PERINGATAN BERSAMA

Segala hasil karya di sini adalah hak milik penulis. Tiada bahagian yang boleh diciplak (digunakan semula dalam bentuk asal atau telah diubahsuai). Bayangkan kalau itu berlaku pada diri anda. Berkaryalah dengan cara berhemah, bermoral dan kreatif. Jangan ambil jalan mudah hingga menjerat diri sendiri di kemudian hari. Semoga bermanfaat.

~ Salleh Kausari

HASIL TULISAN SALLEH KAUSARI:


A. NOVEL SOLO





1. NOVEL INTERAKTIF THRILLER, MISTERI & SERAM, MISTERI MIMPI YANA (Terfaktab)

Novel interakti ini berjaya meraih hadiah utama dalam pertandingan Writers Unleashed - Pencarian Manuskrip Terbaik 2014 anjuran MyCreative.

Sampel bahagian pertama:



Nota Penulis: Baca ikut susunan dalam Route Map di atas.

[Komen Pembaca] [Sinopsis] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6]


2. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, SUMPAHAN LING CHI (Buku Prima)


3. NOVEL THRILLER, MISTERI & SERAM, OPHELIA (Buku Prima)




B. KOLABORASI PENULIS GBK (BUKU PRIMA & ALAF 21)



1. ANTOLOGI CERPEN JIWA KACAU - GAUN BERDARAH (Karangkraf)

Himpunan 27 Cerpen Seram-Misteri-Thriller

ENTRI JURNAL SHAHNAZ: AKU BENCI PAPA (klik di sini untuk baca sedutan)


2. PROJEK SERAM PULAU – FLOR DE LA MAR (Buku Prima)


3. PROJEK SERAM TOYS – SAYANG SYAQILA (Buku Prima)


4. ANTOLOGI CERPEN KISAH SERAM MALAM JUMAAT VOL 4 - TEKSI (Karangkraf)


5. PROJEK THRILLER VAPE – ALFIAN DAN DUNIA MISTERIUS (Buku Prima)


6. PROJEK THRILLER UBAT – POTRET SYAPUTRA (Buku Prima)


7. PROJEK CINTA PILOT – TAKDIR CINTA IKHWAN (Alaf 21)




C. KOLABORASI UMUM



1. ANTOLOGI CERPEN LEBIH INDAH (Rizque Publishing)


2. ANTOLOGI CERPEN 1 WANITA 10 LELAKI (SOP)

Kesinambungan cerpen Lafaz Cinta Yang Aku Cari dari antologi Lebih Indah dalam cerpen Kenangan Cinta Ekspres Rakyat.


3. ANTOLOGI CERPEN SUAMIKU (Terfaktab)

Antologi cerpen humor dan parodi novel berjudul Suamiku termasuk Suamiku, Lakinya, Hubby dan .... (klik di sini untuk baca sedutan)


4. ANTOLOGI CERPEN SARKAS (Bebas Press)

Menampilkan lebih 20 cerpen sarkastik humor termasuk Facebook, Sebiji Epal dan Sebuah Novel (klik di sini untuk baca sedutan)


5. ANTOLOGI PUISI RUMAH INI MILIK SIAPA? (Tebuone Press)

Memaparkan tiga puisi oleh Salleh Kausari - Rumah Kau Aku Kita (Rintihan Gelandangan Bumi Merdeka), Pesan Ayah dan Zaman Dulu, Zaman Sekarang.




D. TERBIT SENDIRI



1. ANTOLOGI PUISI SOLO KEMBARA MENCARI PELANGI (Kausar Kreatif)

Sebahagian puisi dalam bentuk asal disiarkan laman Facebook Koleksi Puisi Pena VR


2. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI CINTA (Kausar Kreatif)

Sedutan beberapa cerpen (klik judul cerpen):


3. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI SINAR (Kausar Kreatif)


4. ANTOLOGI CERPEN SOLO KEMBARA MENCARI ENTITI (Kausar Kreatif)




D. E-NOVEL & NOVELET



1. NOVEL CINTA, KELUARGA DAN DRAMA KEHIDUPAN, KASIHKU SESUCI EMBUN, SETEGUH GLADIOLI

Bab-bab preview telah disiarkan di Ilham Karangkraf.

[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]


2. NOVEL TRILOGI ROMANTIK THRILLER ROTI BUTTERSCOTCH, SHERBET STRAWBERI

Bahagian kedua dan ketiga novel trilogi ini masih dalam perancangan.

[Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27]


3. NOVEL KOMEDI ROMANTIK, MISI MONA MENCARI MISTER RIGHT

Sebuah kisah yang menyentuh isu jodoh, pilihan dan usia...

[PROLOG] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15][16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33]


4. KISAH FANTASI, FANTASIA IZARA

[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]


5. NOVEL SAIFAI THRILLER APABILA BUMI BERSUARA.

Novel bertema alam sekitar ini masih dalam proses pembaikan


6. KISAH AKSI SAIFAI, MUTASI GEN-X

Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Portal Ilham .

[Pengenalan] [Prolog] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]


7. KISAH SERAM MISTERI, MISTIQ

Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di blog ini.


7. KISAH EPIK FANTASI SERAM, HUTAN SEMAMBU KUNING

Bab-bab pertama kisah ini telah disiarkan di Portal Ilham.




E. LAMAN FACEBOOK


1. GRUP PEMBACA LAMAN INSPIRASI PENA VR

Komuniti pembaca karya Salleh Kausari

[Klik untuk berkunjung]




2. Lain-lain:

Apa-apa perubahan atau tambahan akan saya maklumkan di sini.

Selamat membaca ^_^
Cheerio!

~ Salleh Kausari

8 Disember 2019


Sabtu, 24 Mei 2014

CERPEN: C.H.A.T.



DINGIN suasana di perkuburan begitu terasa. Embun masih lagi menitip di dedaunan hijau yang bergenang dengan cahaya kekuningan mentari pagi.

Aina Batrisya tidak mampu menahan sebak. Air mata sudah bercucuran dan dibiarkan tidak berseka.

"Selamat hari jadi mama," Aina meletakkan kad ucapan bersama sekuntum ros merah di tepi nisan putih.

"Aina tahu apa yang Aina beri ini tak dapat mama gunakan di sana. Hanya doa dan bingkisan nurani yang Aina hantar saja yang berharga. Tapi... Aina rasa seperti mama masih berada di sisi sekarang ni."

Akhirnya air mata di pipi diseka.

"Semenjak mama pergi Aina seperti hilang tempat bergantung. Aina tak tahu pada siapa Aina nak berkongsi masalah. Dengan kawan-kawan Aina bercerita juga, tapi tak sama kalau dengan mama. Aina rindukan mama. Papa macam tak pedulikan Aina. Dia selalu marah-marah. Aina tak tahu sama ada dia bencikan Aina atau dia sengaja menyibukkan diri selepas kehilangan mama. Kadang-kadang Aina rasa macam dia bencikan Aina. Apa salah Aina pun Aina tak tahu. Sebab itu Aina memilih untuk menjauhkan diri dari papa."

Angin bertiup lembut. Pipi Aina yang masih basah terasa dingin disapa bayu pagi. Dia memejamkan mata sambil membayangkan ibunya ada di sisi. Sedikitpun dia tidak sedar, hembusan angin itu hanya berlegar di sekitarnya. Dedaun pokok di sekeliling kelihatan kaku tidak bergerak.


"Aina balik dulu mama. Semoga mama berbahagia di sana. Nanti Aina akan hantar bingkisan buat mama seperti biasa." Dia mengusap lembut batu nisan, sebelum meninggalkan pusara dengan hati yang berat.

***

"Kenapa ni Aina? Dari tadi aku tengok muka kau masam aje. Senyumlah sikit." Pujuk Rossa.

"Betul tu. Kami nak bincang pasal assignment pun tak ada mood bila tengok kau macam ni. Kau... ada masalah dengan ayah kau lagi?" Tanya Rafiqa.

Aina tidak menjawab. Sebaliknya dia terus melayan Facebook di telefon bimbit sambil bersandar di katil. Rakan berdua duduk bersila di lantai dengan laptop, buku nota dan bahan rujukan.

"Kau nak kita bincang kemudian?" tanya Rossa.

"Sambung ajelah. Aku dengar ni. Kalau ada apa-apa nanti aku berilah cadangan." Rungut Aina dengan muka masam.

Rafiqa geleng, sambil bertukar pandangan dengan Rossa.

Rossa melihat jam dengan wajah terkejut. "Eh! Lagi lima belas minit nak pukul 12 tengah malam."

"Ya ke? Lamanya kita bincang sampai tak sedar masa berjalan kan?" Rafiqa menambah.

"Aku nak baliklah." Rossa mula mengemas.

"Buat apa susah-susah nak balik. Tidur aje kat rumah aku ni. Lagipun esok kan ada masa lagi. Boleh kita sambung bincang."

"Tak nak lah. Aku tak bawa apa-apa. Lagipun mak aku bising nanti kalau aku tidur rumah kau tak beritahu dia awal-awal. Nanti dia fikir yang bukan-bukan." Jawab Rafiqa.

"Aku pun sama. Esok kita sambung bincang kat Cutie's Cafe. Pukul sepuluh boleh?" Rossa sudah memangku buku yang dia bawa.

"Okey, set." Jawab Rossa.

"Hmm..." Aina menjawab dengan malas.

"Bye Aina." Suara Rossa di muka pintu.

"Jumpa esok tau." Tambah Rafiqa.

"Yalah," Aina terus melayan Facebook.

Setelah ditinggalkan Rossa dan Rafiqa, Aina mula meniarap dan menumpukan sepenuh perhatian pada newsfeed akaun Facebook.

Matanya terpaku melihat status seseorang yang tidak dikenali tetapi ditag dengan nama Rossa dan Rafiqa.

Farez:
Sesuatu yang berharga hanya akan benar-benar kita rasakan setelah ia sudah tiada atau bukan menjadi milik kita lagi.

Kata-kata itu begitu berharga bagi Aina. Terus dia menekan butang LIKE.

Entah mengapa dia terasa dingin setelah berbuat demikian. Terus dia menutup tingkap. 'Sejuk betul angin malam ni.'

Dia sempat menjeling jam yang menunjukkan tepat pukul 12 malam.

Telefon bimbit berdenting.

"Siapa pulak yang add friend dengan aku ni?" Bebel Aina. Dia membaca notification yang baru masuk.

"Farez? Ini mesti sebab aku like status dia tadi. Alah, approve ajelah."

Telefon bimbit berdenting lagi. Satu mesej masuk.

Farez:
Terima kasih sudi app saya.

Aina menaip.
Sama-sama. Salam perkenalan.

Maka bermulalah sesi perbualan maya mereka.

Farez:
Selamat berkenalan juga.

Aina:
Pandai awak tulis kata-kata tu. Sungguh menyentuh jiwa saya.

Farez:
Terima kasih. Apa yang saya tulis sangat dekat di hati saya.

Aina:
Apa maksud awak?

Farez:
Maaf. Tak ada apa-apa.

Aina terasa seperti Farez sedang menyembunyikan sesuatu.

Aina:
Awak ada kehilangan sesuatu atau seseorang?

Farez:
Ya. Yang terlalu hampir dengan diri saya.

Aina:
Siapa?

Tiada jawapan. Lama juga Aina menunggu.

Aina:
Maaf sebab saya tanya soalan macam tu. Tak payah jawab pun tak apa.

Kemudian dia mendapat jawapan.

Farez:
Saya kehilangan ayah saya. Ironinya, saya tak pernah rasa bersama seorang ayah. Jadi bagaimana saya nak rasa kehilangan sesuatu yang tak pernah saya miliki.

Aina:
Saya tak faham.

Farez:
Ayah saya meninggalkan kami berdua masa saya masih bayi. Saya tak tahu macam mana rupa dia.

Aina:
Mak awak tak ada simpan gambar dia?

Farez:
Memori itu cukup pahit bagi dia. Sebab itu semua gambar ayah saya dibuang. Atau simpan. Saya pun tak tahu.

Aina:
Saya bersimpati dengan awak.

Farez:
Awak pun ada masalah seperti saya?

Aina tergamam. 'Bila masa aku beritahu pasal diri aku? Atau dia sekadar meneka lepas aku like status dia?'

Aina:
Memang ada. Ibu saya baru meninggal beberapa bulan lepas. Ayah saya macam tak pedulikan saya. Kalau bercakap pun macam marah-marah. Saya tak tahu apa salah saya.

Farez:
Saya bersimpati dengan awak. Saya yakin ayah awak sayangkan awak. Cuma cara dia mungkin tak seperti yang awak harapkan.

Aina:
Awak tinggal berdua dengan mak awak sekarang?

Lama Aina menunggu jawapan. Akhirnya mesej baru muncul.

Farez:
Mak saya kahwin lain. Ayah tiri saya garang. Kerana silap sikit saya dipukul teruk.

Aina:
Kesian awak. Saya harap awak bersabar.

Farez:
Memang saya sabar. Tapi adakala saya memberontak juga. Pernah saya kena marah sampai dia halau saya keluar. Dia tak izinkan saya balik rumah. Saya terpaksa menumpang tidur di rumah saudara dan kawan.

Aina:
Awak seorang yang tabah.

Farez:
Terima kasih. Tapi sekarang masalah itu dah selesai.

Aina:
Awak dah berbaik semula dengan ayah tiri awak?

Farez:
Tak juga. Eh, kita asyik cerita tentang masalah saya. Apa awak nak buat dengan krisis awak dan ayah awak?

Aina:
Tak tahulah. Awak ada cadangan?

Farez:
Hmm... apa kata kalau awak ambil hati dia.

Aina:
Macam mana?

Farez:
Buat sesuatu untuk dia. Satu kejutan. Contohnya sediakan sarapan walaupun dia tak minta. Mungkin buatkan satu kad ucapan istimewa untuk luahkan perasaan awak. Minta maaf dan sebagainya.

Aina:
Wah, bagus cadangan awak tu. Awak ni menasihat macam pakar.

Farez:
Ada ketika kita belajar dari kesilapan. Walaupun kadang-kadang dah terlambat untuk mengubah sesuatu. Nanti awak cuba apa yang saya cadangkan.

Aina:
Baiklah. Saya akan beritahu awak esok hasilnya. Nanti kita chat lagi ya?

Farez:
Selamat malam.

Aina:
Selamat malam.

Aina masih tertanya-tanya tentang Farez. Seperti ada sesuatu yang tersirat dalam respons Farez tadi. Dia tidak terus tidur. Sebaliknya dia memeriksa akaun Facebook lelaki itu. Gambar profail, cover dan album lelaki itu.

"Hmm.. boleh tahan juga dia ni. Berdasarkan firasat aku, dia ni ramai kawan. Minat motor dan suka main futsal." Aina tersenyum nakal.

"Tentu seronok kalau aku boleh berkenalan dengan dia lebih lanjut. Mungkin juga boleh bersemuka dengan dia." Aina merebahkan diri ke katil dengan perasaan yang lapang.

"Tentang cadangan dia tu, bagus juga kan? Mungkin aku boleh buat sesuatu untuk papa pagi esok."

Aina bingkas bangun dan mencapai sesuatu dari dalam laci meja.

***

"Hai kawan-kawan semua." Aina begitu ceria pagi itu. Reaksinya menimbulkan tanda tanya kepada rakan berdua.

"Hai! Rossa, kau nampakkan langit hari ni. Cerah betul." Usik Rafiqa

"Ha'ah. Siap ada pelangi lagi di celah taman flora dengan rerama berterbangan." Jawab Rossa.

"Hamboi! Metafora sindiran korang memang superb." Aina menjawab.

"So, apa yang berlaku semalam? Sampai aku tengok kau jalan macam tak jejak ke bumi hari ni." Rossa berteleku menunggu jawapan.

"Ceritalah cepat." Rafiqa tidak dapat menahan sabar.

"Okey okey, aku nak ceritalah ni. Malam tadi aku jumpa seseorang."

"Siapa nama dia?" Tanya Rossa.

"Mana boleh beritahu lagi. Kau dengar cerita aku dulu."

"Macam-macamlah minah ni." Rafiqa geleng.

"Malam tadi aku dapat rakan FB special yang baru. Kau berdua memang kenal, sebab dia pun friend korang."

"Lepas tu." Rossa memberi tumpuan penuh.

"Aku like status dia malam tadi dan kami pun terus berkawan dan chat. H.I.S.I." Aina berteka-teki.

"Ini yang aku malas kalau sengal kau tu datang. Boleh tak kalau jangan guna short form yang orang lain tak faham. Hish!" Rafiqa naik angin.

"Apa tu?" Tanya Rossa.

"He is so intelligent."

"Cakap dia tu bijak kan senang. Menyusahkan betullah kau ni." Rafiqa tarik muka.

"Kenapa kau kata dia bijak?" Tanya Rossa lagi.

"Dia bagi aku nasihat tentang krisis dengan ayah aku. Pagi tadi aku ikut apa yang dia cadangkan. Kau pun tahu kan? Biasanya kalau aku nampak muka ayah aku, aku rasa tension aje. G.R.R.R."

Rafiqa mengeluh panjang. "Dia buat lagi."

"Pagi tadi aku buatkan sarapan untuk dia. Penkek mentega dan madu. Resepi yang aku google malam tadi. Dan aku buatkan kad special untuk dia. Aku luahkan segala perasaan aku yang terbuku selama ini." Berseri-seri wajah Aina bercerita.

"Macam mana penerimaan dia?" Tanya Rossa.

"Buat pertama kali aku dapat baca perasaan dia. Selama ni rupa-rupanya dia juga macam aku. Dia rasa kehilangan mama. Tapi dia hendak tunjukkan yang dia kuat semangat untuk melalui segala dugaan. Kata-kata aku menyebabkan dia sedar, dia tak boleh hadapinya sendirian. Mulai sekarang kami akan lebih terbuka dalam berkongsi suka duka. T.I.A.N.B."

“Aaargh!” Rafiqa lepas geram.

"Apa tu?" Tanya Rossa.

"This is a new beginning. Inilah permulaan baru bagi kami. Untuk menghadapi kehilangan besar dalam hidup."

"Lepas tu apa kau buat dengan ayah kau? X.O.X.O?" Usik Rafiqa.

"Hoi! Tak ada makna nak XOXO dengan bapak sendiri. Lepas tu kami bersarapan bersama sambil berbual tentang kerja dia, pelajaran aku, arwah mama dan hidup. Buat pertama kali selepas kehilangan mama."

"Wah, bagusnya. Seronok aku dengar kisah kau ni. Touching." Rossa terharu.

"Memang. Aku berterima kasih pada Farez." Aina tersenyum simpul.

"Ulang sekali lagi nama tu." Rafiqa merapatkan muka.

"Farez. Farez Ridwan. Kawan FB korang berdua."

Rafiqa dan Rossa saling berpandangan.

"Kau jangan main-main Aina." Rafiqa nampak resah.

"Apa kena korang berdua ni? Muka macam nampak hantu. Pucat semacam!"

"Kaulah cerita." Rossa memandang Rafiqa.

"Kaulah!" Kening Rafiqa berkerut.

"Apa ni? Nak cerita pun susah? Hish! I.A.S.I"

"Let me guess, I am so irritated?" Rafiqa bercakap dengan gaya head bobbing.

"Y.G.I.R. Girl." Terjengkit kening Aina.

"You got it right.... Aina, stop it!" Rafiqa mula rimas dengan cara percakapan Aina.

"Cepatlah cerita. Aku tunggu ni." Aina resah menunggu.

"Ceritanya macam ni... Farez... dia...." Tergagap-gagap Rossa mencari perkataan.

"Dia apa?" sergah Aina.

"Dia dah tak ada kat sini."

"Dia pergi mana? London? New York? Paris? Rome? Sri Lanka? Planet Marikh?" Bebel Aina melihat telatah rakannya.

"Dia dah tak ada lagi."

"Yalah, dia ke mana?"

"Dia dah meninggal." Kata-kata Rossa membuatkan Aina terkedu seketika.

"Jangan main-main boleh tak?"

Rafiqa menghela nafas panjang.

"Ceritanya macam ni. Tahun lepas dia bergaduh dengan ayah tiri dia. Dia nak balik rumah tapi dia tak dibenarkan masuk. Dalam keadaan marah dia pecut motor dengan kawan dia yang membonceng. Cerita ni mak dia yang sampaikan pada kami."

"Lepas tu."

"Dia kemalangan. Dia kena langgar dengan lori air batu. Dia dan kawan dia mati mengejut. On the spot." Rafiqa mengakhiri cerita.

"Aku tak percaya!" Aina jadi tidak tentu arah.

Rossa segera membuka Facebook di laptop. Dia menunjukkan sesuatu kepada Aina. "Ini kan akaun Facebook yang kau tengok semalam?"

Aina mengamati gambar dan nama yang tertera. "Betul. Dialah."

"Cuba kau baca status terakhir."

Aina mula membaca.

Rafiqa:
Sahabat kita Farez Ridwan sudah pergi meninggalkan kita. Dia telah terkorban dalam satu kemalangan. Al-Fatihah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Akaun ini tidak dapat ditutup kerana tiada siapa di kalangan kami yang tahu password akaun Farez. Harap maklum.

"Korang bohong! Ini prank kan? Aku tahu, korang semua nak kenakan aku!" Aina beremosi.

"Tak ada sebab kami nak tipu kau, Aina. Memang kami tak bohong. Farez dah meninggal tahun lepas."

Aina mula mengimbau segala yang telah berlaku. Tentang angin yang bertiup di pusara semasa dia menziarahi kubur ibunya. Dingin malam ketika dia terbaca status Farez. Cara Farez memberi respons semasa chat di Facebook. Semuanya seperti kepingan jigsaw puzzle yang akhirnya bercantum menjadi satu.

‘Bermakna malam tadi aku chat dengan…’ Aina cuba membuat deduksi dalam diam.

Aina memeriksa laptop Rossa. Tiada status Farez yang menyebabkan dia menekan like. Apa yang dia lihat malam tadi seolah-olah tidak wujud. Dia memeriksa telefon bimbit. Tidak ada rekod tentang Farez sebagai rakan baru di Facebook. Tiada chat antara dia dan Farez.

‘Apa yang berlaku sekarang ni? Aku pasti aku bukan tertidur dan bermimpi semua ni. Aku benar-benar chat dengan Farez.’ Aina mula curiga.

Lama juga dia berdiam diri sambil diperhatikan oleh Rafiqa dan Rossa.

Akhirnya seperti orang hilang akal, Aina berbisik. "C.H.A.T."

"Apa dia Aina?" Rafiqa menghampirkan wajahnya.

"Chat hantu... aku terkena."


~ Sekian ~


Nota Penulis:

Apa pendapat anda tentang apa yang berlaku kepada Aina? Dengan siapa sebenarnya dia chat malam tadi? Roh Farez? Roh ibunya? Atau sesuatu yang hidup di dunia ini bersama kita semua?

Kalau ini berlaku kepada anda bagaimana? Adakah anda berani untuk add friend dan chat tepat pada jam 12 tengah malam. Beranikah anda melayan Facebook bersendirian tengah malam selepas ini?

Sila komen. Saya ingin mendengar dengan hati yang terbuka. ^_-

~ Salleh Kausari



6 ulasan:

  1. Kadang2 dok on9 sampai pukul 2 pagi tak ada pulak org add,..hahaha,.menarik cerita ni,..chat dgn hantu,..zaman siber hantu pun pandai on9 ya??,.ok,.rasa terhibur membacanya ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq sudi singgah, baca & komen szaza..
      Makhluk ni pun ikuti perkembangan semasa tau.. hehe
      Lepas ni nak add new friend malam2 kena tengok jam dulu.. haha

      Padam
  2. Hari tu saye chat ngan kawan lame sampai pukul 3 setengah pagi.. :3

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Buat saudara-saudaraku di Gaza, Palestin.

Apa sumbangan kita untuk menunjukkan rasa prihatin kita?