PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Thursday, 31 January 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 14


    Bab 14


    Qiarra melihat jam tangan Bonia. Sudah jam 12.17 pagi.

    “Mati aku kalau papa dan mama tahu!” Suara cemas Qiarra sambil menunggu pintu pagar terbuka luas.

    Bilik orang tuanya jauh dari bahagian hadapan rumah, tetapi malang tidak berbau. Mungkin kebetulan mereka menjenguk ke garaj dan mendapati Beetle kuning tiada di sebelah Mercedes hitam bapanya dan Honda CRV putih ibunya.

    ‘Masaklah aku kalau kena kantoi. Aku harap Sara dan Mimi akan cakap benda yang sama. Kalau dia orang salah cakap siap!’ Qiarra masuk ke pekarangan rumah dan terus menuju ke garaj.

    Setakat ini nasib masih menyebelahinya.

    Malam itu memang malam yang mendebarkan. Dia tidak dapat bayangkan sekiranya lelaki itu dan kumpulan motosikalnya berjaya memasuki kereta. Lekas-lekas ditepis bayangan yang mengerikan itu dari benaknya.

    ‘Siapa lelaki itu? Namanya pun aku tah tahu.’ Tiba-tiba Qiarra terfikir.

    Dengan hati-hati Qiarra membuka pintu belakang. Hanya lampu jalan menyinari kawasan belakang rumah dengan simbahan cahaya jingga.

    Nasibnya masih baik. Tiada sesiapa di kawasan dalam rumah yang gelap. Hanya lampu kecil dipasang dengan cahaya putih yang suram.

    Qiarra berjalan berhati-hati menuju tangga untuk naik ke atas. Rasa lega mula terasa kerana dia sudah berjaya sampai ke peringkat itu. ‘Fuh! Selamat. Semua sudah tidur. Lepas ni aku nak mandi air panas. Lepas tu masuk ti...’

    “Dari mana?” Satu suara mengejutkan Qiarra dari belakang. Dia dapat rasa jantungnya seperti berhenti berdegup beberapa saat. Dia berpaling melihat kepada sumber suara itu.

    Tuesday, 22 January 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 13


    BAHAGIAN 4 : KONSPIRASI 

    BAB 13


    Watak yang dipaparkan adalah rekaan semata-mata dan pendapat yang disuarakan tidak semestinya sama dengan pendapat penulis.


    Eddie dan Qiarra tiba di lokasi yang dimaksudkan oleh Sara. Lokasinya agak pelik. Sebuah warong yang terletak di tepi jejambat. Dari tepi jejambat boleh dilihat kenderaan lalu lalang di bawah. Keadaan malam yang hanya dihiasi suram lampu jalan dan dipuput bayu yang melintasi jejambat itu menghidupkan nuansa di situ.

    Kelihatan beberapa buah meja plastik bersama bangku-bangku plastik memenuhi kawasan tepi jalan itu. Sebuah trak berwarna putih dengan tulisan TRUCKER CHEF terpampang di sisi trak.

    Sara, Mimi, Ravi dan Mail sudah memilih tempat duduk masing-masing. Dua meja dicantumkan untuk keselesaan yang lebih.

    “Cuba tengok mereka berempat. Dah siap dengan couple masing-masing.” Usik Eddie apabila melihat Mimi duduk di sebelah Ravi dan Sara duduk di sebelah Mail. Qiarra hanya ketawa sinis.

    Wednesday, 16 January 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 12


    BAB 12



    Qiarra cuba mengumpul sisa keberanian dan tenaga yang ada. Dengan pantas dia bertindak menuju ke pintu dan meninggalkan bangunan 7 Eleven. Dia tidak menoleh ke belakang, hanya berjalan dengan laju menuju Volkswagon Beetle kuning. Tumpuannya hanya untuk masuk ke kereta, mengunci pintu dan memandu pulang dengan segera. Pelbagai peristiwa yang mengerikan singgah di benak, tetapi lekas-lekas ditepis. Dia perlu fokus jika mahu keluar dengan selamat dalam situasi yang amat berbahaya ini.

    Dia berjaya masuk ke dalam kereta. Setelah mengunci pintu dia menarik nafas lega, sekurang-kurangnya rancangannya berjaya setakat ini. Sekarang dia perlu memandu agar dapat pulang secepat mungkin. Dia menghidupkan enjin kereta.

    Qiarra hairan kerana lelaki itu sudah tidak kelihatan. Dia tidak mengekori Qiarra atau datang mengganggu. Sebaliknya dia hilang begitu sahaja.

    Ke mana dia pergi? Pelik! Hati Qiarra berdetik.

    Rasa cemas mula reda walaupun tangannya masih menggigil dan seram sejuk selepas pertemuan yang mengejutkan tadi. Fikirannya masih tertanya-tanya ke mana menghilangnya lelaki itu.

    Qiarra mencari papan tanda yang menunjukkan haluan menuju jalan yang biasa dilalui untuk pulang ke rumah. Malam ini dia rasa bebas kerana dapat keluar malam tanpa dieskot oleh sesiapa, walaupun Mimi dan Sara.

    Kalau macam ni boleh aku buat selalu. Tapi kalau papa dan mama tahu nanti macam mana? Kalau aku dihukum tak boleh ke mana-mana dengan Beetle ni? Silap haribulan ke kolej pun kena dihantar dan dijemput. Parah kalau macam tu! Qiarra melayan perasaan.

    Untuk menuju ke jalan yang biasa dia lalu, dia terpaksa melalui satu jalan yang lurus dan panjang dengan beberapa selekoh. Tidak banyak kenderaan lalu di situ. Lampu di kawasan itu juga banyak yang tidak berfungsi,  terutamanya di kawasan selekoh yang agak gelap. Hanya papan tanda kuning menandakan selekoh di hadapan yang akan bercahaya apabila disuluh dengan lampu hadapan.

    Jantung Qiarra dilanda debaran yang kencang secara tiba-tiba. Hatinya jadi tidak keruan apabila lalu di situ, seperti ada sesuatu yang buruk menantinya.

    Tuesday, 8 January 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 11



    BAB 11


    Tidak semua perkara yang kita rancang akan menjadi kenyataan seperti yang kita inginkan. Itu lumrah kehidupan, kerana kita masih berstatus hamba walau bagaimana hebat sekalipun.

    Eddie duduk bersandar di katil. Peristiwa di kafe kembali menjengah fikiran. Rasa marah masih bersisa, sebagaimana rasa kesal kerana meluahkan kata-kata kepada gadis itu. Segala peluang sudah tertutup selepas apa yang berlaku.

    Sebenarnya ada perkara lain juga yang menghantui minda Eddie.

    Mimpi malam tadi Eddie anggap sebagai satu petanda, walaupun ia banyak berkisah tentang fantasi dongengan. Dia bermimpi sang puteri di menara kristal diculik oleh ahli sihir.

    Apa sebenarnya maksud mimpi malam tadi? Adakah ia ada kaitan dengan apa yang telah berlaku? Tapi macam ada sesuatu yang tak kena. Hati Eddie bermonolog.

    Ini semua kerana terlalu banyak mendengar kisah dongengan Inggeris yang dibacakan oleh Dayana semasa dia kecil dahulu. Hati Eddie berdetik bersama senyum di bibir.

    Wajah Dayana muncul kembali. Eddie jadi keliru.

    Thursday, 3 January 2013

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 10

    BAB 10



    “Kenapa kau biar Qiarra tanggalkan topeng tu?” Pandangan Farouk tajam menusuk mata Eddie yang terpinga-pinga di sofa.

    “Macam mana aku nak halang dia? Mati-mati aku ingatkan dia nak pitam. Kalau aku tahu, awal-awal aku dah elak, sebelum dia sempat capai topeng tu!” Eddie cuba membela diri.

    Eddie serba-salah. Dia duduk memegang rambut yang telah kusut, sebagaimana kusutnya fikirannya pada masa itu. Keadaan sepi seketika. Masing-masing melayan emosi sambil memikirkan perkara yang mungkin akan berlaku selepas ini, sambil melihat dari perspektif masing-masing.

    “Aku akan terus berdiam diri, sampai Qiarra bawa hal ni pada pengetahuan ibu bapa dia. Bila mak dan ayah aku tahu baru aku akan ceritakan hal sebenar. Aku pun dah tak tahu macam mana nak tangani masalah ni. Aku tak sangka langsung boleh jadi macam ni.” Keluh Farouk dengan nada kesal.

    “Aku minta maaf Farouk. Aku pun tak sangka cerita dongeng di majlis tadi boleh berakhir dengan tragedi macam ni.” Suara Eddie sambil bersandar di sofa.

    “Nak buat macam mana. Perkara dah berlaku. Aku pun bersalah juga sebab cadangkan kau pergi ke majlis tu. Tak apa. Kita tunggu saja apa yang akan berlaku nanti. Sementara tu kau kena fikirkan apa yang akan kau katakan bila jumpa Qiarra di kafe nanti. Aku rasa dia tentu akan buat sesuatu. Kau kena hati-hati. Sekarang ni kau baliklah dulu sebelum mak ayah aku sampai. Lain pula jadinya nanti.” Pesan Farouk.

    Eddie hanya bersandar di sofa buat seketika melayan fikiran yang sudah bercelaru, sebelum dia menukar pakaian dan meninggalkan rumah Farouk.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?