PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Wednesday, 27 February 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 18


    BAHAGIAN 5 : PUCUK DI CITA

    Bab 18



    Sepanjang perjalanan pulang ke kampung, pelbagai perkara bermain di benak Eddie. Umpama sebuah tayangan kisah hidupnya tentang segala peristiwa yang mewarnai hidupnya dengan duka dan ria.

    Bertahun-tahun dia memendam perasaan kerana tertanya-tanya siapa ibu dan bapanya yang sebenar. Perasaan itu datang setiap kali dia dihambur dengan kata-kata cemuhan, sama ada oleh ayah angkatnya di rumah atau oleh murid-murid nakal di sekolah terutamanya Arshad dan gengnya. Kata-kata dan tawa sinis dan mengejek menjadi makanan harian sehingga hatinya sudah kematu dengan rasa kecil hati dan sedih.

    Jauh di sudut hatinya ada rasa terkilan apabila melihat anak-anak yang gembira bersama ibu dan bapa mereka.

    Tentu seronok rasanya jika ada ibu dan ayah sendiri, bisik hati Eddie semasa melihat keluarga seperti itu. Adakala ada titis yang mengalir tanpa dijemput.

    Kepedihan dan kesengsaraan itu menjadikan dia seorang yang cekal dan bercita-cita tinggi. Adakala dia menyalahkan takdir kerana dugaan hidup bersama arwah bapa angkatnya menjadikan dia keciciran dalam pelajaran. Tetapi akhirnya dia pasrah bahawa ini semua adalah kehendak Tuhan dengan hikmah yang tersirat.

    Entah kenapa, satu pelajaran bersama Dayana masih kekal hingga kini. Pepatah ‘Every cloud has a silver lining’  begitu sinonim dengan hidupnya.
                                                
    Cuba awak lihat awan.” Kata Dayana satu masa dahulu ketika mereka duduk di tepi padang sekolah memerhatikan langit.

    “Awan mendung menandakan hari akan hujan. Tapi di balik awan ada matahari yang bersinar terang. Pada setiap awan yang mendung dan gelap, ada garis sinar yang terlakar pada lekuk-lekuk awan.” Terang Dayana.

    “Apa maksud awak?” Tanya Eddie sambil melihat wajah gadis yang berlesung pipit manis di pipi.

    “Dalam setiap kepayahan dan kesukaran hidup, sentiasa ada sinar cahaya yang menanti. Macam matahari. Walau bagaimana lama sekalipun kita menunggu ia muncul, akhirnya ia tetap akan muncul.” Jawab Dayana.

    Pandangan Eddie kemudian beralih ke arah kepulan awan.

    Ya, memang benar kata Dayana. Setiap awan ada garis sinar yang menggarisi keluk rupa awan. Fikir Eddie.

    “Sebab tu pepatah Inggeris ada sebut... ”

    Every cloud has a silver lining.” Suara lirih Eddie sambil menunggang motosikal, seolah-olah menyambung kata-kata Dayana suatu masa dahulu. Dia tersenyum sendirian dengan memori bersama Dayana dan maksud yang tersirat di sebalik pepatah Inggeris itu.

    Wajah Dayana muncul di mata Eddie. Gadis itu pernah bertakhta di hatinya, dengan kisah hidup yang menyayat hati dan wajah manis berlesung pipit. Kini setiap kali wajah itu muncul hati Eddie diselubungi rasa bersalah. Kekusutan fikiran menyebabkan jiwanya rasa bercelaru.

    Wednesday, 20 February 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 17


    Bab 17


    Hoi Eddie! Bangunlah. Dah pukul berapa ni. Kau tak kerja ke?”

    Eddie duduk di katil sambil menggosok-gosok mata yang kelat setelah dia dikejutkan oleh suara lantang Mail.

    “Aku tak kerja hari ni.” Jawab Eddie yang masih dikuasai rasa mengantuk.

    “Kenapa tiba-tiba kau cuti? Mak kau sakit?” Mail kehairanan.

    “Taklah.”

    “Habis kenapa kau ambil cuti?” Mail masih menagih jawapan.

    “Kau ni banyak tanyalah. Pergilah kerja. Nanti lewat baru padan muka kau.” Eddie cuba mengelak.

    “Oh... kau gaduh dengan Qiarra lagi ya?” Pertanyaan Mail tidak dijawab oleh Eddie. Eddie hanya tunduk membisu.

    “Aku dah agak dah... mesti ada problem dengan awek tu lagi.”

    “Eh Mail. Kau ni penyibuk betul. Kau nak campur urusan aku buat apa?” Eddie bengang.

    Mail yang berdiri di muka pintu tadi terus duduk di tepi katil Eddie.

    “Aku tengok kau dan Qiarra memang sesuai. Kau jagalah hati dia baik-baik. Janganlah kau ikut perasaan kau saja.” Nasihat Mail.

    ‘Kerana memikirkan masa depan dialah aku buat macam ni.’ Hati Eddie mengeluh.

    “Dah jangan kau nak berleter dengan aku pagi ni. Baik kau pergi kerja lagi bagus.”

    Eddie menolak bahu Mail. Mail hanya menggeleng melihat telatah teman serumahnya.

    ***

    Farouk tiba di rumah Datuk Hafizudin dengan Volvo S40 berwarna perak miliknya. Datin Maznah telah merancang makan tengah hari bersama Qiarra dan Farouk di Pavilion Kuala Lumpur.

    Qiarra tidak banyak bersuara. Dia masih dilanda gundah akibat perubahan mendadak Eddie. Puas dia memikir kata-kata atau perbuatannya yang mungkin telah menyinggung perasaan Eddie, tapi masih buntu.

    Apa sebenarnya punca perubahan mendadak pada diri Eddie? Kenapa dia tak mahu berbincang secara bersemuka dengan aku? Kenapa mesti dia hamburkan kata-kata sebegitu? Qiarra terus ditujah soalan demi soalan yang masih belum ada jawapan walaupun samar-samar.

    Tuesday, 19 February 2013

    Saat Aku Lafazkan Akad Nikah





    Naim duduk bersila di pangkin bersama tangan dihulurkan seperti bersedia untuk bersalam dengan seseorang. Dahinya berkerut. Nafasnya ditarik dalam-dalam sebelum melafazkan perkataan yang ada di skrip yang tertulis di mindanya.

    “Aku terima nikahnya Tuhfatun .... Aku terima nikahnya Tuhfat.... Aku terima nikahnya Tuhfatunnisa binti Mukhrizzu.... Aku terima nikahnya Tuhfatunnisa binti Mukhrizurrahman dengan mas ....”

    “Apa kau buat bercakap sorang sorang tu Naim?” Suara wanita yang mengganggu tumpuan Naim.

    “Alah... nenek ni potong stim lah! Bukan main seksa Naim nak sebut yang betul. Tapi bila dah elok sebutan nenek kacau pulak.” Wajah Naim menunjukkan rasa kurang senang dengan kehadiran neneknya.

    “Nenek minta maaf. Nenek tak sangka susah bebenor kamu nak sebut lafaz akad nikah tu.” Ujar neneknya sambil duduk di muka pintu. Mulutnya asyik mengunyah sirih yang kelihatan merah apabila wanita berumur lebih separuh abad itu membuka mulut untuk bersuara.

    “Tak susah kata nenek? Nenek tak dengar macam mana punya panjang nama bakal isteri saya tadi.” Kata Naim.

    “Salah kamu juga. Pergi cari perempuan nama panjang sampai berbelit lidah kamu nak menyebut tu siapa suruh?” Neneknya mengusik sambil ketawa kecil. Sinis.

    “Amboi. Sedapnya nenek cakap. Mana saya tahu nama dia macam tu. Lainlah kalau saya dah tanya awal-awal. Helo cik, boleh tahu nama cik. Saya nak pastikan panjang ke pendek. Nanti masa akad nikah senang saya nak sebut. Boleh ke macam tu nek?” Jawab Naim dengan gayanya sekali.

    Neneknya ketawa lagi. Kali ini lebih jelas warna merah di dalam mulutnya akibat sirih yang dimakan.

    “Nenek gurau aje. Itupun kamu nak sentap. Lagipun apa yang kamu nak takutkan sangat kalau buat silap masa akad nikah nanti. Lalukan aje.”

    “Ewah ewah... sedapnya nenek cakap. Bukan nak bagi semangat. Makin melemahkan adalah. Naim kalau boleh nak sebut sekali saja. Taklah sampai kena ulang lebih tiga kali. Buat malu nanti!” Naim tidak pernah menjawab kata-kata neneknya seperti itu. Mungkin kerana tekanan memikirkan hari yang semakin hampir itu.

    Neneknya ketawa lagi melihat Naim tiba-tiba jadi perengus.

    “Ah! Malaslah cakap dengan nenek. Naim ke warung lagi bagus!”

    “Naim! Nanti dulu! Ada benda nenek nak cakap ni!”

    Kata-kata neneknya sudah tidak dihiraukan oleh Naim lagi. Dia sudah menghidupkan enjin motosikal untuk ke warung Pak Abas.

    Tuesday, 12 February 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 16


    Bab 16


    Eddie memandang sayu wajah Qiarra. Perkara yang baru didengar tadi memang telah lama dia jangka akan berlaku. Siapakah dirinya untuk menolak takdir? Takdir yang menentukan jodoh dan kehidupan yang dilalui sekarang ini.

    “Apa awak nak buat sekarang?” Tanya Eddie.

    Qiarra hanya berdiam diri. Eddie tahu kecamuk fikiran gadis itu dengan apa yang sedang dilalui.

    “Kalau ikut hati saya, memang saya nak lari dari rumah. Tak sanggup lagi nak ikut cara papa saya yang suka mengongkong. Semua nak ikut kata dia.” Jawab Qiarra dengan nada tidak puas hati.

    “Tak baik buat macam tu Qiarra. Walau macam mana sekalipun mereka tetap orang tua awak. Sekurang-kurangnya awak masih ada ibu bapa. Orang macam saya terpaksa harapkan belas ihsan orang lain.” Eddie cuba memujuk Qiarra dengan lembut.

    “Saya kena usahakan supaya perkahwinan dengan Farouk ini dibatalkan. Sampai bila Eddie? Sampai bila saya kena ikut telunjuk mereka berdua? Saya rasa awak lebih beruntung daripada diri saya. Tak ada sesiapa yang tentukan hidup awak. Awak bebas buat keputusan.” Qiarra meluahkan perasaan.

    “Kita selalu terlepas pandang sesuatu benda bernilai yang kita ada. Biasanya kita akan sedar setelah perkara itu bukan milik kita lagi.” Eddie bersuara.

    “Apa maksud awak?” Qiarra tidak mengerti.

    “Kita selalu lihat apa yang orang lain ada. Sedangkan sesuatu yang bernilai pada diri kita, kita tak perasan. Bila sudah terlambat baru kita sedar, tapi perkara yang lepas tak boleh diulang.” Jawab Eddie sambil memandang Qiarra.

    Qiarra tunduk tidak bersuara.

    “Buat masa ni awak jangan buat apa-apa. Biar saya dengar pendapat Farouk dulu. Saya rasa dia pun berfikir macam awak. Dia mungkin tak mahu teruskan rancangan perkahwinan ini.” Eddie cuba menenangkan Qiarra.

    Qiarra hanya mengangguk sambil tersenyum. Melihat senyuman itu Eddie semakin gusar. Kemungkinan bahawa Qiarra akan menjadi milik orang lain menggamit kerisauan jauh di lubuk hatinya.

    Tuesday, 5 February 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 15


    Bab 15



    Eddie membersihkan meja yang baru sahaja ditinggalkan oleh pelanggan. Sambil mengutip tisu dan peralatan lain ke dalam dulang, matanya menjeling ke arah lelaki yang sedang duduk di sudut kafe. Telah hampir sejam lelaki itu duduk di situ. Dari ketika kafe itu dipenuhi pelanggan hinggalah ke waktu sekarang dengan hanya dua orang yang tinggal. Dia hanya minum secawan kopi, tetapi tidak berganjak sehingga sekarang.

    Apa hal dengan lelaki ni? Dari tadi asyik pandang aku saja. Macam ada sesuatu yang tak kena. Bisik hati Eddie.

    Lelaki itu berumur dalam lingkungan lima puluhan. Dia hanya duduk di meja sambil memerhatikan Eddie dengan ekor matanya. Apabila Eddie melihat ke arahnya, dia segera mengalihkan pandangan.

    Selesai dengan tugas, Eddie membuat keputusan untuk berjumpa lelaki itu.

    Ada apa-apa lagi yang encik nak?” Lelaki itu menggeleng dengan pertanyaan Eddie. Raut wajahnya menampakkan keresahan.

    “Kamu Eddie?” Tiba-tiba terpacul perkataan dari mulut lelaki itu.

    “Ya.” Jawab Eddie ringkas.

    “Nama penuh kamu?” Tanya lelaki itu lagi.

    Apa ni? Tak pasal-pasal tanya nama aku. Eddie serba salah untuk menjawab.

    “Kenapa encik nak tahu?”

    “Nama kamu Ruzaidi Minhad?”
    Biar betul dia ni? Dah tahu tapi tanya lagi. Gerutu hati Eddie.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?