PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Monday, 13 August 2012

    Lafaz Cinta Yang Kucari




    Ekspres Rakyat meluncur laju, meredah hutan batu Kota Metropolitan selepas meninggalkan KL Sentral tadi. Matahari yang meninggi tadi sudah berlabuh sedikit, walaupun bahangnya masih terasa. Asyraf masih terasa silau dengan terik matahari walaupun kedinginan sudah mula meresap ke segenap inci tubuhnya di koc berhawa dingin. Kedinginan yang sepatutnya memberikan rasa nyaman itu gagal menghapuskan rasa gelisah yang menular di dalam hatinya. Semua itu bermula setelah dia terlihat seseorang di stesen tadi.

    Kata-kata Firdaus rakan sekursus dan juga sahabat karib Asyraf mengungkap segalanya suatu masa dahulu. “Aku hairanlah Asyraf. Kelantangan bicara kau memang tiada tandingan. Kata-kata yang keluar dari mulut kau umpama bayu aspirasi yang boleh mengesankan siapa saja yang mendengar. Karisma kau, Subhanallah! Tapi ...,” Kata-kata Firdaus pada mulanya membuahkan sekuntum senyuman menawan di bibir Asyraf. Namun hilang apabila dia terdengar perkataan ‘tapi’. Seolah-olah ada berita buruk yang ingin disampaikan.

    “Tapi apa Daus?” Asyraf tidak sabar. Dahinya berkerut.

    “Aku memang dah kenal kau lama. Aku sedikit sebanyak dah boleh baca isi hati kau. Dan kau tak boleh lindung perasaan kau daripada aku ...” Firdaus mengatur ayat umpama teka-teki yang masih belum boleh ditanggap oleh Asyraf.

    “Perasaan? Eh, apa yang kau merepek ni?”

    “Hehe, merepek ya? Kalau aku sebut nama ni, mesti kau tahu sama ada aku merepek atau tidak. Nurul Mardiah.”

    Nama yang disebut oleh Firdaus sudah cukup membuatkan hati Asyraf berbunga, tetapi pada masa yang sama percikan peluh sudah mula mengintai keluar dari rongga-rongga di kulitnya.

    Asyraf terdiam. Dia faham apa yang ingin disampaikan oleh Firdaus.

    “Asy, dalam hidup kita memang akan ada kawan dan musuh. Itu lumrah kehidupan. Tapi ada satu perkara yang boleh jadi kawan baik atau musuh ketat kita. Benda tu adalah masa. Kalau kita guna ia sebaiknya, ia akan jadi kawan rapat kita. Tapi kalau kita bazirkan, ia akan jadi musuh kita yang paling ketat. Ketika itu kita akan rasa ia terlalu suntuk untuk sesuatu.”

    “Apa masalah kau ni? Awal-awal pagi lagi dah nak berceramah!” Asyraf mula terganggu dengan ‘leteran’ Firdaus, kerana dia faham mesej yang ingin disampaikan.

    “Masa kita di universiti ni dah semakin tiba ke penghujung. Kita tak tahu bila kita akan ke sini lagi atau berjumpa dengan seseorang yang ...,” kata-kata Firdaus pantas dicantas oleh Asyraf.

    “Sudahlah Daus, aku tak ada mood nak bincang pasal ini lagi!” kata-kata Asyraf sebelum dia beredar. Firdaus yang hanya memerhatikan sahabatnya berlalu.

    Bukan kata-kata Firdaus yang merungsingkan Asyraf, tetapi kebenaran yang cuba disampaikan itu yang menjengkelkan. Dia lemas dalam dilema yang sedang dihadapi.

    Bersambung...


    Cerpen ini telah dimuatkan dalam antologi cerpen LEBIH INDAH.
    Kesinambungan kisahnya dimuatkan dalam antologi cerpen 1 WANITA 10 LELAKI.





    11 comments:

    1. siapa agknya gerangan pakcik abu bakar tu...misteri:)

      ReplyDelete
      Replies
      1. Hehehe... biarkan ia kekal misteri.. :)

        Delete
      2. saya setuju... sbb ini cerpen lebih sesuai kekal misteri. tp kalau novel boleh lah cerita byk sket pasal pak cik tu^^

        Delete
    2. Replies
      1. Hehehe... jangan sampai orang nampak tersengih sorang2, nanti dilabel angau! :D

        Delete
    3. best sgt! suka kata2 firdaus tuu.. hahaa
      kesimpulannya, jangan pernah b'putus asa sebelum mencuba.. klu tak luahkan perasaan hati, menyesal sampai akhir hayat nanti.. hehe.. tu macam ayat kwn yana msa suruh kwn km luahkn perasaan kat sorg gil ni.. hihih..
      #terimbau kngn dlu.. nice moral.. ty.. enjoy baca~

      ReplyDelete
      Replies
      1. Tak sangka boleh ada persamaan dengan kisah silam Yana. Girl tu bukan Yana ke? hihihi..
        Terima kasih kerana sudi komen MissxYana... :)

        Delete
    4. Best :D Tapi terkezut part tetibe aje abang Ainul dop cokak baju Asy >< hehe . Alahaii Asy :D GdJob :D

      ReplyDelete
      Replies
      1. Thanks. Big bro yang mahu the best untuk adiknya..
        Sangat terharu dengan komen Haniz.... :)

        Delete

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?