PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Tuesday, 24 February 2015

    E-NOVEL BARU BULAN MAC!!!


    Teaser:


    Baby, my sweet baby
    You're the one

    Jemari Razali terus bergendang di stereng. Dia cuba mengikis perasaan cuak yang bersarang. Hari ini lain daripada yang biasa.

    'Mula-mula dompet aku hilang. Lepas tu handphone terjatuh dalam parit.' Razali mengimbau peristiwa yang berlaku.

    'Ah! Mustahil ini satu kebetulan. Kalau bukan kerana...'

    Sepantas kilat Razali memulas stereng. Seekor kucing tiba-tiba melintas di jalan raya dan berhenti. Memang selalu terjadi begitu apabila haiwan itu tergamam dengan silau cahaya lampu hingga kaku tak bergerak. Akibatnya ia akan menjadi mangsa digilis kenderaan dan bangkainya dibiarkan mereput di tepi jalan. Lebih mengerikan lagi apabila ia terus digilis dan digilis lagi hingga rata seperti jalan aspalth dengan hanya tompokan darah dan daging yang hancur berkecai.

    Kali ini kucing itu terselamat.

    "Memang belum ajal kau lagi wahai kucing oi!" ujar Razali.

    Perasaan cuak datang lagi. Mata kucing hitam itu bersinar dengan cahaya hijau kekuningan apabila disuluh lampu depan kereta.

    Baby, my sweet baby
    You're the one

    Jemari digendang lagi untuk menghilangkan rasa risau. Perlahan-lahan mindanya mengimbau satu persatu peristiwa yang berlaku.

    'Nyaris aku kemalangan disebabkan kucing tadi. Kalau aku langgar dia pun tak ada hal, tapi ini kucing hitam.' Mindanya jadi berserabut memikirkan apa yang berlaku dengan segala pantang-larang tentang nasib malang.

    Ketika itu dia teringat artikel yang dibaca tentang kepercayaan orang Barat. Tentang ladam kuda, daun clover dengan empat kelopak dan ekor arnab yang boleh mendatangkan nasib baik. Berlawanan pula dengan perkara-perkara yang boleh mendatangkan nasib malang, termasuk kucing hitam.

    Petikan Prolog SPT
    https://www.facebook.com/groups/penavr/permalink/918641561513177/

    Saturday, 14 February 2015

    POCONG VOGUE HANTAR CHEESECAKE (BAHAGIAN 1)

    POCONG VOGUE HANTAR CHEESECAKE



    Bahagian 1

    "Fesyen pakaian beragam? Tema seram Halloween? Malam Jumaat?" Bertalu-talu soalan Naufara dengan nada terkejut berbaur marah. "Gila ke hapa buat program macam tu malam Jumaat?!"

    Seorang tua dan seorang gadis sebaya umur dengannya hanya memerhati reaksi Naufara sambil terkebil-kebil.

    "Yalah! Itu yang aku cakap tadi kan? Kau ulang balik semuanya apa hal?" Kata gadis yang bernama Lisdayanti.

    "Masalahnya... hish! Aku pun tak tahulah apa nak jadi dengan kampung kita ni. Sudahlah tapak sebelah kubur lama tu dijadikan pasar raya. Sekarang dianjurkan pulak pertandingan macam ni. Malam Halloween. Malam Jumaat!" Naufara nampak berang.

    "Betul kata kau Fara. Mak cik sempat kerja tukang cuci kat pasar raya tu. Hiii... serik mak cik! Biarlah rugi sebab tinggalkan kerja dengan gaji mahal macam tu." Kata Mak cik Bibiana, ibu Lisdayanti.

    "Nasib baik mak tak kerja situ lagi. Segan tau Lis nak shopping kalau terserempak dengan mak. Nama je glamor Bibiana, tapi kerja cleaner." Mencebik bibir Lisdayanti.

    "Amboi amboi! Sedapnya mulut kau! Mak kerja cari makan cara halal, walaupun orang macam kau pandang hina. Nama mak ni arwah nenek kau yang beri. Sempena nama artis ngetop zaman dulu, Bibiana Loyola." Jawab wanita itu.

    Naufara tidak terkesan dengan topik yang diperbincangkan anak-beranak berdua itu.

    "Ini masalah besar. Buat pertandingan macam tu malam Jumaat satu hal. Lepas tu anjurkan program berbau budaya Barat macam tu. Kita mesti protes." Naufara masih bertegas.

    "Aku dengar ada hadiah tunai dan hamper barangan pasar raya diberikan untuk pemenang. Sekejap aku cari flyer yang aku kutip tadi." Lisdayanti menggeledah beg tangan.

    Naufara terdiam. Hadiah wang tunai yang disebut oleh rakan karibnya itu menarik perhatian.

    "Hah! Ini dia." Lisdayanti membaca lembaran fotostat berlipat-lipat dari dalam begnya. "Hadiah pertama satu ribu dengan baucer barangan bernilai dua ratus ringgit. Hadiah kedua lima ratus dengan baucer seratus ringgit. Hadiah ketiga..."

    "Sampai seribu ringgit hadiah tunai?" Naufara teruja tanpa membiarkan Lisdayanti menghabiskan apa yang dibaca.

    Lisdayanti angguk macam burung belatuk.

    "Ah! Tak ada maknanya terpengaruh dengan tawaran macam tu. Masalah yang disebabkan pertandingan tu lebih besar dan lebih bahaya!" Naufara menguatkan semangat untuk menentang rancangan yang dianjurkan oleh Pasar Raya Taxco yang dibina berhampiran Kampung Belimbing tempat mereka tinggal.

    "Aku dengar Sharmiela pun nak masuk." Selamba kata-kata Lisdayanti sambil melirik ke arah Naufara.

    Spontan Naufara berpaling. "Miela pun masuk? Mana boleh! Dia tu selalu nak buat aku mendidih tau. Sengaja nak berlagak. Mentang-mentang bapak dia orang berpengaruh. Entah-entah semua disogok supaya dia menang. Ini tak boleh jadi!"

    Lisdayanti tersenyum sinis, seolah-olah reaksi itu sudah dijangka. Sama seperti waktu-waktu lain ketika nama Sharmiela disebut.

    "Aku ada misi lebih penting. Aku kena tewaskan Sharmiela. Aku tak boleh benarkan dia terus menang."


    Kata-kata Naufara menyebabkan Lisdayanti dan Mak cik Bibiana saling berpandangan. Sinis sungguh senyuman Lisdayanti!

    Cerpen ini tidak disiarkan sepenuhnya. Sekadar preview di blog.
    Harap maklum... 
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?