PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Wednesday, 18 April 2012

    Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud



    Rumah Orang-orang Tua Bukit Rashidah telah lama dibina bersama hampir lima puluh orang penghuninya. Setiap seorang dengan kisah yang berbeza. Ada yang rajin bercerita tentang kisah hidup mereka dan ada juga yang menyepi menyimpan kisah masing-masing jauh di lubuk sepi hati mereka.

    Zaharah adalah penyelia rumah-rumah orang tua itu, bersama beberapa orang kakitangan yang penuh cekal dan kesabaran melayani setiap insan yang telah lanjut usianya dengan pelbagai karenah yang tersendiri.

    Sesekali dia membawa tetamu untuk melihat keadaan penghuni-penghuni di sekeliling. Setiap tetamu adalah penyumbang yang berpotensi untuk memastikan perjalanan rumah orang-orang tua ini akan berterusan, kerana tidak semua orang-orang tua ini mempunyai bekalan yang cukup untuk meniti hari-hari terakhir usia mereka.

    Hari itu datang seorang pengunjung dari Singapura untuk melihat ehwal penduduk di Bukit Rashidah itu. Seorang insan berkedudukan dan berada yang prihatin akan manusia-manusia yang tersisih dari kehidupan penuh glamor dan hebat di mata masyarakat. Dia terbaca kisah tempat itu di laman web dan hatinya bagai dijentik-jentik untuk menjenguk tempat itu. Namanya Shamsiah.

    “Siapa tu?” tanya Shamsiah sambil melihat ke arah seorang tua yang sudah bongkok dan tiada gigi dengan rambut disisir ke belakang tidak rapi, putih hampir keseluruhannya. Dia duduk tanpa menoleh ke kiri dan kanan. Pandangannya jauh dilemparkan entah ke mana di luar tingkap Naco dengan pemandangan hanya beberapa pokok renek dan rumput yang sudah tinggi. Sudah hampir beberapa minggu tukang kebun belum datang. Seorang sukarelawan yang tidak meminta upah, memotong rumput di situ dengan ikhlas, sebagai sumbangan dengan kudrat empat kerat kepada penghuni di situ.

    Sunday, 15 April 2012

    Akan Datang : Misteri Mimpi Yana Bahagian Kedua



    Kisah ini akan dimulakan tidak lama lagi, tetapi tidak dapat dikeluarkan sekaligus. Sebaliknya akan dibuat secara berperingkat (episod).

    Saturday, 14 April 2012

    Selamat Hari Jadi, Papa




    Jari jemari Daniel bagai menari di atas papan keyboard pianonya sambil menghayati alunan irama yang berdenting bagai membelai gegendang telinga melalui headphone yang dipakai. Dia tenggelam dalam satu alam fantasia muzikanya sendiri di malam yang sunyi dan dingin, bersama piano teman setianya di kala jiwa resah dan gelisah. Teman setia ketika tiada lagi insan bernama isteri untuk menemaninya di waktu jiwa yang bergelodak gelora seperti ni.

    Irama Ombak Rindu dialunkan bersama bait-bait lagu itu bermain di minda Daniel.

    Hujan bawa air mataku
    Yang mengalir membasuh lukaku
    Agar dia tahu ku tersiksa
    Tanpa cinta dia di hatiku

    Hanya mampu berserah
    Moga cahaya tiba nanti


    Peristiwa yang berlaku kira-kira lapan tahun lalu sering singgah di fikirannya di kala jiwa kosong dan resah.

    “I dah bosanlah Daniel. Hidup dah lain sekarang ni. Dah tak macam dulu.” Luahan hati isterinya pada ketika itu.

    “Apa maksud sayang? Abang ingat Sofia bahagia dengan keluarga kita.” Daniel inginkan penjelasan.

    “Bahagia? I dah bosanlah Daniel. I rindukan masa kita mula-mula dulu. I mahu rasa bebas macam dulu. Bukan terperap di rumah kena jaga anak-anak macam ni.” Sofia melepaskan perasaan yang berbuku di hatinya.

    “Bawak istighfar Sofia. Kenapa Sofia macam ni sekarang? Dulu tak macam ni”. Mungkin Sofia tertekan. Daniel cuba menenangkan perasaan Sofia.

    “I dah tak sanggup nak merahsiakan daripada you Daniel. I sebenarnya dah ada lelaki lain. I nak minta cerai. You jangan risau. I tak akan mintak hak penjagaan anak-anak kita. I serahkan mereka kepada you. ” jawaban Sofia yang mengungkai semua kemusykilan yang tersimpul di benak Daniel terhadap perubahan pada isterinya Sofia.

    Luruh hati Daniel ketika itu. Rasa kepercayaannya kepada insan bernama wanita telah lenyap umpama bulan purnama dilitupi awan. Gelap gelita tanpa kelihatan bayang walaupun sedikit.

    Thursday, 12 April 2012

    Dalam Sup Ekor Ada Cinta



    Kata orang cinta itu letaknya di hati. Tapi bagaimana untuk kita mencari cinta. Tidak ada siapa yang tahu. Sebenarnya cinta ada di mana-mana, Cuma kita tidak tahu tempat yang tepat untuk dituju supaya dapat berjumpa dengannya. Kalau kita nampak di mana cinta, tentu ramai pasangan yang telah dan akan berbahagia hingga ke akhir hayat, agaknya.

    Bagaimana untuk berjumpa dengan cinta?
    Pada pendapat saya ada dua cara. Pertama, usaha. Kedua, takdir.
    Seperti yang berlaku di dalam cerita ini.

    ***

    “Ini sup ekornya, Encik.” Suara gadis cantik molek berusia awal dua puluhan dengan tahi lalat di tepi bibir kanan. Matanya bundar seperti mata Liyana Jasmay. Senyumnya manis seperti Lisa Surihani. Raut wajah seperti Nur Fathia. Cuma gayanya sahaja agak seperti gadis kampung, dengan baju kurung dan kulit agak hitam manis. Tapi masih comel dan sedap mata memandang. Sup ekor di dalam mangkuk plastik berwarna oren beralas piring biru diletakkan di atas meja.

    “Eh, apa encik-encik, panggil abang je.” Suara lelaki yang sudah agak berumur di meja yang diletakkan sup ekor tadi. Orangnya sudah berumur lebih empat puluhan, tetapi dari caranya berpakaian kemas dengan kemeja lengan panjang biru berbelang putih dan seluar khaki coklat muda bersama kasut kulit hitam yang berkilat, dia kelihatan seperti dalam tiga puluhan. Kulitnya sawo matang dengan misai yang dirapikan dengan elok.

    Selesai menghidangkan sup ekor di atas meja lelaki tadi dan memberikan senyuman tawar kepada lelaki itu sebagai jawapan kepada kata-katanya, gadis pun berlalu.

    “Siapa tu Mak Munah? Gatal semacam je” suara gadis kepada seorang tua yang sedang mengupas udang di belakang warong separuh batu separuh kayu di tepi jalan besar itu.

    Monday, 9 April 2012

    Syukur ke Hadrat Ilahi

    Alhamdulillah, akhirnya selesai juga proses mengemaskini laman blog untuk karya penceritaan saya di sini. Antaranya adalah banner baru, kertas dinding baru dan banner promosi untuk kisah Misteri Mimpi Yana. Diharap dapat menimbulkan minat pembaca untuk menghayati kisah tersebut.

    Misteri Mimpi Yana bukan cerita seram yang ingin membuatkan malam anda penuh dengan ketakutan, tetapi sebuah kisah gadis bernama Yana dengan mimpinya yang menimbulkan tanda tanya dan pengembaraannya bersama rakan-rakan yang membongkar misteri mimpi tersebut. Ia adalah sebuah kisah misteri yang disulam dengan unsur thriller, mistik dan paranormal.

    Dalam bahagian pertama ini, Yana mula didatangi mimpi misteri berkenaan seorang wanita. Pelbagai tanda tanya dengan pelbagai keputusan yang perlu dibuat melahirkan tiga penghujung berbeza untuk pengembaraan Yana bersama Zalifah, Qila, Shanti dan Ivonne.

    Walaupun digarap menjadi tiga cerita berbeza dengan permulaan yang sama, hakikatnya sebagai pembaca tentu anda ingin mengetahui apakah akibat pelbagai keputusan yang dibuat melalui penghujung-penghujung yang lain. Selamat membaca..


    Sunday, 1 April 2012

    Makluman

    Laman ini akan dikemaskini dalam tempoh terdekat.
    Harap maaf jika ada perubahan yang 'menyakitkan mata' anda semasa berkunjung.
    Terima kasih... :)

    p/s: Dalam masa itu juga tiada cerpen baru yang dapat saya sajikan...
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?