PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Wednesday, 24 April 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 26


    BAB 26


    Qiarra tidak keluar bilik semenjak pagi tadi. Fikirannya kusut memikirkan maklumat terbaru yang diterima. Rahsia itu masih disimpan tanpa berkongsi dengan sesiapa termasuk Sara atau Mimi. Dia mahu membuat keputusan berpandukan nalurinya sendiri, bukan dipengaruhi oleh orang lain.

    Dua sisi dalam dirinya sedang hebat bertarung untuk mempengaruhi keputusan yang bakal dibuat. Sisi yang baru telah muncul semenjak kes dia diculik tempoh hari.

    'Adakah ini satu lagi konspirasi untuk memerangkap aku? Dalang penculikan aku dulu masih bebas dan dia mampu melakukan semua ini.' Sisi pesimistik Qiarra cuba berhujah.

    'Tapi bagaimana kalau mesej ini dihantar oleh orang yang jujur? Kalau aku lepaskan peluang ini, belum tentu aku akan dapat peluang kedua. Apa yang dikatakan skandal hospital itu sampai bila-bila aku tak akan tahu. Mungkin ada jawapan bagi kes yang melanda keluarga aku sekarang ini. Mungkin juga jawapan yang papa cari selama ini. Tapi perlukah aku kongsi maklumat ini dengan papa dan mama? Bagaimana kalau mereka takut ini satu lagi helah dan aku tak dibenarkan keluar dengan bebas, takut-takut aku akan jadi mangsa lagi?' Pelbagai persoalan bermain di fikiran Qiarra bertubi-tubi.

    'Kalau Eddie ada boleh juga aku berkongsi maklumat ini dengan dia? Tapi dia tak jawab telefon langsung. Aduh... pening kepala dibuatnya!' Keluh Qiarra.

    'Apa yang aku nampak satu-satunya jalan penyelesaian adalah dengan aku pergi ke sana. Kalau ini konspirasi lagi macam mana? Kali ni walau apa pun yang berlaku aku tak akan keluar. Tapi kalau mereka nampak aku macam mana?' Sisi pesimistik Qiarra cuba memujuk Qiarra lagi supaya melupakan rancangannya malam nanti.

    'Aku rasa satu kebodohan besar kalau aku sia-siakan rancangan ini kerana takut menjadi mangsa lagi. Aku perlu lebih berhati-hati kali ini. Sampai bila aku nak biar diri aku dihantui trauma. Aku mesti kuat. Aku mesti tabah, macam yang papa katakan.'

    Dalam diam Qiarra sudah dapat kekuatan yang dicari-cari. Mahu tak mahu, sisi pesimistiknya terpaksa menyerah kalah.

    Wednesday, 17 April 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 25


    Bab 25



    "Kenapa dengan kau ni?" Kata Sara sambil memerhatikan Qiarra mencolek-colek sherbet strawberi di dalam gelas kristal berkaki tinggi dengan sudu.

    Qiarra diam seribu bahasa.

    "Sepatutnya kau happy sekarang. Eddie dah jadi milik kau. Parents kau pun dah boleh terima dia. Apa lagi yang kau nak?"

    Qiarra masih berdiam diri.

    "Cakaplah Qiarra. Kau tak sihat ke?" Mimi pula mencelah.

    "Aku nak tanya. Apa perasaan korang berdua kalau orang yang kau cinta, yang korang sayang rupa-rupanya adalah darah daging sendiri?" Suara Qiarra sambil terus mencolek sherbet di dalam gelas.

    "Apa kena dengan kau ni? Pelik sangat soalan kau tu." Sara mengerutkan dahi.

    "Aku tanya ni, jawablah..." Qiarra tidak sabar.

    "Okey, kalau aku... mestilah aku frust, keliru, risau. Sebab tak sepatutnya aku ada perasaan macam tu." Jawab Mimi.

    "Itu kalau kau memang dah tahu dia tu darah daging kau sendiri. Tapi kalau kau baru tahu dia ada pertalian darah dengan kau?" Tambah Qiarra.

    "Pelik betul soalan kau ni! Kenapa kau tanya macam tu?" Reaksi Sara dengan pertanyaan Qiarra.

    "Tak ada apa-apa." Qiarra masih belum bersedia untuk berkongsi perkara yang masih samar-samar itu. Segalanya akan terjawab setelah ujian DNA itu diketahui keputusannya.

    Thursday, 11 April 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 24


    Bab 24


    Eddie menyibukkan diri semenjak awal pagi lagi. Dia membersihkan rumput yang sudah mula meninggi di luar rumah. Daun-daun kering dikumpulkan di satu sudut laman. Setelah menghidupkan api menggunakan ranting-ranting kayu, dia membakar daun-daun kering sehingga marak sebelum menindihnya dengan rumput-rumput. Asap putih berkepul-kepul mula keluar dari celah-celah rumput yang masih hijau.

    Keringat sudah membasahi tubuh dan muka Eddie. Setelah diseka dia memerhatikan asap yang naik seperti kabus tebal bersama bau rumput yang masih segar. Ketika itu segala yang berlaku mula bermain semula di kepalanya seperti rakaman video.

    Pelbagai spekulasi mula hadir di mindanya tentang apa yang bakal berlaku dalam hidupnya.

    Benarkah aku anak Datuk Hafizudin? Tapi kenapa aku dilarikan semasa masih kecil? Apa kaitan nama Minhad dengan datuk? Siapa bapa aku sebenarnya?

    Soalan-soalan itu hanya mengembalikan Eddie kepada keadaan asal sebelum dia membersihkan laman. Walau bagaimana dia berusaha sekalipun, perkara itu tetap mengganggu fikirannya.

    "Ruzaidi, masuk dulu. Sarapan dah siap." Suara Aishah dari tingkap ruang tamu.

    "Sekejap mak. Saya nak habiskan kerja sikit lagi. Badan dah sejuk sikit nanti saya masuk." Jawab Eddie.

    ***

    "Kerap sangat kamu ambil cuti," Aishah cuba mencungkil rahsia.

    Eddie hanya berdiam diri. Dia masih memikirkan bagaimana untuk menerangkan penemuan terbaru pada ibu angkatnya. Aishah seperti memahami dan membiarkan soalannya tidak berjawab.

    "Kalau dah susah sangat hidup di KL tu, duduk saja di kampung. Risau pulak mak tengok kamu selalu sangat balik ke kampung ni kalau ada masalah." Telah Aishah.

    "Eddie ambil cuti mak. Eddie ikut peraturan syarikat." Jawab Eddie.

    "Yalah. Tapi kalau baru kerja dah ambil cuti, nanti apa pulak kata bos kamu." Nasihat Aishah.

    "Dia faham." Eddie rasa serba salah untuk menerangkan bagaimana dia sudah bersemuka dengan Datuk Hafizudin untuk menerangkan sebab dia bercuti.

    "Cuba kamu terang pada mak. Mak tahu ada benda yang kamu nak rahsiakan ni." Aishah sudah mula cuak dengan jawapan Eddie.

    Eddie berhenti menyuap. Setelah berfikir seketika dia bersuara. "Mak percaya tak kalau saya kata bos saya suruh ambil ujian DNA. Kata dia saya mungkin anak dia."

    "Eh, kenapa sampai macam tu?"

    "Itu yang saya tak faham. Dia pun macam nak mengelak bila saya minta dia terangkan. Katanya ada kaitan dengan nama ayah dan tarikh lahir saya."

    Aisha terdiam. Maklumat yang baru diterima amat mengemparkan.

    Wednesday, 3 April 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 23

    BAHAGIAN 6 : JERANGKUNG DALAM ALMARI

    Bab 23



    Buat pertama kali Qiarra menghirup udara segar di laman rumah semenjak dia diselamatkan daripada menjadi mangsa Azad tempoh hari. Dia sudah boleh berfikir dengan lebih rasional dan lebih tenang. Tiada lagi bayangan ngeri atau mimpi buruk yang menghantu dirinya.

    Datuk Hafizudin dan Datin Maznah duduk di kerusi dengan meja simen ferro yang dibentuk seperti batu-batu sambil memerhatikan Qiarra yang sedang bersantai di buai yang sedang berhayun. Sesekali kedengaran kocakan air apabila kumpulan ikan koi dengan tompokan merah, putih dan hitam melibaskan ekor mereka di dalam permukaan ekor. Desiran air terjun yang lesu mendamaikan suasana di pagi bersama matahari yang baru menyinar kekuningan.

    "Lega rasanya mama tengok Qiarra dah pulih." Suara Datin Maznah memecah suasana yang hanya kedengaran bunyi kocakan dan desiran air kolam.

    "Semua dah selesai. Qiarra dah tak perlu risau apa-apa lagi. Geng penculik semua dah tertangkap. Eddie yang tangkap ketua penculik tu." Tambah Datuk Hafizudin.

    "Eddie? Papa kenal Eddie." Qiarra bersuara terkejut.

    "Ya, papa kenal Eddie. Papa jumpa dia lepas Qiarra diselamatkan di kilang buruk dulu. Dia pun ada datang ke rumah. Papa pun ada kejutan untuk Qiarra tentang Eddie."

    "Kejutan apa papa?"

    "Papa dah ambil dia bekerja di syarikat papa."

    Wajah Qiarra berseri mendengar. "Ya ke papa? Kenapa tak beritahu Qiarra masa dia datang ke rumah?"

    "Qiarra belum berapa sihat lagi masa tu. Kami tak mahu ganggu Qiarra berehat." Jawab Datin Maznah.

    "Mulai sekarang papa dan mama tak akan kongkong Qiarra macam dulu. Kalau ada apa-apa Qiarra perlu berterus-terang dengan kami. Jangan berahsia-rahsia lagi macam dulu. Kalau ada apa-apa perkara yang Qiarra tak puas hati, bawa berbincang dengan kami. Kita akan cari jalan penyelesaian bersama. Jangan buat sesuatu sesuka hati mengikut rasa." Nasihat Datuk Hafizudin.

    "Papa dan mama sedar kesalahan kami dulu. Kita bernasib baik sebab tak ada apa-apa yang terjadi pada Qiarra. Biarlah apa yang dah berlaku tu jadi pengajaran pada kita semua." Tambah Datin Maznah.

    "Papa tengok Eddie tu betul-betul ambil berat tentang Qiarra. Qiarra dengan dia ada apa-apa ke?" Datuk Hafizudin cuba mencungkil.

    Qiarra terdiam. Dia tidak pasti bagaimana hendak menjawab soalan itu.

    "Papa tak kisah. Papa tak akan halang kalau Qiarra nak berkawan dengan dia. Lagipun dia dah kerja dengan papa sekarang."

    "Kalau dia ditakdirkan jadi jodoh Qiarra macam mana?" Qiarra berseloroh.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?