PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Saturday, 19 March 2016

    NOVEL KEDUA SAYA AKAN MENYUSUL!!!


    Alhamdulillah, akhirnya enovel Misteri Mimpi Yana telah berevolusi menjadi karya bercetak terbitan Terfaktab di bawah label Terfaktab Line dalam bulan Mac 2016.

    Kisah yang pernah bersiaran sebanyak tiga bahagian di blog PENA VR ini secara keseluruhannya ada lima bahagian dengan kisah yang mengejutkan tentang Yana, rakan-rakan dan mereka yang terlibat dalam kes baru itu. Apakah kisahnya? Apakah kesudahannya?

    Jangan ketinggalan untuk menjadikan naskhah Misteri Mimpi Yana sebagai koleksi bacaan anda kerana konsep interaktif yang jarang sekali dihasilkan di Malaysia.

    Apa itu konsep interaktif? Boleh layan baca cerpen di blog ini dengan judul NOT FOR SALE: THE UNTOLD STORY yang menggunakan konsep tersebut.

    Untuk maklumat lanjut tentang novel ini, boleh berkunjung ke Laman Facebook MISTERI MIMPI YANA. <<< Klik link

    Maklumat untuk pembelian novel ini ada di bawah.









    Wednesday, 2 March 2016

    NOT FOR SALE : THE UNTOLD STORY 5B

    NOT FOR SALE : THE UNTOLD STORY
    Sebuah cerpen versi interaktif oleh Salleh Kausari

    Nota: Karya interaktif bermakna pembaca diberi pilihan menentukan jalan cerita
    berdasarkan alternatif yang ada. Penghujung yang elok atau tidak bergantung kepada keputusan yang dibuat berdasarkan fakta atau klu yang diberi dalam cerita. Walaupun tersalah pilih, pembaca masih berpeluang meneroka alternatif lain, dan memberikan pembacaan satu pengalaman yang luar biasa dan tidak dapat dirasai dalam teknik penulisan biasa.



    BAHAGIAN 5B

    "Siapa pulak yang telefon ni?" Omel Junita bersama telefon di tangan. Rancangan menggali laman belakang dibatalkan.

    "Helo," Junita tertanya-tanya dalam hati.

    "Junita," suara di talian.

    "Ya. Ini siapa?"

    "Ini Dato' Refqal. You apa khabar?"

    "Okey." Junita cuba memikirkan sebab lelaki itu menelefonnya.

    NOT FOR SALE : THE UNTOLD STORY 4B

    NOT FOR SALE : THE UNTOLD STORY
    Sebuah cerpen versi interaktif oleh Salleh Kausari

    Nota: Karya interaktif bermakna pembaca diberi pilihan menentukan jalan cerita
    berdasarkan alternatif yang ada. Penghujung yang elok atau tidak bergantung kepada keputusan yang dibuat berdasarkan fakta atau klu yang diberi dalam cerita. Walaupun tersalah pilih, pembaca masih berpeluang meneroka alternatif lain, dan memberikan pembacaan satu pengalaman yang luar biasa dan tidak dapat dirasai dalam teknik penulisan biasa.



    BAHAGIAN 4B

    "AH! Buat apa aku memandai-mandai tengok apa dalam bilik tu. Mesti ada sebab kenapa dia tak bagi aku tengok. Kalau ada benda bukan-bukan dalam bilik tu, padan muka aku." Junita mengomel dalam lirih sambil menuju ke biliknya.

    "Barulah kenyang. Aku memang tak boleh makan malam salad. Serik!" Katanya sambil menyelinap ke dalam duvet. Pendingin hawa dipasang perlahan pada malam yang agak hangat itu. Hinggalah akhirnya dia terlelap.

    ~~***~~

    "KENAPA dengan kau ni?" Karina perasan perubahan ketara Junita pagi itu.

    Junita nampak monyok dan tidak bersemangat. "Aku dapat tidur sekejap je semalam. Lepas terjaga aku dah tak boleh tidur."

    NOT FOR SALE : THE UNTOLD STORY 3

    NOT FOR SALE : THE UNTOLD STORY
    Sebuah cerpen versi interaktif oleh Salleh Kausari

    Nota: Karya interaktif bermakna pembaca diberi pilihan menentukan jalan cerita
    berdasarkan alternatif yang ada. Penghujung yang elok atau tidak bergantung kepada keputusan yang dibuat berdasarkan fakta atau klu yang diberi dalam cerita. Walaupun tersalah pilih, pembaca masih berpeluang meneroka alternatif lain, dan memberikan pembacaan satu pengalaman yang luar biasa dan tidak dapat dirasai dalam teknik penulisan biasa.



    BAHAGIAN 3

    KARINA sedang menyiapkan bahan untuk salad dressing ketika Junita memotong sayuran untuk dijadikan makan malam mereka. Buah tomato, iceberg lettuce dan timun adalah antara bahan utamanya. Untuk bahan protein, telur yang telah direbus dikupas kulitnya dan dibelah dua.

    "Aku tak boleh ingat peristiwa siang tadi." Kata Junita sambil memotong timun hingga kelihatan seperti kentang goreng. Dipotong tirus dan memanjang.

    "Yang mana?" kata Karina sambil mencapai mayones dari dalam peti sejuk.

    "Masa photoshoot tu lah. Aku gabra gila kau tahu. Lepas tu Cindy, Maya dan Rachel kutuk aku dengan ketawa sinis dia orang tu." Junita begitu beria-ia bercerita.

    "Oh yang itu. Lepas tu Jojo photographer lembut yang vogue tu puji kau. Superb! Excellent! Nice! Muka dia orang macam kerang basi kau tahu." Karina menambah.

    "Kerang basi? Bukan kerang busuk?" Junita berkerut dahi.

    Tuesday, 1 March 2016

    NOT FOR SALE : THE UNTOLD STORY 2

    NOT FOR SALE : THE UNTOLD STORY
    Sebuah cerpen versi interaktif oleh Salleh Kausari

    Nota: Karya interaktif bermakna pembaca diberi pilihan menentukan jalan cerita
    berdasarkan alternatif yang ada. Penghujung yang elok atau tidak bergantung kepada keputusan yang dibuat berdasarkan fakta atau klu yang diberi dalam cerita. Walaupun tersalah pilih, pembaca masih berpeluang meneroka alternatif lain, dan memberikan pembacaan satu pengalaman yang luar biasa dan tidak dapat dirasai dalam teknik penulisan biasa.




     BAHAGIAN II

    JUNITA mengatur langkah sambil mengepit erat beg yang biasanya digalas atau dijinjing. Reaksi spontan dengan perasaan yang singgah. Kardigan nipis dipakai semata-mata untuk menghilangkan rasa dingin yang hadir, walaupun mentari sudah mula terik ketika itu.

    Macam mana aku nak sesuaikan diri dengan yang lain? Kalau mereka semua kaki buli macam mana? Bisik hatinya.

    Setibanya di pekarangan lobi bangunan itu, dia memperkenalkan diri kepada penyambut tetamu yang bertugas. "Junita Saiman."

    "Cik ni model yang baru kan?" tanya gadis berambut ikal itu.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?