidak, mungkin seumur hidup kita akan rasa bersalah." Kata Datuk Hafizudin ketika dia bersandar di sofa.

    Datin Maznah menuang air kopi yang dihidangkan oleh Bibik Ruslia.

    "Abang tahu siapa yang merancang semua ni?"

    "Budak-budak geng motor. Tapi polis beritahu ada dalang yang rancang semua ni. Sayangnya dia masih bebas lagi." Keluh Datuk Hafizudin dengan nada kesal.

    "Habis kalau Qiarra kena culik lagi macam mana bang? Ih, risaulah saya macam ni." Air muka Datin Maznah mula berubah.

    "Kita kena hati-hati lepas ni. Kita tak boleh biarkan Qiarra keluar sembarangan. Ini untuk kebaikan Qiarra." Datuk Hafizudin mengatur rancangan.

    "Hai, cepatnya abang lupa."

    "Lupa apa?"

    "Abang tak ingat ke? Apa yang berlaku ni semua kerana sikap kita yang terlalu mengongkong Qiarra. Kita nak jauhkan dia daripada bahaya, tapi bala lagi besar datang bila dia memberontak. Abang dah lupa?"

    Kata-kata Datin Maznah membuatkan Datuk Hafizudin terkedu. Dia mula sedar kesilapannya yang lampau.

    Sunday, 24 March 2013

    Fantasia Izara Bab 1

    Cerpen ini telah diubah menjadi novelet dengan beberapa bahagian


    BAB 1




    Hidup ini adalah sesuatu yang penuh misteri. Pelbagai perkara yang sukar digambar boleh benar-benar berlaku. Kisah ini hanyalah rekaan semata-mata, tetapi tidak mustahil sekiranya ia berlaku. Kerana Tuhan itu Maha Berkuasa melakukan apa sahaja, sama ada Dia ingin meninggikan atau menjatuhkan seseorang dengan kehendak-Nya.

    Apa yang kita impikan, apa yang kita angankan, dan apa yang kita mahukan semuanya ada dalam pengetahuan-Nya. Sebagaimana yang berlaku kepada seorang gadis di dalam dunia Fantasia Izara.

    ***

    Kedai Jahit Rubiah memang terkenal di Kampung Embun Seri. Kedai itu asalnya bernama Kedai Jahit Samirah sebelum kematian pemilik asalnya.

    Samirah adalah isteri kepada Sameon. Mereka dikurniakan seorang anak bernama Izara. Samirah ada berdarah kacukan orang Australia di sebelah datuknya.

    Izara nampaknya mewarisi darah kacukan itu dengan kulit yang putih mulus bersama mata yang coklat keperangan. Disebabkan itulah, Izara sering menjadi mangsa manusia yang iri hati semenjak kecil hinggalah dia sudah muda remaja sekarang.

    Izara mewarisi minat ibunya. Semenjak kecil dia mula mereka pakaian untuk anak patung Barbie yang dimiliki. Minat itu berterusan hinggalah kini, dengan menjadi tukang jahit tetap di kedai jahit warisan ibunya. Ramai yang memuji hasil jahitannya yang teliti dan kemas. Jarang yang menghantar hanya sekali di kedai itu setelah melihat hasil jahitan Izara.

    Samirah pergi meninggalkan Sameon dan Izara pada usia yang agak muda. Izara sempat berguru dengan ibunya hanya beberapa tahun apabila wanita itu menghidap kencing manis. Kemudian melarat menjadi buah pinggang dan darah tinggi, seperti yang biasa digelar orang penyakit tiga serangkai.

    Izara meneruskan legasi ibunya seorang diri sehinggalah ayahnya jatuh hati dengan seorang perempuan kampung seberang bernama Rubiah. Janda itu sudah beranak dua. Kedua-dua anaknya bernama Hayati dan Karmilah.

    Rubiah pernah membuka kedai jahit, tetapi tidak bertahan lama kerana jahitannya selalu tidak memuaskan hati pelanggan. Anak-anaknya juga membantu di kedainya selepas kematian suami tetapi masing-masing seperti melepas batuk di tangga. Hayati berperwatakan tomboy dan tidak minat dengan kerja-kerja menjahit yang perlu berhalus. Karmilah kuat berangan sehingga hasil kerjanya selalu lambat siap.

    Adakah Rubiah cuba memikat Sameon kerana ingin mengambil alih kedai jahit dengan tukang jahit yang disenangi ramai pelanggan? Mungkin juga.

    Selepas berkahwin dengan Sameon, dia terus menukar nama kedai itu bersempenakan namanya. Hayati dan Karmilah juga bekerja di situ.

    Tuesday, 19 March 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 21


    Bab 21


    Kau telefon bapak budak perempuan ni untuk dapatkan wang tebusan.” Arah Guntor.

    “Aku? Kenapa aku pulak?” Azad seperti tidak setuju.

    “Rancangan ini buah fikiran kau. Aku cuma bantu jadikan ia kenyataan.” Jawab Guntor.

    “Itu aku tahu. Tapi aku...” Azad cuba berdalih. Dia sangka Guntor akan membuat panggilan itu.

    “Dah jangan banyak fikir lagi. Kau telefon. Pastikan sebut jumlah yang betul. Lima ratus ribu ringgit. Lokasi juga pastikan jelas macam yang kita rancang. Kalau dia banyak cakap, ugut dia. Beritahu anak dia mungkin tak akan dapat diselamatkan kalau dia lambat atau cuba libatkan pihak polis. Faham!” Suara Guntor tegas.

    Azad mengangguk walaupun hatinya merungut kerana tidak puas hati.

    Tuesday, 12 March 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 20


    Bab 20


    Qiarra membuka mata. Pandangannya masih samar dengan kepala yang berdenyut-denyut. Bau pada kain yang ditekupkan pada hidungnya masih berkesan pada dirinya.

    Dia memandang sekeliling. Kelihatan suasana di dalam bangunan tinggal itu suram tanpa cahaya elektrik, hanya cahaya yang mengintai dari tingkap yang tidak berdaun di sekitar kawasan itu. Berdasarkan keluasan ruang itu, ini mungkin sebuah gudang atau kilang yang ditinggalkan.

    Tangan dan kaki Qiarra diikat dengan ketat. Mulutnya juga ditutup dengan kain yang diikat ketat.

    Perasaan kesal mula menguasai dirinya. Tetapi tiada apa yang boleh dilakukan lagi. Dia terpaksa menerima akibat kedegilannya walaupun setelah dia ditegur oleh Sara dan Mimi.

    ***

    Sejurus selepas kejadian Qiarra diculik, Sara menelefon Datuk Hafizudin memberitahu Qiarra diculik. Tanpa membuang masa ibu bapa Qiarra terus menuju ke lokasi mereka berdua berada bersama Beetle kuning Qiarra. Sara masih menggigil dengan kejadian yang menimpa mereka. Mimi sedang menghubungi keluarganya dengan suara seperti menahan tangisan.

    Hampir sejam kemudian lelaki itu tiba di lokasi bersama Datin Maznah.

    “Macam mana boleh jadi macam ni Sara?” Suara Datuk Hafizudin. Dia cuba menyembunyikan rasa cemas dan kekalutan perasaannya.

    “Saya dan Mimi dah tegur dia uncle. Tapi dia degil. Saya dah kata jangan keluar tolong orang yang tercedera tepi jalan, tapi dia keluar jugak.” Sara menerangkan. Mimi sudah keluar untuk bersama mereka.

    “Lepas tu?” Datin Maznah tidak sabar mendengar sambungan cerita Sara.

    “Rupa-rupanya ini semua taktik. Mulut kami kena tekup dengan kain berbau alkohol, terus pengsan. Bila saya sedar, Qiarra dah tak ada. Motor dengan van Unser yang ada kat sini pun dah hilang.” Terang Sara dengan ketakutan yang masih bersisa sambil menunjuk ke arah tompokan darah palsu yang terpalit di tepi jalan.

    “Jom ikut uncle buat laporan polis. Kereta Beetle kita kunci dan biarkan sini.” Arah Datuk Hafizudin.

    Wednesday, 6 March 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 19


    Bab 19


    Kenapa kamu buat Dayana macam tu semalam?” Tegur Aishah semasa dia memerhatikan Eddie menjamah nasi goreng pagi itu.

    Eddie hanya berdiam diri. Dia serba salah hendak menjawab. Hanya peristiwa semalam yang bermain di fikirannya.

    “Marilah duduk Ruzaidi. Boleh kita berbual dengan Dayana sambil minum air.” Pelawa ibu angkatnya. Dayana hanya memerhatikan Eddie sambil dia asyik memerhatikan lekuk lesung pipit gadis itu yang amat comel.

    “Eddie nak berehat sekejaplah mak. Malam tadi tak cukup tidur. Nasib baik tak tertidur masa naik motor tadi.” Jawab Eddie memberi alasan secara spontan.

    “Err, tak apalah mak cik. Dayana pun dah lama sangat kat sini. Nanti Mak Long bising pulak. Baru balik dari U dah merayap tak lekat di rumah.” Dayana memberi alasan. Mungkin benar apa yang dikatakan atau dia juga perasan Eddie seperti membuat alasan.

    Eddie sebenarnya serba salah dan dia dilanda kebuntuan. Sudahlah dia merasa rendah diri dengan hidupnya, sekarang ada dua gadis yang berada dalam hidupnya.

    Dengan tidak semena-mena mimpi malam tadi datang menyinggah di benak.

    Apa maksudnya mimpi itu? Hati Eddie musykil.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?