PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Saturday, 8 October 2016

    MiSTIQ: MISTERI GADIS KOMUTER BAH.5

    BAHAGIAN 5

    “Cik! Ke tepi! Ada keretapi tu!” Pekik Manap.

    Dia panik. Dia tidak tergamak turun untuk menyelamatkan gadis itu yang dilihat seperti menghadapi masalah psikologi.

    Manap terpandang petugas stesen yang ada tidak jauh darinya. Dia meluru ke arah lelaki itu.

    “Ada perempuan kat rel tu!” pekik Manap.

    Lelaki itu hanya tercegat berdiri, seolah-olah tiada perasaan melihat kejadian cemas tu.

    “Apa kena dengan dia ni?” Manap bengang setelah melihat keretapi semakin hampir. Begitu juga lelaki yang ada di situ.

    “Kenapa encik?” tanya petugas itu.

    “Kenapa kau tanya? Kau tak nampak tu?” jerkah Manap dalam keadaan panik dan bengang.

    “Encik, bawa istighfar. Baca ayat kursi.” Katanya sebelum dia juga mengalunkan bacaan yang sama.

    “Kenapa dengan kau ni? Ini bukan masanya. Sekarang nyawa perempuan tu lagi penting! Apa kena dengan kau ni?” Manap seperti orang hilang akal.

    MiSTIQ: MISTERI GADIS KOMUTER BAH.4

    BAHAGIAN 4

    “Cik!” Tanpa memikirkan dirinya, Manap berlari ke arahnya. “Cik! Ada keretapi tu!”

    Gadis itu memandang Manap tanpa ekspresi. Akhirnya Manap nekad ingin menolak gadis itu. Alangkah terkejutnya apabila dia terasa seperti menolak pancaran hologram. Gadis itu masih di situ. Kerana tergamam, Manap terlambat bertindak apabila keretapi mula menghampirinya dengan cahaya yang menyilaukan.

    Beberapa hari kemudian…

    BERITA akhbar METRO memaparkan kisah yang begitu aneh.

    MiSTIQ: MISTERI GADIS KOMUTER BAH.3

    BAHAGIAN 3

    MANAP melihat jam dengan malas. Dia terasa seperti orang bodoh. Sudah beberapa kali dia naik dan turun tren komuter berulang kali. Bermula di stesen tepi tasik, dia naik tren dari arah bertentangan. Kemudian dia bertukar arah untuk menuju ke stesen tasik.

    Setelah berbual dengan beberapa kakitangan stesen komuter itu, Manap dapat tahu komuter yang dimaksudkan adalah yang menuju ke kawasan tasik. Di stesen untuk ke tasik, kelibat itu akan hilang. Malah ada yang mengaku ternampak kelibat itu berlegar di kawasan rel. Gerabak yang dimaksudkan adalah gerabak yang paling hadapan.

    “Sia-sia je kerja aku naik turun keretapi macam orang gila. Duit pun habis macam tu aje.” Bebelnya dalam lirih.

    Tren komuter yang dinaiki adalah yang terakhir untuk malam itu. Sebentar lagi dia akan tiba di stesen sebelah tasik.

    “Nampaknya terpaksalah aku tulis berdasarkan apa yang aku dengar je.” Keluhnya ketika tren mula menghampiri destinasi.

    Gerabak yang dinaiki memang kurang popular. Semenjak kes kelibat perempuan berkurung dan berselendang putih muncul, ramai yang memilih gerabak lain. Kalau ada pun mungkin yang tidak mengetahui cerita di sebalik gerabak itu, atau yang memang sengaja inginkan thrill jika ternampak kelibat itu.

    Malam itu ada tiga orang saja yang ada di situ selain Manap.

    Manap turun dari gerabak dengan rasa hampa. Dia melihat buat kali terakhir kawasan itu sebelum beredar.

    “Haaai… nasib betul! Sia-sia rancangan aku.” Gerutunya.

    Dia melihat seorang demi seorang penumpang meninggalkan stesen. Hinggalah dia terpandang seseorang yang menangkap perhatiannya. Seorang gadis memakai baju kurung dan selendang putih tercegat memandangnya di hujung platform. Tiada sesiapa yang ada di situ selain gadis itu.

    MiSTIQ: MISTERI GADIS KOMUTER BAH.2

    BAHAGIAN 2

    MANAP keluar dari pejabat Encik Hadi, bosnya dengan senyum lebar. Artikel pertama yang ditulis mendapat pujian.

    “Alhamdulillah, aku berjaya jaga reputasi aku dengan artikel pertama yang aku tulis.” Kata Manap ketika berbual dengan Zali.

    “Tahniah. Baguslah kalau macam tu.” Puji Zali.

    “Tapi… aku rasa tak puas hatilah.”

    “Kenapa?”

    MiSTIQ: MISTERI GADIS KOMUTER BAH.1


    MiSTiQ
    MISTERI GADIS KOMUTER.

    BAHAGIAN 1
    MANAP memerhati mejanya di tempat baru. Masih kosong dan bersih. Hanya ada monitor dan CPU Compaq berwarna putih yang berusia dalam anggaran setahun lebih. Pembahagi workstation berkain kasap kelabu juga kosong. Hanya ada kalendar bersama contengan oleh pengguna sebelumnya.

    Tray dokumen juga kosong. Manap mengeluarkan laptop di ruang kosong bersebelahan dengan komputer. Dia mula memeriksa emel dan akaun media sosial yang lain.

    “Assalamualaikum.” Seorang lelaki muncul di sebelahnya sambil menghulur salam.

    “Waalaikumsalam,” jawab Manap, terkejut sedikit disergah begitu.

    “Manap kan?” tanya lelaki itu lagi.

    Manap angguk.

    “Saya Zali. Kawan Rizal.”

    “Ooo… ya, Rizal ada ceritakan.” Manap angguk lagi.

    Zali melihat sekeliling sebelum mula berbicara.

    “Rizal ada cerita pasal wartawan yang kerja sebelum ni?” Zali menurunkan sedikit suaranya.
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?