PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Monday, 30 March 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 8

    BAB 8


    "Semua dah dapat order?" tanya Encik Johar sambil memanjangkan leher melihat hidangan di depan semua yang ada di meja itu.

    Kemudian dia berceloteh. "Tak sia-sia harapan saya selama ini, walaupun peluang kita nampak macam tipis. Kalau kita dapat teruskan sampai final nanti, memang pecah rekod. Pasukan futsal berjaya menyandang trofi juara pertama untuk kolej."

    "Semuanya dengan bimbingan Pak Baha. Teknik formasi Pak Baha memang berkesan." Puji Hazrel.

    "Betul tu. Pak Baha memang awesome!" Celah Syed yang masih berpeluh selepas perlawanan tadi.


    "Sudah, sudah. Jangan gembira sangat. Lepas ni ada satu pertandingan lagi. Lepas final baru tahu sama ada kamu semua champion atau tak." Pak Baha mengingatkan mereka.

    Wednesday, 25 March 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 7

    BAB 7


    Hazrel cemas. Masa tinggal hanya beberapa minit saja lagi sebelum permainan tamat. Pasukan Kolej Tristan memang bukan lawan yang calang-calang. Kemampuan Kolej Angsana bertahan dengan seri satu sama memang di luar jangkaan.

    Permainan kali ini menampilkan Hazrel, Aqim, Ammar dan Mael. Arjun kekal sebagai penjaga gol. Bola dari pasukan lawan bolos apabila Mael berjaya menggelecek bola dari penyerang pasukan lawan. Dia cuba menghantar bola kepada Aqim untuk membuat serangan, malangnya bola bolos kepada pasukan lawan.


    Hazrel mula putus asa apabila masa tinggal beberapa seminit lebih. Mael berjaya mencilok bola dan menghantar kepada Hazrel. Hazrel sedar halangan oleh pihak lawan dan ingin mengajukan bola kepada Aqim sekali lagi, tetapi bola berjaya dipintas.

    Sunday, 22 March 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 6

    BAB 6

    Petang itu adalah sesi latihan terakhir pasukan futsal Kolej Angsana sebelum pertandingan separuh akhir.

    "Hari ini kita telah selesai buat persediaan secara fikizal untuk bertarung dalam semi final. Tapi persiapan belum tamat lagi. Kamu semua perlu rehatkan minda dan pastikan sedia untuk bertarung secara mental. Saya sudah ajar segala yang termampu. Tentang formasi, komunikasi di gelanggang, dan strategi untuk memboboskan gawang musuh. Semua itu tak ada nilainya kalau kamu tak dapat praktikkan semasa perlawanan nanti." Amanat terakhir Pak Baha.

    "Lepas ini kamu semua balik dan dapatkan rehat secara fizikal dan mental. Itu penting sebelum perlawanan esok. Ada apa-apa soalan?... Kalau tak ada, boleh bersurai. Selamat berjaya."

    Pak Baha meninggalkan mereka dan beredar.

    "Jom kita keluar minum sebelum balik." Ajak Hazrel.


    "Kau tak dengar coach kata apa tadi? Dia suruh balik rehat." Aqim bantah. Mungkin sekadar menunjukkan sikap memberontak kepada ketua pasukan mereka.

    Wednesday, 18 March 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 5

    BAB 5

    Suasana di meja makan agak tegang. Hiasan mewah dan eksklusif di banglo tiga tingkat itu tidak dapat menyelamatkan keadaan.

    "Darling," suara wanita dalam lingkungan empat puluhan dengan rambut beralun. Dia baru saja menukar fesyen itu siang tadi di salon.

    "Ya sayang," suara lelaki bertubuh agak berisi di sebelahnya.

    Hazrel hanya mendengar dengan rasa mual. Entah kenapa perbualan ibu dan ayahnya begitu menjengkelkan.

    "Bila you nak bahagikan saham syarikat pada I dan Hazrel?" Suara wanita itu lagi.

    'Apa kena dengan mama ni? Macam buang tebiat. Papa kan masih sihat walafiat lagi.' Bentak hati Hazrel melihat telatah ibunya.

    "Kenapa you terburu-buru sangat?" Dato' Shahril juga seakan memprotes seperti anaknya.


    "Bukan apa, I takut you berubah fikiran. Itu saja." Jawab Datin Mastura.

    Monday, 16 March 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 4

    BAB 4


    Sebelum Perlawanan

    Jojo menarik nafas dalam-dalam, kemudian dilepaskan. Dia buat berulang kali.

    "Apa kena dengan kau Jojo?" Aqim tak selesa.

    "Aku... gemuruh." Jojo kelam-kabut.

    "Rileks ah. Ini sekadar permainan aje. Bukan ada apa pun." Syed cuba menenangkan.

    "Memang permainan. Tapi aku risau kalau pasukan lawan tu kaki buli. Kalau dia sengaja nak patahkan kaki aku macam mana?"

    "Kau ni pun satu Jojo. Risau sangat benda-benda remeh macam tu. Aku rasa kau ni salah lahirlah. Dulu mak kau nak anak perempuan agaknya." Usik Mael.

    "Pantang datuk nenek aku orang bergurau macam tu! Aku mungkin penakut, tapi jangan kau ingat aku tak tercabar dengan kata-kata kau." Dengan serta-merta Jojo nampak bersemangat dan bersedia masuk gelanggang.

    "Nampak tak? Senang aje kan?" Mael berbisik dengan Syed.


    "Memang terror kau ni. Dan tahu suis mana kau nak tekan ya?" Syed ketawa sinis.

    Wednesday, 11 March 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 3



    BAB 3
    Priiit!  

    Pak Baha meniup wisel sekuat hati. Rasa kecewa makin menebal. Semakin lama semakin menebal.

    Sudah bertahun-tahun dia ditugaskan melatih pasukan futsal untuk berbagai jenis pertandingan, tetapi dia tidak pernah rasa kecewa seperti sekarang ini. Melatih pasukan futsal Kolej Angsana benar-benar menguji kemampuannya.

    Dia memerhatikan wajah sembilan orang pelajar lelaki yang ada di depannya dengan perasaan bercampur baur. Sembilan individu dengan sembilan karakter berbeza. Rasa kecewa dengan hasil yang tidak tercapai. Rasa marah kerana mereka sukar dibentuk. Rasa risau kerana pertandingan yang sudah semakin hampir.

    "Rehat sepuluh minit." Arah Pak Baha kepada pemain yang berkeliaran di gelanggang. Dia hanya mampu mengeluh sambil diperhatikan oleh Encik Johar selaku pengurus pasukan.

    "Macam mana?" Encik Johar nampak resah.


    Pak Baha menggeleng. "Kalau macam inilah, tipis harapan untuk masuk semi final."

    Sunday, 8 March 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 2


    BAB 2

    "Jom kita pergi minum." Arjun mengajak rakan-rakan lain.

    "Kau nak belanja?" usik Syed.

    "Kita kumpul duit, nanti aku tolong bayarkan." Jawab Arjun.

    "Loyar buruk betul kau ni!" Syed bengang.

    "Boleh juga. Aku dah penat gila. Intensif sesi pemilihan tadi." Kata Lim.

    "Mestilah intensif. Dia nak bentuk pasukan yang terbaik." Celah Hazrel.

    "Aku harap pasukan kita boleh menyumbang kepada kolej yang ketandusan trofi selama ni." Tambah Ammar.

    "Yang itu aku tak pasti. Pasukan kita baru lagi kalau nak dibandingkan dengan pasukan lain yang dah lama. Mesti lebih hebat daripada kita." Kata Khair.


    "Khair, kau tutup mulut boleh tak? Setiap kali kau bercakap, mesti ada perkara yang boleh melemahkan semangat." Selar Mael.

    Wednesday, 4 March 2015

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: BAB 1


    BAB 1

    Papan tanda kegiatan ko-korikulum Kolej Angsana diserbu pelajar hari ini.

    "Apa kecoh-kecoh ni?" tanya Arjun, tanya pelajar India yang bertubuh agak gempal.

    "Kolej nak tubuhkan pasukan futsal." Jawab Syed, pelajar yang berada di depannya.

    "Futsal?" Lim garu kepala yang tak gatal.

    Ketika itu beberapa orang pelajar tiba di situ.

    "Ada berita baru?" tanya Hazrel.

    "Wah, ada tryout futsal. Aku nak join." Ammar teruja.

    "Alah, kalau tubuhkan pun sia-sia je. Kolej ni bukan pernah menang apa-apa pertandingan pun. Buat penat." Rungut Khair.

    SUMPAHAN PENGEMIS TUA: PROLOG



    PROLOG

    Razali menukar gear Honda Prelude dan terus memecut laju di tengah jalan lengang dinihari itu. Lagu Back In Time versi remix oleh rapper Pitbull berdentum melalui pembesar suara Sony, bersama jemari Razali yang turut bergendang.

    Baby, my sweet baby
    You're the one

    Irama akustik dan hentakan bass memang menjadi kegemaran Razali. Apatah lagi buat peneman ketika memandu dalam keadaan begitu lewat. Razali memang sudah biasa memandu lewat begini. Cuma hari ini lebih lewat daripada biasa.

    Razali bermula sebagai jurujual sambilan. Kelebihannya adalah kefasihan berkata-kata dan sifat mudah mesra dengan orang yang baru dia kenal. Kerana itu dia pantas mendaki tangga kerjaya dalam bidang pemasaran. Kini dia sudah memiliki perniagaan sendiri di samping mengadakan kursus motivasi buat mereka yang bercita-cita ingin berjaya sepertinya.

    Namun sebagai manusia, Razali tidak lepas daripada membuat kesilapan. Kejayaan yang dia kecapi menyebabkan dia tidak lagi memiliki masa senggang yang banyak seperti dulu. Dengan keadaan terkejar-kejar, dia sering terlepas pandang perkara yang dianggap kecil dalam hidup. Seperti yang berlaku siang tadi.

    Baby, my sweet baby
    You're the one

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?