PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Friday, 16 March 2012

    Cincin Di Jari




    Aku membuka mata. Pandanganku berbalam, silau dengan cahaya matahari dari jendela di ruang kamar itu. Perlahan-lahan pandangan samarku menjadi jelas dan aku dapat melihat ruang litup di sekelilingku. Sebuah wad di hospital dengan katil dan sofa panjang. Aku lihat isteriku sedang tidur dengan anakku di sebelahnya. Sudah lama juga aku tertidur. Perlahan-lahan mindaku mula memutarkan semula kejadian yang telah berlaku. Hatiku kecut dan ngilu mengenangkan peristiwa itu. Peristiwa yang tidak aku duga sama sekali. Mataku terpaku melihat jari yang sedang berbalut.

    Aku tersentak apabila pintu dibuka dan seorang misi hospital berbaju merah jambu masuk. Isteri dan anakku masih nyenyak tidur. Misi itu tersenyum kepadaku. Setelah menulis sesuatu pada papan klip di hujung katil, dia pun berlalu keluar meninggalkan aku dengan satu simpulan senyum. Sedikit demi sedikit peristiwa yang lepas mula bermain di ingatan. Jika bukan kerana ayahku yang membiayai kos perubatan, tentu kami tidak akan berada di dalam wad seperti ini.

    Aku melihat isteriku dengan sayu. Pandangan yang tidak pernah aku lemparkan selama ini. Sebelum ini aku melihat dia sebagai masalah dalam hidupku. Satu penyatuan melalui perkahwinan yang tidak menepati citarasaku.


    Masih jelas terngiang perbualan aku dan ayah sebelum kami diijab kabulkan.

    “Ayah, mana boleh saya kahwin dengan Marissa. Saya tak cintakan dia.” Kata-kataku membantah keputusan yang dicadangkan oleh ayahku.

    “Kau muda lagi, Zahrul. Kau belum mengerti erti cinta.” Jawab ayah. “Cinta dengan jodoh tak sama. Cinta tak semestinya berakhir dengan jodoh. Tapi dalam jodoh ada tersurat cinta yang indah, kalau kau pupuk dengan sabar dan iman. Bukan setakat mengikut hawa nafsu kau saja.”

    Kata-kata ayahku bermain semula seperti pita rakaman di telingaku. Kata-kata yang langsung tidak aku mengerti satu masa dahulu. Kata-kata yang aku anggap kolot dan ketinggalan zaman. Ini zaman saiber. Ada facebook, ada blog, ada internet. Cinta bukan sesusah dahulu untuk diperolehi. Zaman ini pilihan di tangan kita. Jodoh adalah cinta yang kita pilih. Pandangan aku yang jelas menunjukkan kejahilan dan kecetekan ilmu agamaku.

    Pandangan yang sama juga telah menyiksa jiwa isteriku selama kamu disatukan. Kini baru dapat aku rasa segala keperitan yang dia simpan dan tanggung di dalam lubuk hatinya untuk bersama aku, lelaki yang tidak tahu menghargai cintanya.

    Sayu hatiku bila mengenangkan kata-kata yang pernah aku lemparkan kepadanya. Umpama kain buruk bernajis yang aku tempelkan ke wajahnya yang suci da murni.

    “Apa kau masak ni?” kata-kata aku yang kasar dan tidak berperasaan.

    “Mak abang kata abang suka makan asam pedas ikan pari. Beriya-iya mak abang pesan suruh letak daun kesum, takut Rissa lupa” kata-kata Marissa cuba mengambil hatiku.

    “Asam pedas apa macam ni. Kuah cair. Rasa payau semacam.” Kata-kataku satu masa dahulu. Aku semacam tidak percaya aku pernah melafazkan kata-kata sebegitu kepada perempuan dengan hati seluhur Marissa.

    “Saya minta maaf bang. Banyak yang Rissa kena belajar lagi” kata-kata Marissa, seperti tersentap dengan reaksiku terhadap kesilapan yang telah diperbuatnya.

    “Aku kecewa betul lah kahwin dengan kau ni. Semua yang kau buat tak kena dengan citarasa aku. Masakan ni pun langsung tak membuka selera. Kembang tekak aku dibuatnya.” Kata-kata yang aku lemparkan. Umpama das tembakan membunuh semangat Marissa, seorang perempuan bernama isteri yang tidak tahu aku hargai.

    “Dah tak payah susah-susah lagi. Aku makan luar lagi baik” kata-kata terakhir yang mengakhiri pita rakaman dalam mindaku tentang peristiwa kejam yang telah berlaku. Peristiwa angkara kejahilanku dan kecetekan fikiranku sebagai seorang suami.

    Syahdu bila aku mengenangkan perasaan Marissa ketika itu. Bagaimana agaknya dia menerima kata-kataku? Yang pasti dia seorang yang tabah kerana selepas kejadian itu dia tetap melayan aku dengan senyuman dan kasih sayang. Walaupun aku balasi dengan kekasaran dan kata-kata yang menghiris hati.

    Sehinggalah berlaku peristiwa yang membuka mataku yang buta dalam kecelikan ini. Buta akan cinta seorang perempuan yang tinggi pekertinya bernama Marissa.

    Setelah beberapa tahun berkahwin dengan Marissa, kami telah dikurniakan seorang cahaya mata, Zulaikha. Tetapi aku masih lagi belum tahu menghargai cinta seorang perempuan bernama Marissa. Apa yang aku lihat, dia hanyalah objek untuk memuaskan nafsuku dengan cara yang dibenarkan oleh agama. Hati budinya sedikit pun tidak aku nilai dan hargai. Aku lihat dia sekadar satu bebanan dalam hidupku.

    Aku tidak pernah mencari yang lain selain Marissa di luar. Tetapi aku sudah mula berjinak-jinak dengan hobi baru yang merbahaya. Semuanya bermula semasa aku cuba melepaskan tekanan di benakku di sebuah kelab malam bersama kawanku Zack. Langsung tidak aku sangka perkara yang aku anggap sekadar hiburan itu telah mengubah hidupku menjadi tunggang langgang.


    Cerpen ini telah dimuatkan ke dalam antologi cerpen
    KEMBARA MENCARI CINTA



    Sila kunjungi laman FB Kembara Mencari Cinta
    untuk perkembangan terbaru tentang
    antologi cerpen solo ini.
    KLIK DI SINI

    5 comments:

    1. Best! gerun Eimma baca part yg kena potong jari tu. ahahaha.. ;)

      ReplyDelete
      Replies
      1. Terima kasih Eimma. Tapi rasanya ramai yg tak suka dan tak setuju dengan babak potong2 ni.
        Maklumlah org suka cerita happy ending dan santai... :D
        Apa-apapun saya menulis untuk memperbaiki penulisan saya. :)

        Delete
    2. Syabas bro.. sekali lagi mampu menjentik hati n jiwa kak yus dgn tema yg dibawa.. suka kat part ni 'Cinta tak semestinya berakhir dengan jodoh. Tapi dalam jodoh ada tersurat cinta yang indah, kalau kau pupuk dengan sabar dan iman' ... indah sungguh bunyi tu.. teruskan berkarya, jgn pernah penat ye..

      ReplyDelete
      Replies
      1. Terima kasih kerana sudi singgah dan menitipkan komen. :)
        Penat tu kadang-kadang terasa juga selepas perah otak cari idea :D Tapi untuk berhenti, insya'Allah tidak. :)

        Delete
    3. wahh.. pengorbanan jari manis tu.. klu yana, xsanggup.. bertuahnya klu ada lelaki yg sgt dicntai sepertinya..T_T

      ReplyDelete

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?