PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Thursday, 29 May 2014

    CERPEN: DI PENGHUJUNG BATAS WAKTU


    Sebuah cerpen sempena ketibaan bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan.


    AZAN subuh mula berkumandang. Sayup kedengaran di langit yang gelita dengan hanya taburan bintang yang berkerlipan. Purnama sudah mula menghilangkan diri, menandakan penghujung bulan semakin hampir. Kedengaran salakan anjing di sana-sini melatari laungan azan. Setelah selesai azan, suasana kembali sunyi. Insan masih enak terlena berkelubung selimut masing-masing dalam kedinginan. Hanya beberapa kerat saja yang bergegas menuju ke rumah Allah untuk menunaikan kewajipan mereka.

    Sebuah pub masih meriah dengan muzik yang berkumandang, walaupun hanya tinggal beberapa orang pengunjung sahaja.

    "Eh, kalau tak silap aku tak lama lagi puasa kan?" Tanya Don, lelaki berkemeja putih. Tali leher sudah dilonggarkan dengan bahang cairan kekuningan yang diteguk dari gelas dengan air batu.

    "Alah, tak ada bezanya bulan puasa dengan bulan biasa. Kita sama saja macam tahun-tahun lepas." Jawab lelaki berjambang bernama Ben.

    "Betul kata korang berdua. Cuma yang tak syok kalau bulan puasa, susah nak cari makan tengah hari. Aku terpaksa suruh drebar aku cari nasi bungkus. Leceh betul!" Sampuk lelaki bertubuh gempal dan cerah bernama Jazrel. Nafasnya begitu ketara dengan bau cairan yang sudah berbotol-botol diteguk.

    "Korang bertiga ni tak pernah terfikir nak insaf? Makin hari umur kita makin meningkat. Kubur dah semakin dekat. Tunggu masa nyawa kena cabut malaikat." Sampuk Faizol. Hanya dia seorang saja yang tidak mabuk. Kehadirannya sekadar meneman rakan bertiga.

    "Eh, kau ulang sekali lagi. Macam pantun ah!" Don tergelak diikuti derai tawa rakan berdua. Faizol hanya menggeleng.

    "Buat apa kau makan nasi bungkus. Lebih baik ikut macam aku, makan kedai Cina. Lagi sedap." Ben menyambung perbualan mereka.

    "Aku tak beranilah. Kalau kedai tu jual binatang kaki pendek macam mana? Lagipun sekarang ni isu makanan ada DNA benda tu. Haram." Jazrel menambah.

    "Habis yang korang bertiga teguk benda ni tak haram?" Sindir Faizol.

    "Ha'ah. Betul juga kan?" Jazrel termalu diikuti derai tawanya bersama Don dan Ben.

    "Kalau ikut hati aku, tak ingin aku ikut korang bertiga tau tak. Tapi bila aku memikirkan tanggung jawab aku, terpaksa aku temankan. Manalah tahu kalau hati korang terbuka nak berubah malam ni."

    "Malam apa bro? Dah pagilah." Kata-kata Ben disambut tawa rakan berdua.

    "Hah! Sebut pasal malam ni kan, aku teringat mimpi aku dua hari lepas." Jazrel bersuara dalam keadaan khayal.

    "Apa mimpi kau?" Tanya Don.

    Tuesday, 27 May 2014

    CERPEN: KELIPOP-KELIPOP CINTA

    Sebuah cerpen komedi romantik

    "ASTAGHFIRULLAHALAZIM! Apa dah jadi dengan pokok lidah buaya aku ni? Habis semuanya kompot. Jin mana yang dah ranapkan pokok aku ni? Alahai..." Mak Ripah membebel seorang diri di laman.

    "Nadira! Nadira!" Pekiknya pula.

    "Ada apa mak?" Suara gadis dari ruang tamu yang sedang asyik membelek majalah.

    "Kau ada nampak tak orang rosakkan pokok lidah buaya aku ni?"

    "Nampak." Jawab Nadira selamba.

    "Kau tahu siapa dia?"

    "Tahu."

    "Siapa?"

    "Sayalah."

    "Apa kejadah kau jahanamkan pokok aku ni?"

    "Saya nak buat sapu muka."

    "Ya Allah... Ya Tuhan... Ya Karim..." Mak Ripah mengeluh seorang diri. "Sudahlah bawang putih dengan bawang merah aku habis kau kerjakan. Sampai nak menumis pun tak ada yang tinggal lagi. Sekarang ni pokok lidah buaya aku pulak kau kerjakan."

    "Alah mak ni. Itu pun nak bising. Nanti tumbuhlah balik pokok tu." Jawab Nadira.

    "Senang kau cakap. Kau ingat kau potong malam ni, esok tumbuh merecup-recup? Dah berapa lama aku tanam baru tumbuh elok macam ni. Sekarang kau senang-senang ranapkan. Sampai rupa dah tak senonoh arah." Mak Ripah belum habis dengan mood berleter dia.

    Saturday, 24 May 2014

    CERPEN: C.H.A.T.



    DINGIN suasana di perkuburan begitu terasa. Embun masih lagi menitip di dedaunan hijau yang bergenang dengan cahaya kekuningan mentari pagi.

    Aina Batrisya tidak mampu menahan sebak. Air mata sudah bercucuran dan dibiarkan tidak berseka.

    "Selamat hari jadi mama," Aina meletakkan kad ucapan bersama sekuntum ros merah di tepi nisan putih.

    "Aina tahu apa yang Aina beri ini tak dapat mama gunakan di sana. Hanya doa dan bingkisan nurani yang Aina hantar saja yang berharga. Tapi... Aina rasa seperti mama masih berada di sisi sekarang ni."

    Akhirnya air mata di pipi diseka.

    "Semenjak mama pergi Aina seperti hilang tempat bergantung. Aina tak tahu pada siapa Aina nak berkongsi masalah. Dengan kawan-kawan Aina bercerita juga, tapi tak sama kalau dengan mama. Aina rindukan mama. Papa macam tak pedulikan Aina. Dia selalu marah-marah. Aina tak tahu sama ada dia bencikan Aina atau dia sengaja menyibukkan diri selepas kehilangan mama. Kadang-kadang Aina rasa macam dia bencikan Aina. Apa salah Aina pun Aina tak tahu. Sebab itu Aina memilih untuk menjauhkan diri dari papa."

    Angin bertiup lembut. Pipi Aina yang masih basah terasa dingin disapa bayu pagi. Dia memejamkan mata sambil membayangkan ibunya ada di sisi. Sedikitpun dia tidak sedar, hembusan angin itu hanya berlegar di sekitarnya. Dedaun pokok di sekeliling kelihatan kaku tidak bergerak.

    Friday, 2 May 2014

    CERPEN : MAWAR SEPULTURA



    BAHANG Pesta Buku Kuala Lumpur begitu terasa. Kiosk pelbagai syarikat penerbitan tidak henti-henti menerima pengunjung. Di salah sebuah meja yang ada, seorang wanita sedang asyik menulis sesuatu. Di hadapannya kelihatan deretan panjang peminat yang menunggu giliran beramah mesra dengan novelis pujaan mereka.

    Tangan wanita itu ligat memainkan pen di mukasurat awal naskhah, umpama tarian yang menitip bait-bait bersama tandatangan.

    Selamat Mengembara dalam dunia penuh enigma Mawar Sepultura
    ~ Adelina Zulkiflie

    Bait-bait sama dititip atas naskhah demi naskhah berkulit hitam berkilat bersama gambar sekuntum mawar merah. Tulisan putih MAWAR SEPULTURA terpampang di bahagian atas buku itu.

    "Tahniah Adelina. Dah sepuluh novel awak akak simpan. Semuanya siap dengan tandatangan. Bangga akak." Suara wanita bertudung tiga tingkat dengan roma ungu dan jingga.

    "Terima kasih kak. Jangan jemu beri sokongan pada saya ya?" Senyuman lebar wanita yang tidak henti-henti menurunkan autograf di atas naskhah demi naskhah berwarna hitam dengan gambar mawar merah.

    “Insya-Allah.” Berseri-seri wajah pengunjung yang memeluk novel penulis pujaannya sebelum beredar.

    ***

    Adelina membuka mata. Matanya seperti memberontak mencari cahaya dalam ruang gelap tanpa walau sebulir sinar. Segala-galanya gelita.

    Suatu masa dulu tubuhnya lencun dengan peluh dalam ruang tidak berangin itu. Tapi kini tubuhnya sudah dapat menyesuaikan diri dengan kepayahan sebegitu. Bau meloyakan juga sudah lali baginya. Aroma memualkan najis dan urina.

    Sukar untuk dia membezakan antara mimpi dan realiti dalam keadaan sebegitu. Tidur dan jaga sama saja baginya. Hanya ketika pintu dibuka baru dia pasti itu adalah realiti. Kerana mata yang pedih cuba menahan silau cahaya yang mengintai masuk dari luar.

    Namun adakala dia mempertikaikan bahawa ini juga adalah mimpi. Mimpi dalam mimpi yang mengelirukan. Menguji kewarasan hingga dia rasakan mati adalah lebih baik daripada siksaan sebegini.

    Dia cuba menggerakkan tangan dan kaki, tetapi sudah terpasung pada kerusi yang entah berapa lama menjadi tempat duduk dan tidur.

    'Ini semua cuma mimpi. Mimpi yang aku tak tahu bila akan berakhir.' Adelina cuba memujuk dirinya agar kewarasan masih sabar bertamu dalam keadaan yang cukup menguji itu.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?