PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Saturday, 15 September 2012

    Laluan Cinta Ke Lebuhraya Merdeka

    Alhamdulillah. Pembakar semangat untuk terus berkarya di bidang penulisan. Langkah pertama di bidang penulisan cerpen. Harap-harap akan berterusan hingga ke penulisan novel pula. :)

    Majalah Mingguan Wanita Isu 14-20 september 2012

    Cerpen saya yang telah tersiar



    Tuesday, 11 September 2012

    Anabella dan Dongengan 1 Dunia


    Nama aku Fatin Nabila. Seperti ramai kawan-kawanku gadis remaja yang lain, aku obses dengan kecantikan dan kehebatan pengembaraan puteri-puteri dalam kisah dongeng.

    Ada rakanku yang mahu menjadi seperti Cinderella kerana keajaiban menjadi seorang puteri yang bagai turun dari kayangan dan bertemu putera raja yang kacak. Ada juga yang mahu menjadi seperti Snow White kerana kulitnya yang putih mulus sesuci hatinya dan kebolehan berkomunikasi dengan segala fauna yang ada. Walaupun pelik, tetapi ada juga yang mahu menjadi duyung seperti Little Mermaid dan gadis yang bercinta dengan makhluk hodoh di dalam Beauty and The Beast.

    Aku?
    Buat apa aku mahu menjadi salah satu daripada mereka sekiranya aku dapat berjumpa dengan semua.

    Bagaimana?
    Aku telah berjumpa dengan mereka semua di dalam satu kisah yang aku tulis sendiri. Anabella di dalam cerita itu adalah aku. Tentu kalian mahu tahu cerita itu bukan?
    Inilah kisahnya...

    Saturday, 8 September 2012

    Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu




    "Tak apa! Kalau abang tak mahu belikan pun tak apa! Esok kalau Wan mati, Wan minta abang kebumikan Wan sebelah kubur arwah Muiz. Biar Wan mati! Lagi bagus!" Suara raungan dari tingkat atas bagai bergema di ruang banglo dua tingkat itu.

    "Apa kau dah buat dengan adik kau tu Riz? Teruk sangat bunyinya tu!" Suara wanita yang sudah lebih separuh abad di meja makan di tingkat bawah.

    "Tak ada apa-apa mak. Alah, mak ni macam tak kenal perangai anak bongsu mak yang manja tu. Kalau merajuk mesti lebih-lebih. Nak matilah. Nak lari rumahlah. Bukannya dia buat betul pun. Saja nak minta perhatian kita." Sahut seorang pemuda dengan kemeja putih kemas bertali leher biru berkilat setelah menghirup secawan kopi yang ada di tangannya.

    "Kenapa dia jadi macam tu?" Tanya wanita yang biasa digelar Mak Lijah itu lagi.

    "Dia sibuk minta saya belikan telefon Samsung Champ sebab kawan dia pakai telefon macam tu. Saya ingat saya nak beli telefon baru Samsung Galaxy 2. Jadi nanti saya bagilah telefon Samsung Corby2 saya ni kepada dia. Lagipun Champ tak ada wifi. Corby2 ada. Senang nak masuk internet, tak payah guna line."

    "Laaa..., sebab telefon meraung macam orang mati bini. Memanglah adik kau ni." Ujar Mak Lijah.

    "OK lah mak saya nak pergi kerja. Ada projek nak diselesaikan. Bos keluar negara, dia susah nak dihubungi. Dia minta update guna telefon je. Nanti kalau saya tak hantar berita bising pulak dia nanti."

    "Hai... kesian mak tengok kau ni. Ada bini kena tinggal, entah bila dia nak sedar. Tak boleh tau kau biar bini kau buat macam tu. Dah dikira nusyuz." Tiba-tiba Mak Lijah mengubah topik.

    Mukhriz terkedu apabila ibunya membangkitkan isu itu dengan tidak semena-mena. Tetapi dia masih mampu mengukirkan senyuman walaupun hatinya terhiris dengan luka yang pedih. "Tak apalah mak, dia perlukan masa untuk berfikir. Biarlah, nanti saya pujuk dia."

    "Suka hati kamulah Riz. Rumahtangga kamu. Sementara dia tak ada biarlah mak dan adik kau duduk temankan kau di rumah ni. Hah, terlanjur mak ada ni boleh mak masakkan asam pedas kegemaran kau."

    Mukhriz ketawa kecil. "Semenjak saya kahwin dengan Hana, saya dah ada makanan kegemaran baru mak. Masak lemak labu dengan ikan pari bakar cicah asam."


    "Astaghfirullahalazim. Kau dah buang tabiat ke Riz? Dulu kau yang beriya-iya tak suka makanan macam tu? Apa yang Hana dah buat dengan kau ni?!" Suara Mak Lijah bagai terkejut.

    Mukhriz serba-salah untuk menjawab. Dia tidak sampai hati untuk mendedahkan keburukan Hana. Semasa baru mendirikan mahligai bersama Hana, dia sudah memberitahu isterinya makanan yang dia tidak suka. Tetapi masakan itulah yang dimasaknya. Kerana mahu menjaga hati Hana, dia menjamah juga masakan itu. Setelah berbulan-bulan hidangan itu sudah sebati dengannya, malah sudah mula disukainya.

    "Tak tahulah mak, bila Hana masak kena pulak dengan tekak saya." Helah Mukhriz akhirnya. Mak Lijah hanya menggeleng kepala dengan telatah anak sulungnya.

    "Riz pergi dulu ya mak. Kalau ada apa-apa hal mak telefon saja Riz di pejabat." Suara Mukhriz sambil bersalam dengan ibunya.

    Mukhriz tergesa-gesa sehingga telefon Samsung Corby 2 miliknya tertinggal di atas meja.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?