PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Monday, 31 March 2014

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT (BAB 9)


    BAB 9

      



    Panggilan yang Mona terima adalah daripada seorang wanita.

    "Boleh saya bercakap dengan Cik Mona Rissa Effendi?" Suaranya agak tegas walaupun masih berhemah.

    "Ya, saya. Ada apa-apa yang saya boleh bantu?" Mona dapat rasakan ada sesuatu yang tidak kena.

    "Saya Datin Marnila, CEO Mawar Cosmetics. Awak tahu ini kali keberapa saya call syarikat awak? Kali ketiga. Mula-mula saya bercakap dengan Azli. Lepas tu Amirul. Sekarang dia pass pada awak pulak. Macam mana awak semua ni buat kerja hah? Kalau saya tak puas hati dengan jawapan awak, lepas ni saya akan call Dato' Harriz terus. Memalukan kaum sendiri kalau macam ni berniaga!"

    Mona jadi tak tentu arah. Kalau Dato' Harriz menerima panggilan selepas ini daripada Datin Marnila, pasti akan huru-hara keadaan syarikat.

    "Saya akan cuba sebaik mungkin untuk bantu Datin. Apa masalahnya Datin?" Nada suara Mona cuba dilembutkan semampu mungkin.

    "Memang masalah besar! Pegawai saya mengadu syarikat awak buat kerja main-main. Proposal kempen lain, hasilnya lain. Siapa sebenarnya yang bertanggungjawab dalam kempen ni?"

    'Kalau aku kata Azli dan Amirul, nanti makin menyirap Mak Datin ni. Biarlah aku yang berkorban, demi nama baik syarikat.'

    "Saya, Datin."

    "Sekarang saya tak kira, saya nak kempen minyak wangi Mawar disiapkan dalam masa tiga hari sebagaimana dalam proposal. Saya nak exactly macam yang dibincangkan dengan pegawai saya tempoh hari. Saya tak kisah kalau awak terpaksa tanggung kos tu. Kalau saya tak puas hati, saya akan saman Master Creative Media. By hook or by crook saya nak iklan tu siap dalam masa tiga hari. Faham?"

    Mona tersentak disergah Datin Marnila. Hampir bingit telinga Mona dek suara lantang wanita itu menjerit.

    "Saya faham Datin." Dada Mona berombak-ombak ketika itu. Nafasnya tersekat-sekat dek rasa risau dan cemas pada masa yang sama.

    Kedengaran telefon dihempas kuat tanpa sebarang ucapan selamat tinggal atau salam.

    Selama dia bekerja dalam bidang ini, inilah kali pertama Mona mengalami masalah sebegini besar dengan klien. Biasanya dapat ditangani dengan penuh diplomasi sebelum mereka meninggikan suara seperti ini.

    'Ini semua kerja Azli dengan Amirul. Dia orang sengaja nak kenakan aku.' Perasaan Mona berubah menjadi kemarahan yang mula menular.

    Reyhan dan Mahfeez hanya berdiam, menunggu Mona membuka mulut.

    Saturday, 29 March 2014

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT (BAB 8)

    BAB 8




    Mona keresahan di dalam bilik. Ke hulu ke hilir dia berjalan. Sekejap duduk, sekejap berdiri. Pada masa lain dia berbaring dan berguling. Apa yang dibuat semua serba tak kena. Semuanya berpunca daripada handphone yang tak henti-henti ada panggilan masuk sejak pagi tadi. Panggilan daripada Rahimi.

    "Sampai bila kau nak terus mengelak panggilan Remy?" Monique berpeluk tubuh merenung tajam Mona dari dalam cermin. Seolah-olah Mona telah membuat satu kesalahan yang besar.

    Munira tidak berkata walau sepatah. Tapi Mona tahu dia sependapat dengan Monique.

    "Sampai aku rasa dah cukup kuat untuk berdepan dengan dia. Bila aku pasti apa nak beritahu dia." Mona berdalih.

    "Kau nak biarkan dia terus-menerus telefon. Tertanya-tanya kenapa kau tak jawab telefon." Munira akhirnya bersuara.

    "Kau berdua tak akan faham perasaan aku. Aku... ish, susahlah nak cakap." Mona jadi tak tentu arah.

    "Apa yang susah sangat? Jawab call tu, beritahu kau tak berapa sihat. Habis cerita." Monique menjawab selamba.

    "Bukan itu masalahnya." Mona sendiri belum pasti apa yang dia ingin lakukan.

    "Kau masih cinta dia lagi kan? Sebab tu kau susah nak jawab telefon beritahu hal sebenar." Tebak Munira seperti sedang menyelam perasaan Mona.

    "Baguslah kalau macam tu. Telefon dia dan buat macam biasa. Seolah-olah kau tak tahu apa yang kau nampak tempoh hari."

    Adakala kedua-dua watak di dalam cermin ini menjengkelkan Mona. Seolah-olah konflik  yang bersarang dalam dirinya terzahir melalui perbualan dengan mereka.  Dari segi yang lain pula, perkara rahsia berkaitan dengan dirinya kini dibicarakan secara terbuka. Sekurang-kurangnya kepala Mona tidak lagi sesak memikirkan semuanya dalam diam.

    Mona mencapai telefon yang masih bergetar tanpa dering. Dia ada dua pilihan saja. Menjawab atau menamatkan panggilan. Dia sudah tidak sanggup lagi mendengar getar telefon itu walaupun tiada bunyi deringan yang nyaring.

    "Apa lagi?" Monique memprovokasi.

    "Kau boleh diam tak? Susah aku nak buat keputusan macam ni!" Mona menjerit ke dalam cermin.

    Langsung dia tidak perasan Mak Lijah sudah membuka pintu dan melihat telatahnya. "Mona, kau buat apa bercakap dengan cermin tu?" Berkerut dahi Mak Lijah melihat telatah anak bongsunya.

    Thursday, 27 March 2014

    CERPEN: JANGAN PANGGIL AKU AYAH!


    Mirza berdiri sambil melemparkan pandangan ke luar tingkap ruang tamu. Seekor tebuan sedang melilau di celah rimbun dedaunan. Ia tercari-cari sesuatu sebagaimana minda Mirza yang sedang menerawang mencari erti segala yang sedang melanda hidupnya ketika ini. Satu penemuan dan bunga-bunga jawapan kepada persoalan yang  telah bertahun-tahun menyesakkan fikirannya. Hinggalah hatinya gersang dengan kehampaan dan kontang dalam kesengsaraan.

    "Ini kehendak arwah Suraya. Dia berhajat supaya Encik Mirza jaga Emilia." Suara wanita bernama Rosnah yang berkunjung ke rumah Mirza bersama seorang remaja perempuan. Gadis bernama Emilia itu didakwa adalah anak kandung Mirza.

    Mirza merenung wajah Emilia tanpa berkelip. Sememangnya gadis itu memiliki iras wajah ibunya. Persamaan yang menguatkan perasaan untuk menolak permintaan yang datang tanpa dijangka.

    Gadis itu hanya tunduk membisu. Mungkin kerana dia cuba memahamkan perubahan mendadak yang berlaku dalam hidupnya. Dia ditinggalkan oleh seorang ibu. Kemudian bertemu pula dengan ayah yang belum pernah dia lihat semenjak lahir ke dunia.

    'Tapi benarkah dia anak aku?' Soalan panas menujah benak Mirza.


    Peristiwa hampir dua puluh tahun lalu mula singgah di fikirannya.

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT (BAB 7)

    BAB 7





    Pagi itu Mona mengemas barang dengan tangkas. Dia berjalan ke hulu hilir di ruang kamar sambil mencapai apa yang ingin dibawa. Munira dan Monique hanya memerhati dari dalam cermin. Mereka seolah-olah mengerti apa yang bermain di fikiran Mona. Hanya menunggu masa yang sesuai untuk membuka mulut.

    Akhirnya Mona rasa rimas dengan kebisuan. Suasana sunyi itu lebih teruk daripada mendengar perbualan hangat Munira dan Monique. Dua watak yang dirasakan adalah projeksi dari dalam mindanya. Persis apa yang dialami oleh watak lakonan Russel Crowe dalam filem "Beautiful Mind". Cuma Mona tidak mengalami masalah seperti watak itu.

    "Okey, cakaplah apa yang kau berdua nak cakap." Mona memecah kesunyian mereka bertiga.

    Munira dan Monique saling berpandangan.

    Munira membuka mulut terlebih dahulu. "Hubungan kau... dengan Remy...," sukar untuk dia menyudahkan apa yang ingin ditanya.

    "Over. Habis. Tamat. Putus." Mona menyambung seperti mengetahui apa yang dimaksudkan oleh Munira.

    Monique berpeluk tubuh. "Kau pasti kau tak akan menyesal dengan keputusan tu?"

    "Nak menyesal apa lagi? Aku dah nampak dengan mata kepala aku sendiri."

    Munira mengangguk tanda setuju dengan Mona.

    "Kau tahu keajaiban cinta kan?" Monique masih belum sedia untuk mengalah.

    "Maksud kau?"

    "Manusia boleh berubah. Manusia ingin berubah. Tapi manusia perlukan kekuatan untuk merubah. Mungkin Remy perlukan seseorang seperti kau untuk berubah."

    Hati Mona yang sudah tertutup rapat untuk Rahimi tadi telah terbuka semula, walaupun hanya beberapa milimeter.

    Monday, 24 March 2014

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT (BAB 6)

    BAB 6





    Sebulan telah berlalu semenjak lunch atau lunch date Mona dan Rahimi. Hubungan mereka? Hmm... memang intim. Intim macam mana? Sabarlah, ini memang akan diceritakan.

    "Kenapa kau pandang aku macam tu?" Mona dengan rutin hariannya sebelum pergi kerja. Bersiap di depan cermin sambil ‘mesyuarat tergempar’ dengan dua confidante yang masih tercongok di dalam cermin. Sampai bila? Mona pun sukar mengagak. Sebab dia sendiri masih tercari-cari sebab kedua-duanya muncul.

    Kehadiran Rahimi menyebabkan fokusnya lari buat seketika. Lena diulit mimpi indah alam percintaan. Khayal menunggang kepulan awan menuju destinasi bintang kejora cinta. Bercanda dalam bahtera romantika dalam mengenal erti bahagia.

    Fuh! Dahsyat betul bunyinya kan? Tapi itu semua dalam kepala Mona saja. Hakikatnya mereka seperti dulu, setakat keluar makan tengah hari dan adakala pergi makan malam bersama. Tidak lebih daripada itu.

    "Sampai bila kau akan teruskan hubungan dengan Remy macam ni?" Soalan 'power' terpacul dari bibir Munira.

    "Ada yang tak kena dengan hubungan aku dan Remy?" Mona menjeling Munira seketika sebelum meneruskan memperelokkan mekap di wajah.

    "Kau bukan tak kenal dengan Munira ni. Semua tindakan kau dia nak persoalkan. Berhati-hati sangat." Selar Monique.

    "Aku risaukan Mona. Aku takut Remy sekadar ingin mengambil kesempatan." Munira menyuarakan pendapat.

    "Kalau dia nak ambil kesempatan, dah lama dia boleh buat. Dah sebulan Mona keluar dengan Remy. Ajak balik rumah pun tak ada." Kening Monique terjengkit-jengkit.

    "Itu tak bermakna dia tak ada niat jahat pada Mona. Lelaki ni...," Ceramah pagi Munira dipintas Mona.

    "Guys, cukup-cukuplah. Setiap pagi aku mengadap cermin, korang nak bertekak." Mona sudah mula bosan dengan deja vu setiap pagi. senarionya hampir sama, cuma topik perbualan berubah-ubah.

    Adakala dia mempertikaikan kesiumannya. Melihat dua watak dalam cermin seiras dirinya bertekak hampir setiap pagi bukan perkara normal bagi wanita berkerjaya seperti dirinya. Namun dia menepis perasaan itu dengan memberi fokus kepada matlamat yang dia ingin capai.

    Azli tidak pernah melibatkan Mona dalam perbincangan berkenaan kempen Mawar Cosmetics, walaupun sekadar bertanya pendapat. Seolah-olah proposal yang dihantar tempoh hari adalah blueprint projek itu, yang sudah lengkap untuk dijadikan bahan rujukan penuh.

    Mona tidak terfikir untuk membuka mulut kepada Azli. Apatah lagi mempersoalkan keputusan yang dibuat lelaki itu. Kerana dia sendiri ada agenda tersembunyi bersama Samantha.

    Perbualan dengan Sam beberapa hari lepas menggambarkan projek sulit mereka.

    Friday, 21 March 2014

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT (BAB 5)

    BAB 5





    "Kau rasa Rahimi sesuai untuk kau?" Munirah memecah kebisuan semasa Mona sedang asyik memalit gincu di bibir pagi itu.

    Sukar untuk Mona pastikan sama ada soalan itu diajukan kerana Munira inginkan jawapan atau dia sekadar ingin melahirkan pendapatnya sendiri. Atau mungkin juga itu semua sekadar projeksi dari mindanya yang masih ragu-ragu.

    "Kau rasa?" Mona memulangkan semula lontaran soalan yang enggan dijawab.

    "Tarikan kau hanya berpandukan rupa luaran. Fizikal. Kau belum tahu hati budi dan latar lelaki bernama Rahimi tu." Jawapan jujur Munira.

    "Munira, kau ni terlalu berhati-hati. Terlalu pesimistik. Hidup ini lebih mencabar kalau kita mencuba sesuatu yang kita tak tahu. Ada unsur misteri. Apa salahnya kalau Mona menerima lelaki seperti Rahimi. Soal latar belakang dan hati budi itu kira belakang." Monique begitu lantang melahirkan buah fikirannya.

    "Mona ingin mencari pasangan hidup. Bukan untuk berpoya-poya dengan lelaki sebarangan. Ini soal hati, bukan soal bersuka-ria."

    "Apa salahnya kalau Mona bersuka-ria sambil mencari lelaki yang sesuai untuk dijadikan teman hidup. Sambil menyelam minum air." Monique bersuara dengan gaya begitu bersahaja.

    Munira hanya menggeleng.

    Wednesday, 19 March 2014

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT (BAB 4)

    BAB 4



    Pagi ini Mona tersenyum di hadapan cermin. Senyuman yang jauh lebih manis dan ceria daripada biasa.

    Bukan kerana blaus yang baru dihadiahkan oleh Shawna, walaupun pilihan Shawna memang hebat dan sesuai dengan citarasa Mona. Bukan juga kerana minyak wangi Mawar Lestari, walaupun haruman itu memberikan nuansa kepada Mona dan karismanya sudah ditambah beberapa plus point. Botol sampel yang diberikan oleh Mawar Cosmetics untuk dijadikan inspirasi kempen bersama dua lagi jenis wangian yang ada.

    Perasaan Mona begitu luarbiasa hari ini. Keyakinannya juga jauh berbeza daripada biasa. Mood Mona begitu baik sehingga dia bernyanyi-nyanyi dalam lirih. Munira dan Monique hanya memerhatikan Mona sedang memperelokkan wajah dengan mekap di cermin.

    "Ceria nampaknya hari ni?" Usik Monique dengan jelingan seorang penggoda.

    Munira hanya diam memerhati.

    "Macam biasa. Cuma hari ni rasanya seperti permulaan baru." Mona memperelokkan warna di pelupuk mata.

    "Permulaan baru?" Munira pula menyampuk.

    "Ha'ah. Aku sekarang ada kau berdua. Dan yang paling seronok, hanya aku saja yang nampak. Life is so... fabulous right now." Mona cuba menjelaskan warna kehidupan yang dialaminya ketika itu.

    "Itu saja?" Monique berpeluk tubuh.

    "Dan lagi, aku seolah-olah dapat suntikan semangat baru sekarang. Aku dah siapkan proposal D'Ferns semalam. Sekarang tengah study program untuk buat storyboard sendiri. Tak payah aku gunakan khidmat Amirul yang menyusahkan tu."

    "Tahniah!" Puji Munira.

    "Kenapa kau tak buang aje dia? Kenapa kau susahkan diri kau simpan pekerja macam tu?" Lancang betul mulut Monique.

    "Sebab Mona masih bertimbang rasa dan masih menaruh harapan Amirul akan berubah. Masalahnya adalah Azli yang menggunakan Amirul." Munira menjawab bagi pihak Mona.

    Semakin lama berbual dengan kedua-dua watak ini, semakin Mona sedar mereka adalah projeksi mindanya sendiri. Kewujudan yang ditentukan untuk maksud tertentu. Maksud yang masih belum mampu Mona pastikan apa.

    Dengan tiba-tiba Mona tersedar bahawa dia sedang bercakap dengan sesuatu yang tidak wujud. Hanya terzahir oleh pandangannya sendiri.

    'Bagaimana agaknya kalau ada orang ternampak aku bercakap seorang diri dengan cermin? Kalau aku dituduh gila macam mana?'

    "Sebab tu kau kena kurangkan bercakap, terutamanya bila ada orang lain. Kenapa perlu bercakap kalau kami tahu isi hati kau." Monique menjawab suara hati Mona.

    "Entahlah. Kadang-kadang aku rasa macam berbual dengan manusia betul. Mungkin aku perlukan masa untuk sesuaikan diri. Nampak kau orang berdua dah cukup sebab untuk orang kata aku gila. Apatah lagi kalau aku terus melayan berbual macam ni." Keluh Mona.

    "Fokus Mona. Kau akan temui jawapannya bila sampai masanya nanti." Munira memberi semangat.

    Monday, 17 March 2014

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT (BAB 3)

    BAB 3



    Mona tergelak besar awal pagi itu. Mengekeh-ngekeh dia ketawa dalam keadaan belum mandi atau gosok gigi. Semuanya disebabkan mimpi malam tadi.

    Mona bermimpi dia menjadi model kempen Mawar Cosmetics. Iklan minyak wangi Mawar sedang bersiaran di kaca televisyen.

    Mona sedang bersolek untuk ke pejabat dengan pakaian seorang eksekutif yang elegan. Tiga botol minyak wangi keluaran Mawar Cosmetics berderet di atas meja dengan warna putih, ungu dan pink. Kemudian Mona menyembur sedikit minyak wangi Mawar Lestari berbotol ungu di tubuh.

    Selepas itu dia menyembur minyak wangi Mawar Berduri dalam botol pink, dan bayangannya di cermin berubah menjadi dirinya dengan penampilan mekap dan blaus yang lebih berani dan seksi. Kedengaran satu suara berbisik dengan gaya menggoda, "Mawar Berduri."

    Akhir sekali dia menyemburkan minyak wangi Mawar Suci dalam botol putih di tubuh dan penampilan dirinya di dalam cermin berubah menjadi seorang yang bertudung dengan busana serba putih. Manik-manik labuci bergemerlapan di hujung tudung yang dipakai. Suara yang sopan dan malu-malu berbisik, "Mawar Suci."

    Iklan dalam mimpi Mona ditamatkan ketika Mona menghadap cermin bersama tiga bayangan personaliti berbeza mengikut jenis minyak wangi yang dipakai tadi. Ketiga-tiga watak itu bersuara serentak, "Minyak wangi Mawar, serlahkan personaliti anda."

    Rasa geli hati Mona masih bersisa dengan tawa yang belum surut.

    "Hadoi! Memang kelakar betul. Sampai terbawa dalam mimpi proposal  kempen minyak wangi Mawar ni."

    Mona bingkas bangun dengan rasa mengantuk yang sudah sirna. Semuanya lenyap akibat mimpi yang tidak masuk akal.

    "Ada ke patut boleh muncul tiga wajah aku yang berbeza dalam cermin. Nonsense!" Tawa Mona sudah lenyap. Namun senyum lebar masih ada.

    Mona mencapai tuala dan menuju ke bilik air sambil mengajuk tagline yang tercipta semasa mimpi tadi, "Minyak wangi Mawar, serlahkan personaliti anda."

    Mona mencapai berus gigi dan menonyoh ubat gigi di atasnya. Dia menggosok gigi tanpa memandang ke dalam cermin. Hanya selepas berkumur baru dia melihat wajah di cermin. Manalah tahu kalau-kalau sudah ada jerawat batu yang muncul. Terpaksa di-touch up dengan foundation lebih sedikit.

    Mona hilang suara ketika melihat ke dalam cermin. Tubuhnya kaku membeku. Suaranya tersumbat di kerongkong.

    Mona terkejut tahap 1.5 bilion. Dia bukan melihat wajahnya sahaja, sebaliknya ada tiga wajah dirinya dengan personaliti berbeza mengikut kempen minyak wangi Mawar. Hanya selepas beberapa saat baru dia dapat memujuk suara yang bersembunyi di tekak supaya dapat keluar.

    "Aaaaaaaaah!"

    Saturday, 15 March 2014

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT (BAB 2)

    BAB 2




    Ada beberapa perkara yang menjengkelkan Mona ketika bekerja di Master Creative Media.

    Pertama, adalah sikap bossy Azli, pengurus dan anak kesayangan Dato' Harriz. Berlagak mengalahkan CEO syarikat. Setiap kali dipanggil ke pejabatnya, Mona rasa meluat tahap 200 juta. Tapi kerana mengenangkan dia masih sayangkan kerja ini, dia terpaksa. Langkah diatur dengan rasa hati yang berat dan dipenuhi bebelan yang hanya boleh didengar dirinya sendiri. Kadang-kadang sumpah-seranah pun ada.

    Kedua adalah Amirul. Kalau ikut hati, memang sudah lama dia pecat pereka grafik yang kuat mengampu bos. Yang peliknya hanya bos lelaki, dan bukan bos perempuan seperti Mona. Kalau arahan daripada Azli, suruh kutip sampah pun dia sanggup.

    Perkara ketiga jarang berlaku. Tetapi kalau ia terjadi, memang lebih teruk daripada perkara pertama dan kedua. Dan pagi ini nampaknya Mona terpaksa berhadapan dengan yang ini.

    Apa yang dimaksudkan adalah kunjungan di pejabat oleh Juanita, isteri kedua Dato' Harriz atau yang selalu mereka rujuk sebagai Mem (Ma'am) Muda.

    Pagi itu ada perbincangan di bilik mesyuarat Master Creative Media. Mona ada bersama Dato' Harriz, Azli dan beberapa orang kakitangan yang terlibat secara langsung dengan sebuah projek besar.

    Dato' Harriz sedang bercakap ketika Sharon, pembantu peribadinya mengetuk pintu dan masuk. Belum sempat Sharon bersuara, seorang wanita lagi masuk tanpa diundang. Dia bukan kakitangan syarikat, atau klien, atau kontraktor syarikat. Dia adalah Juanita.

    "Darling!" Suaranya lantang sambil melangkah dengan gaya model ke arah Dato' Harriz yang sedang mengepalai mesyuarat.

    Thursday, 13 March 2014

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT (BAB 1)

    BAB 1



    Truut! Truut! Truut!

    Mona di awang-awangan. Mimpinya diganggu.

    'Ish! Kacau betul!'

    Truut! Truut! Truut!

    Seperti disentap keluar dari alam realiti maya atau virtual reality, dia kembali semula ke dalam ruang gelap.

    Sebentar tadi dia berada di taman bunga sakura. Warna merah jambu mendominasi ruang yang dipenuhi pepohon bunga yang beberapa meter tingginya. Kelopak sakura yang gugur menyentuh pipi dan, dahi dan hidung. Suasananya segar dan menyamankan Perasaan yang sungguh sureal.

    Dari kejauhan seseorang sedang menunggu. Tampan dan segak bersama jeket berwarna kelabu dan muffler merah membalut leher dan terjuntai di dada.

    Senyuman itu. Tajam menusuk kalbu dengan panah asmara. Terus ke jantung.

    'Siapa jejaka itu? Wajah dia persis Keith Foo. Oh!...' Senyum Mona terukir dari telinga kanan hingga telinga kini. Bantal dipeluk erat, enggan dilepaskan.

    Truut! Truut! Truut!

    "Hish! Kacau betul lah!"

    Mona sudah terduduk di katil. Penutup mata kain satin berwarna pink dengan polka dot putih ditarik ke dahi. Matanya terkejip-kejip dek silau lampu tidur di meja sebelah kanan katil.

    ‘Satu hari lagi.’

    Thursday, 6 March 2014

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT (PROLOG)

    MISI MONA : MENCARI MISTER RIGHT

    PROLOG






    Hidup ini seperti cermin yang akan membalikkan pemikiran seseorang tentangnya
    ~ Ernest Holmes

    ~***~


    "Happy birthday to you. Happy birthday to you. Happy birthday to Mona. Happy birthday to you."

    Ruang makan apartment mewah di Setia Condominium itu bergema dengan suara wanita. Gamat dan ceria. Dindingnya didominasi oleh warna putih. Begitu juga dengan lantai yang diserikan dengan jubin White Horse dan permaidani tebal seperti bulu biri-biri. Sofa fabrik putih dari Cavenzi bertekstur lembut dan halus dengan bentuk bulat yang unik rekaan Italy  seolah-olah lenyap di dalam ruang itu.

    Yang ketara hanyalah aksesori pasu berwarna merah, kuning dan biru yang menghiasi satu bahagian dinding. Begitu juga pokok palma jenis hibrid berdaun hijau tua yang sesuai dengan ruang bersama cahaya matahari yang minima. Perkakasan audio video berupa televisyen skrin mendatar 70 inci, set Astro, set hi-fi dan pemain DVD tidak mengganggu pandangan walaupun berwarna hitam dan perak. Semuanya memberikan kesatuan tema berlatarkan warna putih umpama indera kayangan.

    Apartment dengan hiasan dalaman berkonsep minimalis itu mempunyai satu keunikan.

    Cermin.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?