PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:

A. PUISI
1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)
Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR

2. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)
Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.

B. CERPEN
1. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)
Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):
Stanza Cinta, Ros Merah dan Tofi Epal | Bingkisan Sakura Dari Tokyo (versi video) | Cincin Di Jari | Dalam Sup Ekor Ada Cinta | Selamat Hari Jadi Papa | Kerongsang Suasa Bertatah Zamrud (versi video) | Dulu Benci, Sekarang...? | Ku Bisik Rindu Di Angin Lalu | Saat Aku Lafazkan Akad Nikah | Si Tudung K-pop vs Mamat Kopiah | Listrik Cinta Andromeda | Sangkar Cinta: I Hate You, But I Love You! | Kelipop-kelipop Cinta | Manifestasi Cinta Minah Pom-pom dan Mat Berus | Kisah Norman dan Maisara| Sumpahan Cinta Kohinoor | Elle | Raja Shah Jehan, Bunga Dafodil | Kisah Shania dan Amirul | Apabila Kompang Dipalu | Biar Bulan Jadi Pengganti | Sehelai Sapu Tangan, Sebuah Puisi | Mimpi Cinderella Gebu | Black Widow: Awas Racun Cinta! | Bawang Merah, Cili Api | Menjejak Cinta Hakiki | Abang Bouncer vs Party Girl | Penjara Cinta Di Menara Berduri

2. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Antologi 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller
Ramlee Awang Murshid - RAUDHAH | Annur Shanana-PELESIT, MISTERI HISTERIA RAMALAN | Maria Kajiwa -NO! PAPA, NO! | Dhieya Adlynna - JAM 3.00 PAGI | Isha Idiaz - HATI DHIA | Zakri Rahman - MAHAKARYA |Indah Hairani - AKU BUKAN SERIGALA |Amer Mukhlis- ASAD | Naim Tamdjis - SAYAP-SAYAP KE SYURGA, CATATAN UNTUK SANG PUTERI | A. Darwisy -GAMELAN, BURAI | Ayim Rifqi - DALANG |Domi Nisa -DENDAM SEORANG LELAKI | Sauriani - BEBASKAN AKU SAYANG | Jia Ariza - GAUN BERDARAH, RINTIHAN AZRINAH | Syafeza Sauli - SOULMATE, KAU MILIKKU, KAKI | Syasya Bellyna - HUJAN RINTIK-RINTIK |Imanisa Riana - AKU TAK TAHU | Salleh Kausari -ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan) |Reeani Annur - LIANA | Nash Azly - TIGA BALA

3. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)

4. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)
Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.

5. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)
Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)

6. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)
Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


C. NOVEL

1. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)













2. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)


Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative. Alhamdulillah.




Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.
[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11-1] [11-2] [12] [13] [14-1] [14-2] [15-1] [15-2] [16] [17] [18] [19][20] [21-1] [21-2] [21-3] [22-1] [22-2] [22-3] [23] [24][25][26]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT
Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...
[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]



4. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI
Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]



5. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI
Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.
[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]

6. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.
Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


D. NOVELET

1. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

2. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X
Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Ilham Karangkraf.
[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]



E. LAMAN FACEBOOK
1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR
Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

2. Lain-lain:
    Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.
    Selamat membaca ^_^
    Cheerio!
    ~ Salleh Kausari
    25 September 2015

    Friday, 20 November 2015

    PARFUM D'ARA




    PARFUM D'ARA
    Sebuah cerpen oleh Salleh Kausari


    ~ UN ~

    Dewan utama hotel Swiss Carlton riuh rendah. Kelihatan kelompok manusia di merata ruang sedang hangat berbincang. Muzik dance hip hop yang melatari majlis gilang-gemilang dengan lampu terang beraneka rona beberapa jam tadi kini sepi.

    Kelihatan beberapa buah kereta polis dan van pakar forensik terpakir di pekarangan lobi. Bahagian terlibat dirintangi tali plastik kuning bersama beberapa anggota polis sedang menjalankan tugas dengan teliti.

    Sekujur tubuh terbujur kaku dengan gaun labuh merah jambu berlabuci. Rantai berlian Habib Jewel bergemerlapan di leher gadis bersama subang dengan tema yang sama. Matanya terbuntang memandang kosong ke siling. Dadanya berlumuran cairan pekat merah yang terpalit sedikit di bahagian rantai berlian. Bahagian dadanya terkopak seperti dirobek oleh tangan buas berkuku tajam. Bahagian yang pernah berisi dengan jantung gadis itu lompang. Hilang tanpa kesan.


    Pertandingan Ratu Cantik Korporat tergendala setelah tubuh salah seorang finalis ditemui tidak bernyawa dalam keadaan amat mengerikan di bilik stor hotel sebelum pengumuman pemenang dibuat. Tubuh Rachel Mohandas kaku umpama manequin realistik terlantar di permaidani lantai hotel.

    Semua peserta yang lain dikurung di sebuah dewan bankuet bersama urusetia yang bertugas.

    "Apa yang dah terjadi ni? Kenapa tak berlaku lepas diumumkan pemenang? Sekarang kita takkan tahu siapa pemenangnya." Bebel Lara Augustin yang berjalan mundar mandir dengan gaun labuh ketat berwarna ungu muda. Rambutnya umpama ombak beralun memecah ke bawah dada.

    "Aku memang dah agak akan berlaku sesuatu yang tak kena dengan majlis ni. Banyak kekurangan berbanding beauty pageant yang pernah aku sertai sebelum ni. Hadiahnya pun ciput. Cheapskate!" kutuk Julie Madiera. Gaun sutera putih bersama hiasan perak dan labuci menyerlahkan penampilan seorang gadis elit.

    Seorang wanita berumur yang ada di situ menjeling Julie dengan emosi yang terbemban. Kata-kata gadis itu menyemarakkan perasaan yang sukar diterjemah daripada mimik mukanya.

    Seorang gadis bergaun merah memperelokkan gincu merah delima di bibirnya. Tahi lalat palsu di sudut bibir diperiksa menerusi cermin bedak kompak di tangan. Dia tidak mengendahkan yang lain.

    "Sia-sia apa yang kita usahakan selama ini. Buang masa!" Lara beremosi.

    "Kau nak risaukan apa? Baju kau tu bukannya mahal sangat. Berbanding dengan baju aku ni. Butik terkenal yang sponsor. Rosak nama mereka kalau majlis ini berakhir macam ni." Sindir Julie.

    "Boleh tak jangan bertekak? Bingit telinga aku." Wanita berumur tetapi dengan penampilan menarik bersuara. Wajahnya mungkin telah berkali-kali dirawat dengan botox. Begitu juga dengan tubuhnya. Mungkin pembedahan plastik dan liposuction. Namanya Juwita Sudiro.

    Gadis lain berdiam. Dengan tidak semena-mena gadis bergaun merah bersuara. Namanya Sandra Neo.

    "Eh, kau tahu tak? Aku terdengar gosip mengatakan Rachel dibunuh sebab dendam." Terjengkit-jengkit bibirnya.

    Perhatian yang lain beralih kepadanya.

    "Mungkin salah seorang daripada peserta pageant ni."

    "Siapa? Kau?" sindir Julie.

    "Hish! Bukan aku... tapi orang yang dapat rasa dia akan dikalahkan oleh Rachel."

    "Siapa?" Lara pula menyampuk.

    "Bonnie," bisik Sandra.

    Juwita ketawa. "Nonsense! Macam mana Bonnie nak bunuh dia dalam keadaan ramai orang macam ni? Dia ada alibi. Kita semua ada alibi."

    "Habis macam mana dia boleh mati?" Sandra buat muka blur.

    "Mungkin ada orang luar yang berdendam dengan dia. Masa kita sibuk dengan majlis dia ambil kesempatan. Rachel mungkin dah lama diperhatikan." Teka Juwita.

    "Oh," Sandra buat muka blur lagi. "Tapi kan... I ada dengar gosip lagi. Antara semua yang masuk pertandingan ni, Rachel sorang je yang masih dara."

    Juwita melirik mata sinis. Lara dan Julie bertukar pandangan.

    "Kenapa pulak kalau dia masih dara? Apa motif dia kena bunuh?" Juwita nampak bosan.

    Sandra menghampiri mereka bertiga, seperti ingin bergosip. "I ada dengar, ada satu ilmu hitam yang memerlukan dara macam dia. Untuk hasilkan perfume. Siapa guna minyak wangi tu dia..." Sandara mula berbisik. "... akan kekal muda. Macam anak dara."

    Juwita ketawa garau. Mungkin rokok yang selalu dia nikmati meninggalkan kesan pada faring suaranya. "Ridiculous! Mana ada benda macam tu dalam zaman ini. Ingat senang nak dapatkan benda ajaib macam tu. Kau tahu berapa banyak aku sudah berhabis untuk dapatkan tubuh dan wajah macam ni? Hampir beratus ribu! Jangan nak rendahkan usaha aku dengan benda mistik yang mustahil macam tu." Juwita rasa tercabar.

    "Mana kau tahu tentang ilmu hitam macam tu?" Lara nampak berminat. Mungkin dia tertarik dengan idea seperti itu. Atau dia sedang menyembunyikan sesuatu.

    "Aku dengar dari nenek aku. Dia pakar dalam bidang benda mistik."

    "Bermakna... Rachel dibunuh kerana dia masih dara untuk penuhi syarat satu ilmu hitam. Macam tu?" Julie cuba membuat deduksi. Atau mungkin dia sekadar cuba menyamarkan sesuatu yang sememangya telah dia ketahui.

    Sandra angguk penuh yakin. Kemudian dia memulakan lipur lara. "Kisahnya macam ni..."


    Cerpen ini telah ditamatkan siarannya. Hanya sekadar preview yang tinggal di blog.
    Harap maklum... 




    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

    Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?