PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Friday, 20 July 2012

    Akan muncul tidak lama lagi... Misteri Mimpi Yana Bahagian 3


    Misteri Mimpi Yana Bahagian Ketiga (MMY3) akan menyusul tidak lama lagi (insya'Allah jika tiada aral yang melintang). Seperti kisah-kisah sebelum ini, ada mesej yang tersirat di dalam setiap 'kes' yang ditangani oleh Yana dengan bantuan rakan-rakan yang lain. Kes yang selama ini menjadi X-File di dalam rekod-rekod jenayah polis, atau mungkin sesuatu yang tidak menjadi pengetahuan masyarakat umum.

    Cerita kali ini melibatkan geng berlima bersama rakan-rakan di kolej semasa satu trip mereka ke salah sebuah negeri di Malaysia.

    Mungkin anda pernah mendengar pantang larang sama ada dari segi perbuatan atau percakapan semasa kita dalam perjalanan, kerana bersama kita ada makhluk ghaib yang menumpang bumi Tuhan ini. Mahu tidak mahu kita terpaksa terima kehadiran mereka di bumi ini, cuma kita tidak boleh melihat mereka dengan mata kasar.

    Walaupun Tuhan jadikan mereka ghaib daripada pandangan mata kita, tetapi mereka tetap berstatus hamba seperti kita dan menjalani kehidupan seperti kita di dunia ini dan di akhirat kelak. Dan seperti kita juga, ada di antara mereka hamba Tuhan yang soleh, dan ada juga yang suka membuat kerosakan di muka bumi ini.

    Begitu juga persoalan tentang roh yang telah meninggalkan dunia ini. Adakah benar semua roh tidak akan kembali ke alam zahir ini selepas pemergian mereka ke alam barzakh? Atau mungkin juga ada yang masih berada di sini kerana perhitungan yang belum selesai? Persoalan itu mungkin akan kekal misteri, kerana semuanya di dalam pentadbiran Yang Maha Kuasa. 

    MMY3 akan membawa kita mengungkai tiga kes lagi yang melibatkan warga Kolej Putri, meskipun ada penuntut putera dan puteri di kolej itu. Ada beberapa watak baru termasuk "The Mean Girls", "The Heartrob", "The Geek" dan "The Troublemaker'. Juga seorang lelaki berumur yang menyimpan sebuah rahsia di masa silam dan akhirnya ia mengejar dirinya untuk satu perhitungan.

    Harap-harap cerita ini dapat menemui anda semua di dalam bulan puasa ini.

    Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak.

    Saturday, 14 July 2012

    Dulu Benci, Sekarang ...?




     “Sandwich yang ayah buat tadi dah masukkan dalam beg Lisa?” tanya Taufiq kepada anak tunggalnya yang berbaju uniform merah jambu kotak-kotak

    “Dah” jawapan ringkas budak perempuan yang masuk ke dalam kereta Nissan Sentra berwarna perak.

    “Barang-barang semua dah bawak? Jangan ada yang tinggal.” Tanya Taufiq lagi.

    “Alah ayah... Lisa kan dah besar. Lisa tahulah ayah. Ayah janganlah risau sangat pasal Lisa, ya ayah” jawapan budak berumur enam tahun dengan pipi tembam itu.

    Taufiq hanya tersenyum mendengar jawapan Lisa. Amboi-amboi, menjawab macam orang dewasa. Hatinya berbisik dengan celoteh anak tunggalnya. Hasil perkongsiannya bersama Laila, isteri tersayang.

    Tuhan lebih sayangkan dia lebih daripada aku. Hatinya selalu memujuk bila dirinya terasa kosong kerana kehilangan wanita yang pernah menyerikan hidupnya. Kini kenangan yang ditinggalkan Laila hanya pada anak tunggalnya yang memiliki mata arwah ibunya.

    “Tengah hari nanti ayah balik lewat sikit ya sayang. Ayah nak tengok projek ayah di Seri Austin” lelaki berbaju kemeja biru itu bersuara lagi.

    “OK” jawapan ringkas budak perempuan bernama Lisa. Dalam hatinya ada sedikit keluhan yang terpendam. Tunggu di tadika lagi hari ini. Kalaulah ada mama, tak payah tunggu ayah.

    Kereta Nissan itu tiba di pekarangan Tadika Nuri lebih kurang sepuluh minit kemudian. Kelihatan berderetan kereta pelbagai jenis diparkir di sepanjang jalan yang sempit.

    ***

    Haniza bergegas keluar dari Tadika setelah meninggalkan Hanif di situ. Anaknya hari ini pagi-pagi lagi sudah buat hal. Di rumah dia sudah meragam, dan di tadika dia tidak mahu melepaskan ibunya pergi.

    “Hanif janganlah buat mama macam ni. Mama dah lewat sayang.” Haniza cuba memujuk lembut anak tunggalnya.

    “Tak nak. Hanif nak mama tunggu Hanif jugak”

    “Kesianlah mama Hanif. Ada orang nak jumpa mama pagi ni”

    “Tak nak!” Hanif berkeras. Mujurlah penjaga tadika sama-sama memujuk Hanif. Akhirnya dia mengalah juga. Haniza akhirnya berjaya melepaskan dirinya untuk pergi bertugas.

    Dahulu semasa suaminya Elyas masih ada, tugas memujuk Hanif adalah tugas rasmi Elyas. Tapi semuanya berubah bila Elyas sudah tiada. Semuanya angkara perempuan pemburu suami orang bernama Syazana. Begitu ramai lelaki bujang yang lebih eligible dan vacant, laki aku juga yang kau cari. Dasar perempuan ... . Hati Haniza selalu merungut sebegitu. Tetapi bila marah mula menguasai, cepat-cepat dia menepis fikiran itu dan beristighfar. Dia tidak mahu dikuasai emosi. Biarlah yang berlalu itu terus menjadi sejarah yang tidak mahu digenggam hingga menjadi segumpal dendam yang memakan diri. Biarlah Elyas bahagia bersama Syazana si perampas suami orang.. Astaghfirullahalazim.. Hatinya berdetik lagi.

    Selesai urusan meninggalkan Hanif yang membuat ragam pagi itu, dia ditegur oleh penjaga tadika. Ada pemandu yang marah kerana kereta Haniza menghalang keretanya. Pemandu lelaki yang tidak sabar itu membunyikan hon bertalu-talu.

    “Awak tak pergi sekolah memandu ke? Parking sampai block jalan ikut suka hati. Lain kali buat signboard besar-besar. Jalan ni bapak awak yang punya.” Kata-kata lelaki itu tidak beralas. Memang benar salah Haniza. Pagi ini dia kelam-kabut dengan perangai Hanif sehingga dia tidak terfikir kereta yang diparkir di situ akan membawa masalah. Disangkanya dia akan turun sekejap sahaja ke tadika itu, tapi Hanif pula membuat hal.

    Tuesday, 10 July 2012

    Sebuah Ceritera Di Bulan Puasa



    Joey tersentak. Langit masih gelap, tetapi dia dapat mengagak dia sudah terlewat. Habislah aku, bisik hatinya. Dia mempercepatkan langkah pergi ke Warong Maidin. Memang betul sangkaannya, Warong Maidin sudahpun tutup. Sebentar kemudian kedengaran suara laungan memanggil orang pergi sembahyang dari sebuah masjid berdekatan.

    Ini semua gara-gara ahli kumpulannya yang lain. Kalau dia tidak ikut Black, Mike, Long dan Kuyu berpeleseran malam tadi, tentu dia tidak terlewat seperti itu. Semuanya kerana mengikut kehendak Black yang mahu mengurat awek-awek di perjiranan itu. Memang kerja gila menunggu di hadapan rumah orang. Kalau nasib tidak baik ada tuan rumah yang keluar dengan penyapu. Lebih malang lagi kalau ada yang keluar dengan parang panjang atau senapang gajah. Mahu lari lintang-pukang dibuatnya. Tidak mustahil juga kalau terkencing atau tercirit dibuatnya.

    Penduduk di situ memang sudah kenal benar dengan kumpulan kutu rayau mereka. Bila malam mereka akan berkunjung ke kawasan sekitar itu menjengah awek-awek yang tinggal berdekatan. Bukan mereka buat kacau pun, jadi tidak ada sebab untuk penduduk kawasan itu marah mereka. Cuma Black suka mendendangkan lagu syahdu malam-malam buta masa orang tengah sedap berdengkur. Ada sekali dia dibaling kasut oleh seorang lelaki yang panas baran. Kelepuk! Bunyi kasut singgah di kepala dia. Habis semua anggota kumpulan mereka ketawa melihat Black yang terpinga-pinga dengan kepala berpinar-pinar.

    Melepaslah aku hari ini, bisik hati Joey. Sekurang-kurangnya kalau dapat makan di Warong Maidin boleh juga menahan lapar sampai ke petang. Tambahan pula kedai makan banyak yang tutup bulan ini. Kalau lambat memang melepaslah alamatnya. Kenapalah aku layan sangat si Black semalam. Kalau tidak sudah tentu dia tidak akan terlepas peluang makan di warong. Hampa rasanya bila sampai makanan sudah tiada lagi. Hatinya tidak habis-habis membebel tentang rancangan Mike malam tadi. 

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?