PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Thursday, 29 November 2012

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 5


    BAB 5



    Qiarra menyarungkan baju dengan rona biru bersama taburan labuci bagaikan bintang mengerlip di langit. Rambutnya sudah didandan rapi dan dielus lembut sambil memandang ke cermin. Wajahnya didandan dengan rona pembayang mata biru kehijauan yang sesuai dengan pakaiannya, bersama bibir yang merah bagai strawberi ranum baru dipetik.

    Malam ini adalah malam yang istimewa baginya. Sambutan yang tidak pernah ketinggalan menjadi agenda keluarganya semenjak 19 tahun yang lalu. Hari yang menandakan kelahirannya sebagai seorang insan di muka bumi ini. Hari yang begitu bermakna bagi dirinya.

    Hari ini juga menandakan hari dia kehilangan seorang saudara kembar. Adakala dia akan duduk berangan mengenangkan hidup bersama seorang saudara kandung. Bagaimana rupanya agaknya? Adakah kami kembar seiras atau kami berlainan rupa? Atau mungkin kami memiliki personaliti yang bercanggah walaupun wajah kami serupa. Tentu segalanya lebih meriah kerana disambut bersama.

    Hari ini adalah hari yang istimewa bagi Qiarra, tetapi wajahnya tidak menggambarkan keceriaan itu.

    Kalau ada saudara kembar tentu lebih seronok. Sekurang-kurangnya aku ada tempat untuk meluahkan perasaan yang terlalu banyak dan terlalu lama terbuku ini. Getus hati Qiarra sambil menyapu pemerah pipi menyerlahkan penampilannya malam itu.

    Keluarga mereka tidak besar, hanya ayah, ibu dan dirinya sendiri. Menurut ayahnya, sepatutnya keluarga mereka ada lima orang, tetapi mereka kehilangan abang dan saudara kembarnya yang telah meninggal. Ayah atau ibunya tidak pernah memberitahu di mana arwah abang dikebumikan. Setiap kali dia cuba membangkitkan isu itu, dia lihat ayah dan ibunya kelihatan serba salah dan cuba mengubah topik perbualan.

    Menjadi anak tunggal adalah idaman sesetengah orang, kerana tumpuan dan kasih-sayang diberikan sepenuhnya. Tetapi tidak bagi Qiarra.

    Masih dia ingat perbualan dengan ibu dan ayahnya beberapa hari lepas.

    "Please mama. Sekali ni saja Qiarra nak ajak kawan-kawan kolej Qiarra."

    "Sayang, dah berapa kali mama cakap, tak boleh! Kita tak tahu latar belakang mereka. Mama tak nak menyesal kemudian hari kerana biarkan Qiarra bergaul sesuka hati. Mama buat ni pun semata-mata untuk kebaikan Qiarra."

    "Betul kata mama Qiarra. Qiarra adalah satu-satunya anak mama dan papa. Papa tak sanggup kehilangan Qiarra kerana kesilapan kami. Cukuplah kami kehilangan dua orang anak kami."

    "Papa, kehilangan dua orang anak papa bukan kerana salah papa dan mama. Itu kehendak Tuhan. Dah takdir. Takkan lah kerana itu mama dan papa nak kongkong Qiarra macam ni. Qiara bosanlah!"

    "Papa tak mahu bertengkar dengan Qiarra lagi pasal ini. Papa yakin satu hari nanti Qiarra akan lihat kebaikan dalam apa yang papa dan mama buat ni."

    Qiarra tidak dapat menahan amarahnya lagi. Dia terus naik ke tingkat atas dan masuk ke bilik sebelum menghempas daun pintu dengan kuat semahu hatinya.

    Tuesday, 20 November 2012

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 4


    BAHAGIAN 2: QIARRA

    BAB 4:

    Untuk makluman:
    Kisah yang dipaparkan adalah rekaan semata-mata dan tidak ada kena mengena dengan sesiapa sahaja (yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia) atau apa jua organisasi. Sebarang persamaan adalah sekadar kebetulan. Harap maklum.




    19 Tahun Yang Lalu

    Suasana di ruang menunggu itu agak lengang dan tenang. Kerusi-kerusi biru dan hijau muda yang memenuhi ruang lantai di luar wad bersalin Hospital Seri Pantai banyak yang masih kosong, hanya beberapa buah sahaja yang diduduki mereka yang setia menunggu di situ.

    Suasana sunyi dan damai itu tidak menggambarkan perasaan Hafizudin ketika itu. Jantungnya berdegup pantas. Mindanya tidak mampu ditenangkan walau apapun yang cuba dilakukan. Duduk, bersandar, berjalan mundar-mandir, atau melihat ke luar tingkap. Semuanya tidak dapat melegakan perasaan gundah, risau, cemas dan takut. Semuanya berbaur menjadi satu sehingga menjemput kenangan silam untuk datang bertamu.

    “Encik Hafizudin, kami minta maaf. Kami sudah cuba sedaya upaya tapi ... kami tak dapat selamatkan anak encik. Isteri encik dalam keadaan stabil, walaupun dia banyak kehilangan darah.”  Kata-kata doktor lebih kurang empat tahun yang lepas yang membuatkan Hafizudin terduduk di kerusi sebelum sempat doktor yang bertugas menghabiskan kenyataan yang dibuat.

    Walaupun empat tahun sudah berlalu, kenangan itu masih segar di dalam ingatan yang menjemput rasa cuak dan was-was yang dialami hari ini.

    Kata-kata wakil pihak hospital selepas itu yang menambahkan kerisauan Hafizudin.

    “Encik Hafizudin, kami minta maaf. Ada berlaku sedikit kekeliruan. Pihak kami sedang berusaha untuk membetulkan keadaan.” Kata-kata pihak atasan ketika dia dibawa untuk berbincang di bilik khas, jauh daripada orang ramai.

    Tuesday, 13 November 2012

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 3





    Deruman motor kapcai Suzuki Best RR110 berwarna hitam itu jelas kedengaran di hadapan rumah kayu beratap zink di Kampung Seludang. Rumah kayu yang sudah berpuluh tahun mengharung hujan ribut dan panas terik, tetapi masih teguh berdiri walaupun sudah kelihatan agak lusuh dan terbiar. Pokok-pokok bunga raya, kemboja kuning dan pokok renek termasuk puding kubur juga tegak memagar laluan tanah merah menuju ke pekarangan rumah itu.

    Eddie menanggalkan helmet putih yang sudah dimakan usia, tetapi masih terus setia melindungi kepalanya semasa meredah jalan raya.

    "Assalamuaalaikum. Mak. Eddie dah balik." Suara Eddie di hadapan pintu rumah kayu itu.

    Sejurus itu kedengaran engsel pintu dibuka dan seorang wanita yang sudah berumur bersama kulit berkedut dan rambut sudah memutih dengan uban.

    "Wa'alaikumsalam." Ujar wanita itu. "Eh Ruzaidi, awal kamu balik. Kamu cuti ke?"

    Eddie serba-salah untuk menjawab. Sekurang-kurangnya dia mahu menunggu masa yang lebih elok untuk menerangkan dahulu apa yang telah berlaku.

    Tuesday, 6 November 2012

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 2




    Eddie tergamam memandang pinggan yang telah berderai di lantai. Serpihan kaca pinggan putih bercorak bunga merah jambu itu sudah bersepai bersama serpihan yang bercampur baur dengan nasi putih.

    Matanya sudah berkaca bersama jantung yang berdegup dua atau tiga kali lebih laju daripada biasa. Rasa cemas sudah menyelinap ke segenap inci tubuh dan memacu adrenalin ke mindanya. Mahu rasanya dia lari. Tapi mahu lari ke mana? Lambat-laun pasti dia akan ditemui dan menerima balasan seperti biasa. Parut lama masih lagi bersisa di tubuh menjadi tugu penanda kehidupan yang dia jalani. Nasib seorang anak pungut yang entah dari mana asal-usulnya, seperti dalam kata-kata ayah angkatnya.

    "Hah! Pecah lagilah tu. Lama-lama habis pinggan-mangkuk dalam rumah ni. Dahlah menyusahkan aku nak mengisi tembolok kau! Sekarang apa yang ada dalam rumah ni pun habis kau nak jahanamkan." Suara jantan yang parau dan kasar dari serambi rumah jelas kedengaran di cuping Eddie dari dapur.

    Sejurus itu Aishah bergegas ke dapur. Mukanya sudah cemas dan tidak tentu arah. Setelah berfikir sejenak dia mendekati Eddie yang berdiri terpinga-pinga dan kelu tanpa suara.

    "Engkau memang anak yang tak mengenang budi! Aku dah ambil kau tinggal dalam rumah ni, habis semua benda kau nak punahkan!" Suara Aishah nyaring sambil tangannya memiat telinga budak berumur lapan tahun itu. Mata Eddie terkejip-kejip menahan sakit pada telinganya yang sudah memerah dipiat.

    "Sekarang kau kutip semua ni, kau bersihkan sebelum aku belasah kau cukup-cukup. Cepat!" Aishah bercekak pinggang sambil menuding jari ke arah serpihan kaca dan nasi yang berselerak.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?