PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Wednesday, 31 October 2012

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 1


    BAHAGIAN 1: EDDIE

    BAB 1



    20 Tahun Yang Lalu

    Malam itu angin bertiup begitu kencang. Atap zink rumah kayu di Kampung Seludang bagaikan menjerit di atas bumbung apabila bahagian yang longgar menghentak-hentak rangka beluti, bersama deru angin yang sayu dan nyaring.

    Aishah tidak dapat lena malam itu. Bukan angin ribut yang merisaukannya. Ada yang jauh lebih merisaukannya daripada itu. Dia memikirkan masa depan hidupnya bersama lelaki bernama Jamil. Perbualannya selepas suaminya pulang dari kerja petang tadi benar-benar menghiris kalbu wanitanya.

    "Apa salah Esah abang buat Esah macam ni?" Suara Aishah tersedu-sedu selepas nasi dan lauk yang dimasak sedikit pun tidak dijamah. Walhal semasa baru selesai menuruni jinjang pelamin dahulu, masakan itulah yang dipuji bersama kata-kata sayang yang diucapkan.

    "Kau tanya aku apa salah kau? Tak ada apa-apa. Bukan salah kau. Tapi salah aku. Salah aku sebab aku kahwin dengan perempuan mandul macam kau ni!" Bentak Jamil.

    Hati Aishah begitu luka dengan kata-kata itu. Pedih bagaikan dihiris, dicincang, dilapah kemudian dicampak ke tanah untuk menjadi habuan anjing kurap yang kelaparan. Air matanya sudah berjuraian bersama dada yang sempit menyesakkan nafas.

    "Sampai hati abang buat Esah macam ni. Ini semua dah takdir bang. Nak buat macam mana." Suara Aisha yang sebak tersedu-sedu. Sedikit pun dia tidak menyangka mahligai indah yang dibina bersama lelaki bernama Jamil itu boleh goyah kerana kekurangan yang ada pada dirinya.

    "Itu takdir untuk diri kau. Bagi aku masih ada peluang lagi. Aku boleh cari perempuan lain yang tak mandul macam kau!" Suara lantang Jamil yang begitu berlainan jika dibandingkan dengan lelaki yang cuba memenangi hatinya satu masa dahulu.

    Sunday, 28 October 2012

    Pabila Hud berjumpa Hantu




    Kantin Kolej Sains MAJU sudah sesak pada waktu tengah hari apabila semua pelajar dan pensyarah berpusu-pusu bagi mengisi perut masing-masing. Kebanyakan meja telah pun penuh. Antara meja yang masih belum digunakan sepenuhnya adalah meja di penjuru kantin. Meja itu menghadap ke bahagian belakang kolej yang masih bertanah merah. Kawasan yang masih belum dibangunkan sepenuhnya di kolej yang baru beberapa bulan beroperasi.

    "Betul ke kau tak mahu pindah bilik lain?" Suara Ikmal dengan nada risau. Dia dan dua rakan lagi sedang duduk di meja hujung itu.

    "Apasal aku nak pindah pulak?!" Hud menjawab soalan Ikmal dengan soalan juga.

    "Yalah, kau kan mangsa seterusnya." Ikmal menjawab kembali.

    "Aku pun setuju dengan Ikmal. Baik kau pindah bilik lain. Kalau tak kekal pun, sampai semua dah selesai." Danny menyampuk.

    Hud yang sedang berselera menyuap nasi berlauk ayam kurma terus berhenti makan sambil matanya tertancap kepada dua rakan di seberang meja. Peha ayam yang sedang dijamah telah diletakkan semula ke dalam dulang makan biru muda dengan petak-petak berasingan yang terisi dengan nasi, lauk kurma, sambal belacan dan buah limau.

    "Masalahnya aku tak tahu sama ada benda tu nak cari penghuni bilik itu atau pun nak cari aku. Kalau dia nak cari aku, tak kira aku sembunyi kat mana sekalipun, dia mesti jumpa aku punya!" Hud meluahkan pendapat setelah Ikmal dan Danny begitu beriya-iya mahu dia merubah fikiran.

    Ikmal dan Danny terdiam. Mungkin mereka sedar Hud sudah nekad dengan keputusannya.

    Thursday, 25 October 2012

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Prolog




    Sebuah ladang strawberi luas yang sayup mata memandang, bersama bukit-bukau dengan rona merah jambu bertekstur halus seperti sherbet strawberi. Langit pula membiru dengan warna pastel, bersama kepulan awan bagai gula-gula kapas.

    Itulah pemandangan di sekeliling pada ketika itu. Kelihatan sebuah menara tinggi bagaikan dibuat daripada kristal dengan warna berkemilau, tersergam indah mencapai langit. Nun sayup di atas menara tinggi kristal itu kelihatan seorang gadis ayu berambut panjang sedang memandang ke bawah dari balkoni.

    Di kaki menara itu kelihatan seorang pahlawan perkasa berdiri dengan pakaian satria melayu dengan kain bersulam emas. Segak dan sasa dia berdiri bersama keris tersemat di pinggang. Wajahnya tampan dan pastinya akan memikat siapa saja gadis yang melihat.

    Nama pahlawan itu adalah Adi Wira. Dia ke sini untuk menyelamatkan seorang puteri rupawan yang terkurung di atas menara.. Puteri yang bakal menjadi permaisuri istana hatinya, sekiranya dia berjaya.

    "Bagaimana harus aku memanjat menara tanpa tangga ini? Bagaimana harus aku meluahkan perasaan apabila bertemu dengan puteri yang cantik bagai bidadari kayangan itu nanti?" Pahlawan itu sedang mencari ikhtiar untuk menyelamatkan puteri tersebut.

    Dia tidak dilahirkan dalam keluarga bangsawan atau diraja, tetapi sekiranya dia berjaya menawan hati puteri ini, dia boleh merasa kebahagiaan hidup bersama puteri itu. Dia tahu menyelamatkan puteri ini bukanlah perkara yang mudah, tetapi dia sanggup melakukan apa saja supaya dapat bertemu puteri itu.

    "Eddie." Kedengaran sayup suara memanggil. Suara yang diharapkan adalah suara puteri itu.

    Tetapi kenapa suaranya garau? Adakah puteri ini ...? Soalan-soalan yang bermain di fikiran Adi Wira.

    "Eddie!" Suara itu makin lantang dan makin garau.

    Hati Adi Wira semakin goyah. "Kalau itu suara puteri di menara kristal ini, baik aku cabut sebelum terlambat."

    "Eddie....!" Suara itu semakin lantang dan kasar, sungguh berlawanan dengan rupa puteri yang cantik menawan itu.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?