PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Wednesday, 26 December 2012

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 9




    Kereta limousin yang dinaiki Qiarra, Mimi dan Sara meluncur deras menuju pekarangan rumah duta Amerika Syarikat yang tersergam indah malam itu. Hiasan air terjun dan rimbunan daun yang digarap dengan pelbagai bentuk menambahkan lagi dramatik suasana bersama cahaya lampu yang menyinari kawasan itu.

    Apabila Qiarra, Mimi dan Sara melangkah ke pekarangan rumah, mereka umpama tiga orang puteri yang dijemput menghadiri sebuah majlis Di Raja dengan busana merah-hitam, putih dan perak. Keanggunan mereka memakai gaun pilihan masing-masing cukup mempesonakan sesiapa yang memandang, terutamanya gaun merah Qiarra yang diserikan dengan warna hitam.

    Qiarra begitu teruja dan berdebar untuk menghadiri majlis itu beberapa hari lepas, tetapi kini wajahnya jelas menunjukkan rasa tawar hati yang kian menguasai diri. Mujurlah ada topeng yang dapat menyembunyikan riak di wajahnya.

    Dia masih belum boleh menerima tindakan kedua orang tuanya yang membuat rancangan pada malam itu tanpa mengambil kira perasaannya. Berjumpa dengan Farouk malam itu bukanlah kehendak hatinya, tetapi dia akan terus mencari peluang untuk menzahirkan perasaan sebenar kepada ibu dan bapanya.

    Masa akan tiba satu hari nanti. Bisik hati kecil Qiarra.

    Tuesday, 18 December 2012

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 8


    BAB 8



    "Kenapa aku tengok kau macam ada masalah saja?" Suara Ravi setelah dia puas mengamati tingkah laku Eddie semenjak mereka mula bertugas dari pagi tadi di kafe.

    "Tak ada apa-apa Ravi. Janganlah kau risau" Jawab Eddie sambil lewa.

    "Kalau orang lain bolehlah kau tipu. Ini Ravi. Aku dah kenal dengan perangai kau. Kalau muka macam sherbet cair, memang sah kau ada problem."

    "Aku kata tak ada apa-apa, maknanya tak ada apa-apalah." Jawab Eddie tanpa memalingkan wajah ke arah Ravi.

    "Okeylah. Kalau kau tak nak beritahu aku tak apa. Tapi jangan menyesal, sebab mungkin aku boleh tolong." Ravi mula membuka langkah meninggalkan Eddie yang sedang duduk termenung sambil menunggu pelanggan di kaunter.

    "Kalau macam tu mungkin aku boleh ceritakan dengan kau." Dengan tidak semena-mena wajah Eddie berseri dan bersemangat memandang Ravi.

    "Oh, bermakna kau memang menunggu aku tanya soalan itulah ya? Dan kau tunggu peluang keemasan inlah untuk minta pertolongan aku? Memang hebat lakonan kau Eddie. Kalah Remy Ishak!" Ravi rasa terperangkap dengan taktik Eddie yang hanya tersengih bagaikan kerang busuk.

    "Please Ravi. Aku betul-betul perlukan pertolongan kau ni." Suara Eddie sambil membuat muka seperti watak kucing Puss in Boots.

    "Cakaplah. Apa halnya?"

    "Hujung minggu aku ada err ... temu janji. Tapi aku kena kerja malam tu. Jadi aku terpaksa cari orang ganti shift aku. Kalau tak aku tak boleh tinggalkan kafe. Kau pun tahu aku sudah banyak kali elak shif malam sebab aku kena hadiri kelas." Eddie masih malu-malu untuk memberitahu Ravi tentang parti masquerade yang akan dihadiri. Tambahan pula rahsia itu melibatkan identiti Farouk.

    "Jadi akulah mangsa yang kau cari tu?" Eddie tersengih lagi melihat Ravi yang sudah menjegilkan matanya.

    Ravi terdiam seketika seperti mengatur jadual di dalam fikirannya.

    Saturday, 15 December 2012

    Rentas Masa : Putrajaya 2050


    Entri kali ini bukan cerpen, tetapi sekadar luahan perasaan bersyukur saya kepadaNya kerana memberi peluang kepada saya yang masih setahun jagung di dalam dunia penulisan novel, cerpen dan puisi ini untuk tersenarai di kalangan para pemenang. Walaupun sekadar hadiah saguhati, tetapi itu adalah satu anjakan paradigma bagi saya.

    Bagi saya tugas ini agak mencabar kerana banyak kriteria yang perlu diserapkan di dalam jalan cerita. Secara jujur, masih terasa-rasa kepenatan semasa mengumpul dan menganalisa maklumat semasa research dahulu. Usaha sekadar mencabar diri sendiri ini langsung tidak saya sangka akan membuahkan hasil (kerana terlalu baru dalam dunia penulisan ini.)

    Saya memilih tema alam sekitar di mana pada tahun 2050, Putrajaya sudah menjadi bandar hijau dengan pelbagai teknologi futuristik dan kemudahan yang mesra alam. Rentas masa itu adalah sesuatu yang dialami oleh Daniel (watak utama) di dalam mimpi, tetapi seperti benar-benar berlaku. Apa sebab dan implikasi mimpi tersebut? Kalau ada peluang untuk anda membaca cerpen ini, semuanya akan terjawab. :)

    Teguran rakan-rakan penulis di Geng Urban, carian maklumat di google dan kamus online DBP memang banyak membantu saya dalam menyahut cabaran ini.

    Selagi termampu saya akan terus menulis dan menggunakan medium penulisan ini untuk kebaikan, insya-Allah.


    Monday, 10 December 2012

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 7


    BAHAGIAN 3: HIDUP INI MASQUERADE

    BAB 7

    Eddie bergegas meninggalkan kelas malam itu. Hanya setelah sampai di tangga baru dia terdengar suara memanggil dirinya dalam riuh suara pelajar-pelajar Kolej Preston meninggalkan bangunan.

    "Eddie! Eddie! Eddie!" Eddie menoleh sambil cuba mencari sumber suara itu. Akhirnya dia nampak pemanggil namanya itu, seorang pemuda yang sedang melambai dengan beberapa helai kertas di tangan. Suara itu milik Farouk rakan sekelasnya dalam subjek Pengurusan Perniagaan.

    Selesai menjauhkan diri mereka daripada gerombolan pelajar yang umpama sekumpulan lebah menuruni tangga itu, Farouk bersuara sambil menghulurkan helaian kertas yang dilambaikan tadi..

    "Eddie, ini aku pulangkan nota yang aku pinjam hari tu. Terima kasih banyak-banyak."

    "Sama-sama." Sahut Eddie ringkas.

    "Kau sudah banyak tolong aku dalam subjek ni. Apa kata aku belanja kau malam ni?" Pelawa Farouk.

    "Tak payah susah-susahlah Farouk. Aku tolong ikhlas, bukan mahukan balasan." Eddie cuba menolak. Tambahan pula lebih lekas dia dapat siapkan tugasan malam itu, lebih cepat dia boleh berehat untuk bangun dan pergi bekerja esok.

    "Alah, sekejap saja Eddie. Kau pun tahu kan? Rezeki jangan ditolak. Kau nak pergi mana? Mc D? Pizza Hut? Kenny Rogers?" Farouk memberi Eddie pilihan.

    "Tak payah susah-susahlah Farouk. Kalau kau beria sangat nak belanja aku, kat warong mamak sebelah kolej tu pun tak apa." Eddie memberitahu pilihannya.

    Sambil mereka menikmati mi goreng mamak dan teh tarik halia, Eddie memulakan perbualan dengan perkara yang sudah lama bersarang dalam fikirannya tentang teman sekelasnya itu.

    "Farouk, aku tanya sikit kau jangan marah ya? Dah lama aku nak tanya, tapi belum ada masa yang sesuai."

    Spontan Farouk menjawab, "Amboi.. cara kau tanya macam ada soalan panas. Takut aku nak jawab ni!" Farouk berseloroh.

    Tuesday, 4 December 2012

    Roti Butterscotch, Sherbet Strawberi - Bab 6


    BAB 6



    Volkswagon Beetle kuning model terkini itu meluncur laju di jalan raya dalam perjalanan menuju ke Kafe Strawberry Fairyland. Qiarra sedang memandu keretanya sambil Sara duduk di sebelahnya. Mimi sedang duduk di belakang sambil membaca mesej di telefon bimbit iPhone miliknya.

    "Kau pasti ke mamat clumsy tahap gaban tu dah kena buang?" Tanya Qiarra sambil matanya memerhatikan jalan raya di hadapan dengan penuh tumpuan.

    "Betul. Masa aku settle kan bayaran lepas kita celebrate birthday kau semalam. Aku nampak dan aku dengar depan mata aku sendiri. Bos dia cakap depan aku, sekali imbas macam Donald Trump versi wanita bertudung Malaysia. Eddie, you are fired."

    "Bagus. Baru padan dengan muka dia. Aku rasa kalau dia kerja lama kat situ, ramai yang jadi mangsa jejaka gabra macam tu. Harapkan muka saja handsome macam Afiq Muiz, tapi tak ada karisma langsung. Aku rasa memang malanglah siapa yang jadi makwe dia nanti." Qiarra melepaskan das-das tembakan mengutuk pemuda yang menumpahkan sherbet strawberi di baju dan skirtnya. Kerana itu dia terpaksa ketinggalan satu kelas semata-mata untuk pulang ke rumah dan menyalin pakaian. Lebih membengangkan lagi ibunya turut ketawa melihat keadaannya yang comot.

    "Amboi amboi, sedapnya mulut kau mengutuk mamat tu. Untuk pengetahuan kau, aku sedia jadi girlfriend dia tau, walaupun kau kata dia clumsy ke, gabra ke..." Sampuk Sara, tetapi belum sempat dia menghabiskan kata-kata, sudah dicantas oleh Qiarra.

    "Please lah Sara. You can do better than that. Ramai lagi jantan berhemah yang sesuai untuk kau. Daripada kau sengsara dapat lelaki yang harapkan rupa saja macam tu." Kata-kata Qiarra sambil dia memarkir kereta berhampiran kafe yang mereka tuju.

    Sara hanya menggeleng dengan jawapan Qiarra. Dia malas mahu bertekak lagi. Tambahan pula mereka telah tiba di destinasi.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?