PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Thursday, 17 May 2012

    Coretan Terakhir Buat Mama



    Ke hadapan Mama yang amat dirindui dan disayangi,

    Ketika warkah ini ditulis Sara berharap Mama sedang berbahagia dan tenang bersama mereka yang berada di sisi Mama. Sara seperti biasa menjalani kehidupan walaupun Mama tiada di sisi Sara. Cuaca hari ini agak mendung, seperti memahami jiwa Sara sewaktu mencoretkan warkah ini buat Mama. Warkah ini Sara tulis sebagai luahan hati kerana tidak dapat menyatakannya sewaktu wajah kita bertentangan. Dan sememangnya kita tidak pernah bersua muka untuk melihat wajah masing-masing mengzahirkan isi hati dengan riak air muka kita, kan Mama?

    Mama,
    Sara masih ingat ketika sudah mula memahami sedikit sebanyak erti kehidupan ini dan Sara bertanya kepada Makcik Maimon yang menjaga Sara.

    “Makcik, macam mana Taufiq boleh duduk sini?” tanya Sara tulus.

    “Ibu dan ayah Taufiq meninggal semasa kemalangan jalan raya.” Jawab Makcik Maimon.

    “Zana?” Sara bertanya lagi.

    “Ibu dia meninggal. Ayah dia masuk penjara.” Jawab Makcik Maimon lagi.

    “Sara?” Sara bertanya tapi Makcik Maimon tidak menjawab.

    “Sara?” Dia masih berdiam diri.


    “Sara?” Bertubi-tubi Sara bertanya, dan akhirnya Makcik Maimon bersuara.

    “Kenapa Sara asyik tanya? Penatlah Makcik nak jawab.” Keluhnya ketika itu. Dengan naif Sara percaya dia lelah menjawab soalan-soalan Sara. Tetapi setelah umur Sara sudah matang, Sara mula mengerti itu semua adalah alasannya untuk mengelak daripada memberi jawapan kepada Sara.

    Hanya selepas beberapa tahun kemudian Sara berupaya untuk berhadapan lagi dengan Makcik Maimon di pejabat rumah kebajikan itu dengan soalan yang sama. Akhirnya dia mengeluh panjang sebelum meninggalkan kerja yang sedang dibuat untuk menjawab soalan yang Sara ajukan.

    “Makcik harap kamu banyak bersabar bila mengetahui perkara sebenar, ya Sara.” Suara Makcik Maimon seperti ingin menyampaikan satu amanat yang sangat berharga. Sara menumpukan sepenuh perhatian untuk mendengar kata-kata yang bakal keluar dari mulutnya.

    “Kami jumpa Sara di pintu pagar rumah kebajikan ni pada pukul tiga pagi. Itupun setelah mendengar suara tangisan kamu yang nyaring.” Jawab Makcik Maimon. “Dah berapa lama kamu ada di situ kami tak tahu.”

    Dan ketika itu Sara sedar Sara adalah seorang anak buangan. Anak pungut. Ketika itu hati Sara hancur, Mama. Hancur luluh bila mengetahui Sara dihantar ke sini dengan rela. Bukan seperti Taufiq dan Zana, serta ramai lagi kanak-kanak malang yang tinggal di sini kerana terpaksa bila kehilangan ibu bapa mereka dangan keadaan yang boleh diterima akal.

    “Bersama-sama kamu, kami jumpa seutas rantai dan sehelai surat. Rantai yang sedang kamu pakai sekarang.” sambung Makcik Maimon sambil melihat rantai yang tergantung di leher Sara. Secara spontan Sara menyentuh rantai itu setelah mendengar kata-kata Makcik Maimon.

    Makcik Maimon lantas bangun menuju ke rak kabinet di bilik itu. Dia membuka laci berlabel P-R dan selepas membelek fail-fail di situ, dia mencapai sehelai kertas berlipat yang sudah lusuh berwarna kekuningan dimakan usia. Dia duduk kembali di kerusi.

    “Di hadapan surat ini penulisnya meminta supaya surat ini diserahkan kepada kamu apabila kamu sudah cukup dewasa dan mula bertanya tentang asal-usul kamu, ” kata-kata Makcik Maimon sambil menyerahkan surat itu kepada Sara.

    Sara pun membaca surat itu di hadapan Makcik Maimon dalam kesunyian bilik itu yang hanya kedengaran bunyi kipas yang berputar, sambil diperhatikan Makcik Maimon.

    Setiap patah kata-kata di atas surat itu Sara baca dengan teliti.

    Ke hadapan anakku Qaisara,

    Ketika kamu membaca surat ini, kamu telah cukup dewasa  untuk sedar bahawa kamu tidak seperti manusia-manusia lain yang hidup bersama seorang ayah dan ibu bersama adik-beradik. Kamu juga sudah  mula sedar bahawa kamu hidup sebatang kara di kelilingi mereka yang senasib denganmu walaupun dengan latar belakang masing-masing yang berbeza.

    Qaisara,
    Mama mahu kamu tahu bahawa bukanlah dengan rela mama meninggalkan kamu di sini. Tetapi kerana desakan hidup. Kelahiran kamu ke dunia adalah dengan takdir Tuhan, walaupun bukan dengan rela mama. Mama tidak mahu berdosa lagi dengan menggugurkan kamu. Cukuplah dengan dosa mama melakukan perbuatan terkutuk yang menjadi penyebab kewujudan kamu di dunia ini.


    Cerpen ini tidak disiarkan sepenuhnya. Sekadar preview di blog.
    Harap maklum... 




    10 comments:

    1. Peh...terbaiklah..saya suka!

      ReplyDelete
    2. boleh tahan gak cite nie but gaya gubahan ayat agak membosan kn.. Hope dpt bwt yg lbh baik k dpn hri

      ReplyDelete
      Replies
      1. TQ. Tengah belajar memperbaiki ayat. Akan diusahakan.. :)

        Delete
    3. Subhanallah, tersentuhnya hati akak ni, meh Sara jd anak Acik Yus meh..

      ReplyDelete
      Replies
      1. Murni sungguh hatimu Kak Yus.. :D

        Delete
    4. Suka! Paling suka ayat ni:
      Ketika itu airmata Sara luruh seperti sungai di musim tengkujuh. Lengan baju Sara sudah habis basah mengesat airmata yang tidak kunjung surut.

      Tahniah, tuan!

      ReplyDelete
      Replies
      1. TQ Rahmah. saya pun sudah komen cerpen DSM di blog. Komen panjang kita kongsi di FB grup Geng Urban ya.. ;)

        Delete

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?