PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:


A. NOVEL SOLO





1. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)

Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative.

Sampel bahagian pertama:



Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.

[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6]


2. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)


3. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, OPHELIA (Buku Prima)




B. KOLABORASI PENULIS GBK (BUKU PRIMA & ALAF 21)



1. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Himpunan 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller

ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan)


2. PROJEK SERAM PULAU – FLOR DE LA MAR (Buku Prima)


3. PROJEK SERAM TOYS – SAYANG SYAQILA (Buku Prima)


4. ANTOLOGI CERPEN KISAH SERAM MALAM JUMAAT VOL 4 - TEKSI (Karangkraf)


5. PROJEK THRILLER VAPE – ALFIAN DAN DUNIA MISTERIUS (Buku Prima)


6. PROJEK THRILLER UBAT – POTRET SYAPUTRA (Buku Prima)


7. PROJEK CINTA PILOT – TAKDIR CINTA IKHWAN (Alaf 21)




C. KOLABORASI UMUM



1. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)


2. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)

Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.


3. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)

Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)


4. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)

Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


5. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)

Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.




D. TERBIT SENDIRI



1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)

Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR


2. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)

Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):


3. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI SINAR (Kausar Kreatif)


4. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI ENTITI (Kausar Kreatif)




D. E-NOVEL & NOVELET



1. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI

Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.

[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]


2. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI

Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.

[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT

Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...

[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]


4. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA

[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]


5. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.

Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


6. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X

Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Portal Ilham .

[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]


7. KISAH SERAM MISTERI, MISTIQ

Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di blog ini.


7. KISAH EPIK FANTASI SERAM, HUTAN SEMAMBU KUNING

Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Portal Ilham.




E. LAMAN FACEBOOK


1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR

Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

[Klik untuk berkunjung]




2. Lain-lain:

Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.

Selamat membaca ^_^
Cheerio!

~ Salleh Kausari

8 Disember 2019


Jumaat, 16 Mac 2012

Cincin Di Jari




Aku membuka mata. Pandanganku berbalam, silau dengan cahaya matahari dari jendela di ruang kamar itu. Perlahan-lahan pandangan samarku menjadi jelas dan aku dapat melihat ruang litup di sekelilingku. Sebuah wad di hospital dengan katil dan sofa panjang. Aku lihat isteriku sedang tidur dengan anakku di sebelahnya. Sudah lama juga aku tertidur. Perlahan-lahan mindaku mula memutarkan semula kejadian yang telah berlaku. Hatiku kecut dan ngilu mengenangkan peristiwa itu. Peristiwa yang tidak aku duga sama sekali. Mataku terpaku melihat jari yang sedang berbalut.

Aku tersentak apabila pintu dibuka dan seorang misi hospital berbaju merah jambu masuk. Isteri dan anakku masih nyenyak tidur. Misi itu tersenyum kepadaku. Setelah menulis sesuatu pada papan klip di hujung katil, dia pun berlalu keluar meninggalkan aku dengan satu simpulan senyum. Sedikit demi sedikit peristiwa yang lepas mula bermain di ingatan. Jika bukan kerana ayahku yang membiayai kos perubatan, tentu kami tidak akan berada di dalam wad seperti ini.

Aku melihat isteriku dengan sayu. Pandangan yang tidak pernah aku lemparkan selama ini. Sebelum ini aku melihat dia sebagai masalah dalam hidupku. Satu penyatuan melalui perkahwinan yang tidak menepati citarasaku.


Masih jelas terngiang perbualan aku dan ayah sebelum kami diijab kabulkan.

“Ayah, mana boleh saya kahwin dengan Marissa. Saya tak cintakan dia.” Kata-kataku membantah keputusan yang dicadangkan oleh ayahku.

“Kau muda lagi, Zahrul. Kau belum mengerti erti cinta.” Jawab ayah. “Cinta dengan jodoh tak sama. Cinta tak semestinya berakhir dengan jodoh. Tapi dalam jodoh ada tersurat cinta yang indah, kalau kau pupuk dengan sabar dan iman. Bukan setakat mengikut hawa nafsu kau saja.”

Kata-kata ayahku bermain semula seperti pita rakaman di telingaku. Kata-kata yang langsung tidak aku mengerti satu masa dahulu. Kata-kata yang aku anggap kolot dan ketinggalan zaman. Ini zaman saiber. Ada facebook, ada blog, ada internet. Cinta bukan sesusah dahulu untuk diperolehi. Zaman ini pilihan di tangan kita. Jodoh adalah cinta yang kita pilih. Pandangan aku yang jelas menunjukkan kejahilan dan kecetekan ilmu agamaku.

Pandangan yang sama juga telah menyiksa jiwa isteriku selama kamu disatukan. Kini baru dapat aku rasa segala keperitan yang dia simpan dan tanggung di dalam lubuk hatinya untuk bersama aku, lelaki yang tidak tahu menghargai cintanya.

Sayu hatiku bila mengenangkan kata-kata yang pernah aku lemparkan kepadanya. Umpama kain buruk bernajis yang aku tempelkan ke wajahnya yang suci da murni.

“Apa kau masak ni?” kata-kata aku yang kasar dan tidak berperasaan.

“Mak abang kata abang suka makan asam pedas ikan pari. Beriya-iya mak abang pesan suruh letak daun kesum, takut Rissa lupa” kata-kata Marissa cuba mengambil hatiku.

“Asam pedas apa macam ni. Kuah cair. Rasa payau semacam.” Kata-kataku satu masa dahulu. Aku semacam tidak percaya aku pernah melafazkan kata-kata sebegitu kepada perempuan dengan hati seluhur Marissa.

“Saya minta maaf bang. Banyak yang Rissa kena belajar lagi” kata-kata Marissa, seperti tersentap dengan reaksiku terhadap kesilapan yang telah diperbuatnya.

“Aku kecewa betul lah kahwin dengan kau ni. Semua yang kau buat tak kena dengan citarasa aku. Masakan ni pun langsung tak membuka selera. Kembang tekak aku dibuatnya.” Kata-kata yang aku lemparkan. Umpama das tembakan membunuh semangat Marissa, seorang perempuan bernama isteri yang tidak tahu aku hargai.

“Dah tak payah susah-susah lagi. Aku makan luar lagi baik” kata-kata terakhir yang mengakhiri pita rakaman dalam mindaku tentang peristiwa kejam yang telah berlaku. Peristiwa angkara kejahilanku dan kecetekan fikiranku sebagai seorang suami.

Syahdu bila aku mengenangkan perasaan Marissa ketika itu. Bagaimana agaknya dia menerima kata-kataku? Yang pasti dia seorang yang tabah kerana selepas kejadian itu dia tetap melayan aku dengan senyuman dan kasih sayang. Walaupun aku balasi dengan kekasaran dan kata-kata yang menghiris hati.

Sehinggalah berlaku peristiwa yang membuka mataku yang buta dalam kecelikan ini. Buta akan cinta seorang perempuan yang tinggi pekertinya bernama Marissa.

Setelah beberapa tahun berkahwin dengan Marissa, kami telah dikurniakan seorang cahaya mata, Zulaikha. Tetapi aku masih lagi belum tahu menghargai cinta seorang perempuan bernama Marissa. Apa yang aku lihat, dia hanyalah objek untuk memuaskan nafsuku dengan cara yang dibenarkan oleh agama. Hati budinya sedikit pun tidak aku nilai dan hargai. Aku lihat dia sekadar satu bebanan dalam hidupku.

Aku tidak pernah mencari yang lain selain Marissa di luar. Tetapi aku sudah mula berjinak-jinak dengan hobi baru yang merbahaya. Semuanya bermula semasa aku cuba melepaskan tekanan di benakku di sebuah kelab malam bersama kawanku Zack. Langsung tidak aku sangka perkara yang aku anggap sekadar hiburan itu telah mengubah hidupku menjadi tunggang langgang.


Cerpen ini telah dimuatkan ke dalam antologi cerpen
KEMBARA MENCARI CINTA



Sila kunjungi laman FB Kembara Mencari Cinta
untuk perkembangan terbaru tentang
antologi cerpen solo ini.
KLIK DI SINI

5 ulasan:

  1. Best! gerun Eimma baca part yg kena potong jari tu. ahahaha.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Eimma. Tapi rasanya ramai yg tak suka dan tak setuju dengan babak potong2 ni.
      Maklumlah org suka cerita happy ending dan santai... :D
      Apa-apapun saya menulis untuk memperbaiki penulisan saya. :)

      Padam
  2. Syabas bro.. sekali lagi mampu menjentik hati n jiwa kak yus dgn tema yg dibawa.. suka kat part ni 'Cinta tak semestinya berakhir dengan jodoh. Tapi dalam jodoh ada tersurat cinta yang indah, kalau kau pupuk dengan sabar dan iman' ... indah sungguh bunyi tu.. teruskan berkarya, jgn pernah penat ye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana sudi singgah dan menitipkan komen. :)
      Penat tu kadang-kadang terasa juga selepas perah otak cari idea :D Tapi untuk berhenti, insya'Allah tidak. :)

      Padam
  3. wahh.. pengorbanan jari manis tu.. klu yana, xsanggup.. bertuahnya klu ada lelaki yg sgt dicntai sepertinya..T_T

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?